Air Sweden hotas med konkurs
Publicerad den 6 september 2011Air Sweden flyger i dagsläget ACMI-trafik med bolagets två Airbus 320-200, den ena stationerad i Ostrava i Tjeckien och den andra i Rom. Samtidigt står de två andra flygplanen, båda MD-80, på Arlanda och det är främst dem som konflikten gäller.
– Det är en faktura på två miljoner för löpande underhåll som vi är oense om, säger Anders Alm, vd på Air Sweden.
Samtidigt har flygbolaget en motfordran på Airline Support för en c-check på en av MD-80:na som myndigheterna inte godkände och som Air Sweden nu kräver ska göras om utan kostnad. Dödläget hittills har nu brutits i och med att Airline Support begärt Air Sweden i konkurs på grund av den obetalda fakturan.
– Förvånande och antagligen inte ens lagligt eftersom vi har en tvist om fakturan och de vet de självklart om, fortsätter Anders Alm. Dessutom har vi pengar och kan betala i morgon om vi kommer överens.
När ärendet kan komma att avgöras av Stockholms tingsrätt är ännu oklart.
Flygtorget har upprepade gånger, men utan framgång, försökt nå Airline Support för en kommentar.
Kommentarer
Håller Michael Carlsson fortfarande i rorkulten på bolaget?
Airline Support, har bytt hela ledningen med tekniska chefen i spetsen ingen av dom som var i managment position finns kvar.Transportstyrelsen har genomfört en VK, och gett tillbaka alla tillstånd.Det trista med hela historien är smutskastningen av personer som vill att man ska tro att det finns andra motiv en rent ekonomiska.Det bästa är att det prövas i domstol och båda parter får möjlighet att framföra sin sakframställan.
Vadå fungerar bra ? tills nästa gång myndigheten hälsar på och det är väl samma gubbar kvar sen tidigare
Det vstår två MD´s på K-rampen, även den i “Allitalias” färger ägs av Air Sweden.
Airline support har bytt ledning och den fungerar bra.
Air Swedens VD Anders Alm är offensiv och söker nya marknader, varför chansen är stor för att öka Airbusflottan med ytterligare en.
Hur kan man hoppa över punkter på en service och ända vilja ha betalt ?
Det är väl endå bara en MD80 som står på ARN, den andra är en Airbus…
Det var Airline Support’s första c-check och luftis gjorde en kontroll efteråt där det upptäcktes att AirSup bl. a. bockat av uppgifter utan att utföra dem.
Varför blev inte servicen godkänd ?
Det är väl aldrig någon myndighet med när servicar utförs.
Är det inte bättre att domstolen får avgöra när man har olika syn på saken och inte kommer fram till en kompromiss.Spekulationer främjar inte branchen.
Tvärtom efter att ha läst artikeln så måste jag säga att jag blir mer skeptisk till att göra affärer med Airline Support. Airsweden verkar vilja göra rätt för sig men inte till vilket pris som helst. Gör om gör rätt!
När ett bolag som AS agerar på detta oproffessionella sätt drar andra kunder snart öronen åt sig. AS måste ha dåligt management, dåliga rådgivare och okunniga ryska ägare!
Det finns bara två bolag i Svrige ev Scandinavien som kan utföra en riktig C-Check på MD-80 SAS och PAM.
Håller med Thomasso med tillägget att det också gäller Airline support som är riktigt oseriösa.
Det är inte flygbolaget som begärt sig själva i konkurs. Det är line maintenance företaget Airline Support som begärt Air Sweden i konkurs och inget annat. Det står väldigt tydligt i artikeln men insändaren “Thomasso” har tydligen inte läst denna ordentligt.
Beror nog främst på att bolagen har utländska ägare, med en betalningskultur som inte är svensk. Finns det några svenska bolag i sverige längre? Air Sweden ägs av kurder, Primera isläningar, JetTime danskar, Novair tyskar etc. Verkar som den engelska “asfaltsläggarkulturen” har smittat ned flygbranschen i sverige.
Med hög sannolikhet är detta helt juridiskt omöjligt, att mitt i en rättslig tvist gå in och försöka slå undan benen på motparten.
Air Sweden som bolag, för in en friskhet inom svensk flygverksamhet, varför vi är många som
håller tummarna att Air Swedens planerade expansion kommer att gå planenligt.
Det är väl i så fall snarare maintenance-bolag som msn skall oroa sig för? Varför ska ett flygbolag betala för en ofullständig c-check som resulterat i ett icke luftvärdigt plan?
Vad är det Airline Support gjort fel?
Vad är det som händer egentligen i svenska flygbranschen? Vem som helst kan starta ett flygbolag, flyga lite som han vill, och sedan när det blir svårt så stänger man skitet och begär “företaget” i konkurs…
När Transjet gick omkull förlorade mitt företag 37.000 €, Liknande hände med Apollo airlines och Transwede…
Jag lärde mig en sak. Aldrig arbeta med svenska flygbolag… När ska myndigheterna i Sverige lära sig att inte ge tillstånd till varje tomte som ansöker?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten