Featured article image

Finnair rankas som Europas sämsta flygbolag

Publicerad den 17 juli 2025
Kommentarer
Finnair har haft ett tufft år – så pass att bolaget nu rankas som Europas sämsta flygbolag i en ny konsumentmätning. Men mitt i kritiken och resenärernas ilska finns åtminstone ett ljus i tunneln: efter månader av strejker har man äntligen nått ett avtal med sin personal.

Enligt 2025 års Flightright Index hamnar Finnair allra längst ner av 20 europeiska flygbolag. Betyget blev svaga 2,48 av 5 – och i kategorin “pålitlighet” bara 1,5. Anledningen? Massiva förseningar, inställda flyg och en kundtjänst som inte hängt med i svallvågorna av missnöje.

Ett halvår av strejker satte sina spår
Rankingen kommer inte från ingenstans. Finnair har brottats med en av sina värsta perioder på länge: över 1 300 inställda flyg i andra kvartalet på grund av utdragna konflikter med markpersonalen. Strejken från det finska flygfacket IAU pågick i sex månader och ledde till hundratals miljoner i förlorade intäkter och extra kostnader för ombokningar, kompensationer och kundservice.

VD Turkka Kuusisto bad i sommar om ursäkt till resenärerna och erkände att förtroendet fått sig en rejäl törn. Finnairs varumärke – som en gång byggde på punktlighet och nordisk pålitlighet – har skadats rejält.

Strejkerna är över – men skadorna finns kvar
Det finns dock en god nyhet mitt i allt elände: i slutet av juni slöts ett nytt avtal mellan arbetsgivarsidan Palta och facket IAU, som ska gälla i 18 månader. Med avtalen på plats även för piloter och kabinpersonal är det slut på strejkhotet – åtminstone för stunden.

Finnair själva säger nu att man är “åter redo att leverera den tillförlitlighet som förväntas”. Men frågan är om kunderna tror på det. Tusentals klagomål väntar fortfarande på handläggning och återbetalningar för inställda flyg och förseningar.

Finnair behöver vinna tillbaka förtroendet
Förutom strejkerna kämpar Finnair också med vikande efterfrågan på Nordamerika-trafiken och sjunkande biljettpriser. Prognosen för helåret ligger nu i den lägre delen av tidigare vinstspann.

Det är tydligt att bolaget har mycket att bevisa framöver. Att strejkerna är över är en förutsättning för att återvinna kundernas tålamod – men den största utmaningen blir nog att övertyga dem om att Finnair fortfarande är värt att välja.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500