easyJet överträffar förväntningar på Arlanda
Publicerad den 26 oktober 2009easyJet, Europas fjärde största flygbolag, etablerade sig på den svenska marknaden i oktober 2008 med två linjer från Arlanda, till Milano och Genève. I dagarna fyllde lågprisflygbolaget ett år i Sverige och skickade ut orangeklädda gatumusikanter i Stockholm för att fira och uppträda för stockholmarna under morgon- och lunchrusningen.
– Med över 150 000 passagerare första året har vi överträffat förväntningarna, säger Oliver Aust, kommunikationsdirektör för easyJet och ansvarig för flygbolagets etablering i Sverige. easyJet är ett av få flygbolag som tjänar pengar idag, och vi har musklerna att expandera.
easyJet är ett företag som gärna tar till ovanliga grepp, och det brittiska flygbolaget slog en gång igenom med tv-serien ”Airline”, en spektakulär dokumentärserie som ocensurerat beskrev livet ombord för de anställda på easyJet. Serien fick ett genomslag som kan jämföras med ”Färjan” i Sverige.
– Vi ville göra något lite annorlunda och kul för att fira vårt första år i Sverige, det ligger lite i vår företagskultur, säger Oliver Aust. Vi ville också visa att för de pengar en gatumusikant kan skramla ihop under en dag, kan man köpa en biljett från Arlanda till Milano eller Genève.
Kommentarer
Det finns ingen intressant marknad för easyJet mellan Stockholm och London enligt ledningen. Det hålet är tilltäppt. SAS och BA erbjuder en bättre produkt.
I och med AZ/alitalias nedläggning av linjen Milano-Arlanda har Easy Jet täppt till hålet eftersom det finns en marknad för flyg till Milano och Geneve.
I och med AZ/alitalias nedläggning av linjen Milano-Arlanda har Easy Jet täppt till hålet eftersom det finns en marknad för flyg till Milano och Geneve.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten