Air Berlin – gigant att räkna med även i Sverige

Publicerad den 29 mars 2007
Kommentarer

Air Berlin har undertecknat ett avtal om att köpa det tyska charter- och semesterflygbolaget LTU och blir därmed Europas fjärde största flygbolag.

Flygbolaget betalar 140 miljoner euro för LTU, men övertar då också dess skulder på cirka 200 euro.
Air Berlin räknar med synergibesparingar på 100 miljoner euro årligen genom köpet av LTU.
Köpet är villkorat och kräver godkännande av konkurrensmyndigheter.

Toni Schönfelder skriver här nedan om hur flygjätten växer sig allt starkare:

Air Berlin, Tysklands näst största flygbolag, har alltså just tagit över LTU, som är Tysklands största långdistans- charterbolag.

LTU, med bas i Düsseldorf och München har ett välutvecklat linjenätverk för långdistansflygningar, med bl a många destinationer i USA och linjer till Karibien, Mexico, Sydafrika, Mauritius. Inom Europa har LTU mest flugit på de vanliga charterdestinationerna vid Medelhavet.

På sikt kommer Air Berlin förstås att ta över LTU:s flyg inom Europa medan långlinjerna blir kvar i LTU.

Det finns f ö andra band mellan de båda bolagen. Air Berlins VD, som är en storägare i det börsnoterade Air Berlin på Frankfurt-börsen, var tidigare verksam som VD i LTU.

För drygt ett år sedan tog Air Berlin också över DBA, ett tidigare British Airways-bolag som flög inrikes i Tyskland samt ett par linjer till Storbritannien.

Med köpet av DBA följde Germania Express. Air Berlin har också ett nära operativt och marknadssamarbete med österrikiska Niki Air.

En följd av Air Berlins övertagande av LTU är att Air Berlins hittills nära samarbete med TUI Fly, med bl a code share-flygningar, upphör.TUIfly Nordic AB

I stället samarbetar Air Berlin framöver med Condor, som först blev Thomas Cook och nu åter heter Condor i Tysklandstrafiken, medan det  heter Thomas Cook i Storbritannien.

Samarbetet Air Berlin-Condor/Thomas Cook innebär att Air Berlin, som redan idag flyger från flygplatser i Storbritannien till Mallorca, framöver samordnar sin “hub” på Mallorca med Condor och Thomas Cook för ett Condor B 767effektivare utnyttjande.

Air Berlin, med ett omfattande linjenät i Europa, får nu tillgång till den hårt konkurrensutsatta USA-marknaden genom ett bolag (LTU), som har ett starkt varumärke i både Tyskland och USA.

På sikt kan man dessutom förmoda att Air Berlin och Condor går samman och Lufthansa därmed får en mäktig konkurrent på hemmaplan.

Condor har under det senaste årtiondet varit hälftenägt Lufthansa tillsammans med Neckerman.

Neckerman köptes fri från Lufthansa av Karstad Quelle, Europas största varuhus- och postorderföretag.

MyTravel A321Karstad Quelle har sedan nyligen köpt MyTravel (inklusive MyTravel Northern Europe med bl a Ving) och fusionerat denna resegigant med Neckerman. Det sammanslagna bolaget heter nu Thomas Cook.

Air Berlin flyger f n från Köpenhamn och börjar i vår också att flyga från Göteborg.

I maj börjar Air Berlin dessutom att flyga Arlanda-Berlin, varifrån man sedan kan flyga vidare bl a till Mallorca – och därifrån har bolaget 30-tal anslutningar till spanska och portugisiska destinationer. 

Den trafiken blir ett hårt äpple för SAS-ägda Spanair att bita i. Spanair har Mallorca som bas där Air Berlin totalt dominera flygplatsen varför Spanair utmanas alltså ordentligt på hemmaplan av Air Berlin.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten