Gamla A319/A320 Arlanda, SAS
SAS skulle byta ut Gamla Boeing-plan till nya A320neo på Arlandabasen, dock verkar det som att det bara fylls på med gamla A319 och A320-plan på Arlanda som tidigare var baserade på Kastrup, medans nästan alla linjer från Kastrup nu istället flygs med splitternya A320neo-plan. Någon som vet något om detta?
svar
SAS A320 är runt 14 år. SAS 737-700 däremot har flera av dom
nära 20 år, LN-reg. SAS A321 börjar bli gamla.
https://www.airfleets.net/flottecie/SAS.htm
SAS äldsta flygplan just nu är:
LN-RRM, B737-700, 20.2 år.
A319 är i Stockholm, A320 blandat och A321 i Köpenhamn generellt.
SAS har allra mest av Neo nu så det är vanligast på båda baserna.
Stockholm är dock en större bas så finns fler av både Neo och Ceo där.
Kolla gärna fakta innan ni skriver. Av 39 A320 Neo flyger 9 för SAS Irland på Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Av de resterande 30 som levererats flyger ung. 22 på Arlanda och 8 på Kastrup, varierar lite grann beroende på aktuellt behov. Alla A321 flyger oftast på Kastrup tillsammans med 3 A320. På Arlanda flyger 8 A320 och 4 A319. Det är A321 som är äldst med 18 år. Resterande A319/320 har en snittålder på 13 år, och det kan inte anses som gammalt. Problemet just nu är att man saknar plan med 120-140 stolar och därför får A319 gå i Sverige tillsammans med A320 som har 12 stolar färre än A320Neo. Det tar ett antal år till innan allt är utbytt.
Det är väl en planeringsfråga egentligen. Har gjort en del inrikesflygningar i Sverige med A319 där det inte varit i närheten av fullsatt. Bara smart av SAS att sätta fler säten på rutter där de finns en efterfrågan. 319 lämpar sig väl där 737-600 tidigare flugit.
Helt felaktigt påstående skulle jag vilja säga.
De 39 hittills levererade 320neo fördelas enligt följande:
SAS Ireland; Samtliga med EI-prefix (EI-SIA – EI-SII) Totalt 9 st
SAS Köpenhamnsbasen: LN-RGM, LN-RGN, SE-DOX, SE-ROB, SE-ROD, SE-ROI, SE-ROS, SE-ROT, SE-ROZ Totalt 9 st
SAS Stockholmsbasen: LN-RGL, LN-RGO, SE-DOY, SE-DOZ, SE-ROA, SE-ROC, SE-ROE, SE-ROF, SE-ROG, SE-ROH, SE-ROJ, SE-ROK, SE-ROL, SE-ROM, SE-RON, SE-ROO, SE-ROP, SE-ROR, SE-ROU, SE-ROX, SE-ROY Totalt 21 st
Därutöver har Stockholmsbasen 4 st 319 och 8 st 320ceo
och Köpenhamnsbasen 3 st 320ceo och 8 st 321.
Sen förekommer tillfälliga byten och slingningar mellan baserna, men ovanstående är den huvudsakliga fördelningen.
@MAWA, Det framgår med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du skriver om, FYI SAS har inga 20 år gamla A320.
Att det verkar som att Arlanda har prioriterats ner kan det finnas fler anledningar till,bl.a. svenskens helt idiotiska flygskam, att det löner sig bättre att satsa mer på CPH, att Swedavia inte mäktar med någonting.
SAS satsar bara på CPH just nu tyvärr. Svenskarna får finna sig i att flyga med gamla plan ett par år till tills alla är utbytta. Det är något färre stolar i de äldre A320 än de nya så passar nog bättre i Sverige där det är svårare att fylla planen. Dock märkligt med denna tydliga markering från SAS sida med att ”dumpa” 20 år gamla plan från Danmark på Arlanda för att förnya allt i Danmark, säkerligen Danska staten som gnällt på tidigare direktiv där tanken var att de första 30 neo-planen skulle baseras i Stockholm, nu fick Sverige 20 år gamla plan istället.
Vad spelar det för roll.Om få år har SAS bara A320/A321 neo i kort och mellandistans flottan. och alla B737 och alla äldre A319/320/321 kommer att vara borta.
Stakkels Jocke, Det muligt, at du har ret ligesom det er muligt at Ikea namngiver møbler efter svenske og norske byer. De eneste danske navnene er i Ikeas sortiment er mattorna.
Hela 320 flottan slingas ihop och mixas i CPH och ARN.
Det stämmer inte att nästan allt från CPH går med NEO och det mesta från ARN går med dom äldre 320.
Ställer du dig på ARN och tittar så kan du konstatera att majoriteten är NEO.
Dom äldre 320 ska också bytas mot NEO eftersom.