Siemens bojkottar Ryanair
Läste precis på aftonbladets hemsida att Siemens inleder bojkott mot Ryanair.
Äntligen ett företag som vågar sätta ner foten!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15510942.ab
svar
Ingen av de anställda hade ens haft ett jobb om ingen rest med Ryanair, hur kan man då ta ansvar för de anställda genom att inte resa? Då blir alla arbetslösa istället.
Magnus: Siemens såkallade bojkott var ju bara ett rykte vilket redan har kommit fram. Att det skulle vara farligare att flyga med Ryanair än någon annan är rent nonsens. Biljettpris och säkerhet har ingenting med varandra att göra överhuvudtaget.
Sen kan man klaga på att stolarna inte går att fälla bak, lotter mm. som säljs konstant, trånga flygplan och konstiga flygplatser. Men det är just precis därför som det är billigare att resa med Ryanair än med exempelvis SAS, passar inte det så åk med SAS då! Hur svårt kan det vara?
Det är som att klaga på att Dacia bara är skit och att Mercedes är enda bilmärket som borde få finnas.
@Hasse
Jag tror du missar vad signaturen “resenär” skriver. Han menar att det tyder på bristande ansvar för personalen i företaget du representerar, att låta dem flyga med Ryanair. Det har ingenting med Ryanairs personals arbets-/anställningsvillkor att göra.
Isabelle, Detta handlar inte om hur bekvämt det är flyga med RyanAir.
Siemens bojkott var på grund utav att de inte vill utsätta sina anställda för fara.
Detta sedan det kommit fram att piloterna där mer eller mindre tvingas till att tanka minimum, det vill säga inte mycket till marginaler om något skulle inträffa. Dåligt väder, stängda landningsbanor, och så vidare.
Vad snackar du om Isabelle? Swebus har betydligt bättre både service och komfort än Rayn har. Internet ombord och skönare stolar som man kan fälla ryggstödet på. Eluttag så du kan ladda batterier och inga jobbiga värdinnor som försöker sälja lotter till höger och vänster och du får ta med så mycket baggage du vill utan att det kostar en förmögenhet. Istället för ockerpriser på mat stannar de utmed vägen så du kan köpa på rastplatser och få en bensträckare.
Tycker Swebus håller riktigt hög standard jämfört med Ryan.
Tycker faktiskt det är patetiskt att läsa hur en del klagar på service ock komfort i samband med Flygresor.
Varför ska det vara så glamoröst att sitta av restiden just i ett flygplan?
Det är bara en fråga om resenärer som ska förflyttas mellan A och B.
Många reser gladeligen med SWEBUS mellan STO-GTB och utsätter sig för livsfara på hala isvägar – under 6 timmar! Ingen service, ingen komfort, ingen mat.
En flygresa med t ex Ryanair sträckan SKAVSTA-LUBECK klaras av på c:a en timme. Under den korta restiden har resenären betydligt bättre service och komfort – jämfört med SWEBUS.
Ändå är priset lägre och restiden en sjättedel av bussalternativet.
Har inte snobbkraven på flyget tagit väl stora proportioner?
Sign Resenär.
Snacka om ansvar för Ryanairs personal.
Låt mig bara säga en sak. Eget ansvar för sitt handlande.
Personalen hos Ryanair, eller personalen vid vilket företag som helst, har ett ansvar för sitt eget liv.
Vakna, om vissa inte trivs med sitt arbete eller lönesättning. Sök nytt jobb, kanske finn ett annat yrke där ni trivs och tjänar bättre.
Till alla anställda, inte bara hos Ryanair – för Guds skull, sluta jämra er över dåliga anställningsavtal. Gör något åt er livssituation istället för att gnälla på arbetsgivare!
De anställda har makten – ingen personal – ingen verksamhet.
M a o företaget stänger ner och anställda får klara sig på A-kassebidrag.
@Hasse
Bor man i den delen av Sörmland så kanske det ligger nära till hands nyttja Skavsta. Sen beror det på vart i Europa man ska. Ryanair har en tendens att nyttja flygplatser som ligger 60-150 km från bestämmelseorten. Skavsta (Ryanpiloterna benämner den Nyköping-Skavsta) medan bolaget kallar den Stockholm-Skavsta, ligger 100 km från centrala Stockholm. Det är ju närmare till Norrköping (t o m Linköping). Ok man flyger till Bremen, Valencia och Madrid. Det är ju bara “London”-flygplatserna som erbjuder miljövänliga alternativ av transporter till centralorten. Övriga flygplatser erbjuder vägtransporter.
De flesta av oss som diskuterar i detta forum arbetar i flygbranschen och ser de tankevurpor som Ryanairs företagsledning gör i sin nitiska jakt på besparingar och sedan lägger detta på den flygoperativa organisationen, som måste skriva rapport och förklara sig om man har mer än 5-10 minuter extra bränsle i tankarna. Mot bakgrund av alla skriverier som blev tack vare att 3 flygningar till Madrid fick avvika till Valencia p g a bränslebrist. Hade vädret varit sämre kan man gissa vad som hade kunnat hända och det är väl bara guds försyn att inget hänt tidigare. Mr O’Leary är katolik och förlitar väl sig på sin tro i dessa fall. Kanske han har rätt?
En bra chef sätter alltid personalen främst. Har man ett gott förhållande till personalen har man goda förutsättningar att lyckas med sin business. Sätter man personalen främst så ser man även till att man reser på ett så säkert sätt som möjligt.
Dessutom är det bara ett fåtal platser som är riktigt billiga. Resten är rena ockerpriserna, och om just ditt flyg blir inställt få du ta dig fram på egen hand.
Som sagt, ännu så länge har inget allvarligt hänt med någon av Ryanairs flygningar, men den dagen det händer…
“Hittills har det gått bra!” sa han som föll förbi 45:e våningen.
Hasse,
Jo jag skulle också föredra Skavsta för jag har exakt 60 minuter dit från norra Östergötland. Men jag tar hellre en 1,5 timme till och åker till Arlanda och åker med ett anständigt flyg, eller så blir det KLM från LInköping. Jag har nyttjat Rajjan en gång och det funkade om man accepterar trånga flygplan usel service på marken och luften. Jag kommer aldrig att sätta mig på Rajjans plan eller annat lågprisbolag från Skavsta. Skulle heller inte beordna någon annan i mitt företag att resa med dessa bolag. Man behöver inte välja det billigaste för att man är ett litet företag, jag skulle inte sätta mej i ekonomiklass på en långresa. Då minskar jag hellre mina marginaler och åker bekvämt.
Det är bara att se fram emot att Ostlänken blir klar för då kommer det bli ett bra utbud med anständiga flygbolag även på Skavsta.
Hej Lasse.
du som reser så billigt med RYAN har du inget ansvar för hur de anställda har det?
Tycker du att lågt pris till vilket pris som helst är det viktigaste?
Ja då vill inte jag köpa dina tjänster eller produkter och med RYANS och många andra liknande företag
lär det inte finnas någon som har pengar till att köpa dom heller.
Men det bryr du dig inte om så länge det är billigt!
EGOISM kallar man det.
mvh
Resenären
Bertil,
Synd att du valt bort Ryanair som ett bra alternativ för att snabbt komma ut i Europa. Kanske är ditt företag beläget i Lappland?
Mitt företag finns i Sörmland. Det innebär att mitt företag sparar massor av restid för anställda då de slipper åka till avlägsna Arlanda.
Det tar minimum tre timmar fram och åter, ibland kanske längre tid pga trafiken förbi flaskhalsen Stockholm.
Nu finns Skavsta endast 20 minuter bort.
Tid är pengar, kanske även i ditt företag. Synd att du inte kan bli effektiv med Ryanair.
Oj då, nu kommer kommentarer snart om att Ryan landar så långt från huvudstäderna. Spelar ingen roll då vi ändå hyr bilar genom Ryanairs hyrnät. Billig bilhyra som faktiskt blir gratis med tanke på Ryanairs låga priser för flyget.
Tack Ryanair för att ni finns och hjälper oss mindre företag som inte har råd att syssla med aktiviteter som bojkottning.
Det har visst varit en bojkott av Rajjan från Siemens sida. Först idag upphävs denna efter att Siemens utvärderat incidenterna. Detta enligt Siemens chef för globalt resande, Lutz Stamnitz.
Jag hoppas detta innebär att deras resepolycy medger att den som skall göra en tjänsteresa kan välja bort Rajjan om han/hon vill detta. Själv har jag valt bort Rajjan i mitt företag för länge sedan.
Nu när Siemens dementerat bojkotten blev det tyst på dysterkvistarna som hatar Ryanairs framgångar.
Ni hade julafton en stund och gottade er åt en bojkott som aldrig fanns. Både löjligt och snopet.
Kanske dags att fila till nya nidreportage om Ryanair……….för att hålla debatten igång.
Nu går ju drevet mot DY och Kjos. Här gäller tävlingen “Hitta fem fel”.
Det stod, inte bara i AB, att koncernledningen för Siemens bestämt sig för att bojkotta Ryanair, men att dessa i sin tur hotade med rättsliga åtgärder. I SvD stod samma sak.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojkottar-ryanair_7533172.svd
Dock står det inte ett ord om detta på Siemens hemsida, http://www.siemens.com
I artikeln dementerar Siemens att de regelmässigt använder Ryanair.
Moss Avis, den 1 oktober 2012
Ingen boikott av Ryanair
-Ledelsen i Simens er blitt gjort kjent med at en av våre medarbeidere har ytret seg slik, sier kommunikasjonssjef i Simens, Michael Friedrich på telefon fra München. Läs mer
Flygtorget/Nyheter
Så var det med det!
Bertil, inte har jag läst någonstans om att det är bolaget Siemens i Finspång som bojkottat Ryanair. Vad som har rapporterats är att koncernen Siemens med 400000 anställda världen runt tog beslutet på ett styrelsemöte i Tyskland.
Om du googlar lite på Siemens så kan du även hitta många tillbud, även dödliga där vindkraftverk från Siemens har haft ihjäl människor. Än så länge är det FARLIGARE att befinna sig i närheten av en Siemens tillverkad vindsnurra än att flyga med Ryanair. Statistiskt sett.
Kasta inte sten i glashus Siemens.
Men om du vill ta diskussionen om att Siemens i Finspång är ett helsvenskt företag och har lite med att göra med koncernen Siemens så får du heller inte glömma att många av Ryanairs piloter är egna företagare och även dessa har lite att göra med Ryanair(förutom att flyga deras flygplan).
Vilseledande information får du från tidningarna Bertil och vad som skett i Siemens tidigare är bara historia.
Det är fortsatt säkert att flyga Ryanair, betydligt säkrare än att åka till Siemens i Finspång och stämpla in.
Läste lite om Siemens@ om du nu skall gå tillbaka och läsa en massa historia om företaget borde du väl varit så smart att du kunnat komma fram till att Siemens i Finspång som det handlar om inte har någon anknytning till något med nazistisk bakgrund. Siemens i Finspång kommer från ett helsvenskt företag som startade utanför Stockholm och hette på den tiden de Laval & Ljungström. Efter det har det ägts av ASEA. Att skriva som du gör är helt vilseledande och om det är ett sätt att försöka skada ett företag som med all rätt bojkottar ett uselt flygbolag så är du fel ute.
Från Wikipedia
In the 1930s, Siemens was involved in funding the rise of the Nazi Party and the secret rearmament of Germany.
During the second World War, Siemens supported the Hitler regime, contributed to the war effort and participated in the “Nazification” of the economy. Siemens had many factories in and around notorious concentration camps to build electric switches for military uses.[10] In one example, almost 100,000 men and women from Auschwitz worked in a Siemens factory inside the camp, supplying the electricity to the camp.
In 1972, a German satirist, F. C. Delius, published “Unsere Siemenswelt” (Our Siemens World), a mock history of Siemens. The book was a fake official company publication, which boasted “accomplishments” such as the installation of the crematoria at Auschwitz. Siemens brought Delius to trial and it was determined much of the book contained false claims. A series of depositions, trials, and appeals brought to light the conduct of Siemens during the Nazi regime. Contemporary scholars have been uncovering some of the atrocities of Siemens during this time, including forced and slave labor at Ravensbrück and in the Auschwitz subcamp of Bobrek, among others. Additionally, the company supplied electrical parts to concentration camps and death camps. The factories had poor working conditions, where malnutrition and death were common. Also, the scholarship has shown that the camp factories were created, run, and supplied by the SS, in conjunction with company officials, sometimes high-level officials.[
Hallå alla, Hasse är bara ett “Forumtroll” som tycker det är kul att lägga in fullständigt vansinniga inlägg för att reta upp folk, och får han dålig respons så svarar han själv under annat namn, som t.ex. Sven i denna tråd. Inget att bry sig om och framför allt inte ge sig in i diskussion med.
Hasse är du betalt per timma eller har du ett eget bolag utomlands som Ryanair betalar till?
Att du går deras ärende råder ingen tvekan om.