Featured article image

Airbus i tuff sprint mot årets mål

Publicerad den 2025-11-10 07:11av Redaktionen
Kommentarer
Det är verkligen ett dramatiskt läge för Airbus just nu. På ytan: rekordmånad, nya beställningar och historiska milstolpar. Under huven: motorbrist, pressade tidsplaner och en global kedja som fortfarande haltar efter pandemin. Om allt går som planerat blir slutet av 2025 en dramatisk final – ett race där varje leverans räknas. Airbus har gjort det förut. Frågan är bara: kan man hinna en gång till?

Airbus levererade 78 flygplan i oktober – den bästa månaden hittills i år och den starkaste oktobermånaden i bolagets historia. Ändå återstår en dramatisk utmaning: att leverera ytterligare 235 flygplan innan året är slut för att nå målet på 820 leveranser 2025.

Rekordmånad – men pressen ökar

Totalt har den europeiska flygjätten nu levererat 585 flygplan till 85 kunder under årets tio första månader. Men tempot måste upp rejält om målet ska nås. För att klara årsprognosen krävs ett snitt på över 100 leveranser per månad under november och december.

– Vi har en stark årsslutsspurt framför oss, och våra team är i sprintläge, sa Guillaume Faury, Airbus vd, i samband med kvartalsrapporten.

Motorbrist och “gliders” bromsar tempot

Det största hindret är inte efterfrågan, utan leveranserna av motorer. Airbus har haft stora problem med både Pratt & Whitney och CFM, vilket gjort att ett 30-tal färdigbyggda flygplan fortfarande står utan motorer – så kallade “gliders” som väntar på att få sina LEAP- eller GTF-motorer installerade.

Vid slutet av september fanns 32 flygplan utan motorer, men siffran har minskat från 60 tidigare i år. Faury menar att leverantörerna nu försäkrat Airbus om att leveranserna ska räcka för att nå målet.

Oktober i detalj – 78 nya flygplan världen över

Oktobers leveranser omfattade en imponerande blandning av modeller:

4 A220-300
2 A319neo (AirChina)
25 A320neo (VietJet Air, m.fl.)
37 A321neo (7 stycken till WizzAir, Delta Air Lines, China Southern, m.fl.)
3 A330-900 (MNG Airlines Cargo)
5 A350-900 (SWISS, Emirates)
2 A350-1000 (Etihad Airways, Qatar Airways)

Bland höjdpunkterna fanns SWISS första Airbus A350-900, Emirates 10:e A350-900, och Air Chinas två A319neo, som tillhör en order på totalt tio.

Samtidigt blev oktober månaden då A320-familjen officiellt gick om Boeing 737 som världens mest levererade jetflygplan genom tiderna – ett historiskt ögonblick i flygindustrin.

Orderboken: 112 nya flygplan i oktober

Airbus säkrade 112 nya order under månaden, vilket innebär att årets totala nettoorder nu uppgår till 625 flygplan, efter avbeställningar. Den största enskilda affären stod VietJet Air för, med en order på 100 A321neo, medan MNG Airlines Cargo beställde två A350F-fraktflygplan.

Totalt har Airbus hittills i år fått 722 bruttoorder, varav majoriteten är narrowbodies i A320-familjen.

Marknadens blick mot Toulouse

Marknadsanalytiker beskriver Airbus situation som en “kapplöpning mot kalendern”.
Efter en långsam start på året – med i snitt bara 45 leveranser per månad under första kvartalet – har företaget nu fått tillbaka farten. Men frågan är om det räcker.

Analytiker bedömer att Airbus “har en realistisk chans att nå 820”, men att resultatet troligen landar mellan 800 och 810 flygplan.

Andra experter varnar för att årets höga tempo kan få ett bakslag i början av 2026, när motorleverantörerna växlar fokus från nyproduktion till underhåll och reparationer.

En symbol för branschens puls

Airbus kamp mot tidsfristen säger mycket om tillståndet i den globala flygindustrin. Efter pandemin har både tillverkare och flygbolag kämpat med brist på komponenter, motorer och arbetskraft – samtidigt som efterfrågan på nya flygplan är rekordhög. Att Airbus trots allt levererar fler flygplan än någonsin är verkligen ett styrkebesked.

Airbus oktober:

Totalt: 78 flygplan levererade till 36 kunder
Levererade hittills 2025: 585 flygplan
Årsmål: 820 leveranser

Största order i oktober: VietJet Air – 100 Airbus A321neo
Historisk milstolpe: A320-familjen gick om Boeing 737 som världens mest levererade jetflygplan

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500