Flygresenärer ur askan i elden och tillbaka i askan

Publicerad den 19 april 2010
Kommentarer
Beskeden har haglat de senaste dagarna. Och för flygpassagerarna har det inneburit en allt större förvirring när medias iver att vara en hjälpande hand i vissa fall varit direkt stjälpande.

Nu öppnar luftrummet. Nu stänger det igen. Flygplatserna är öppna. Men det går ingen flygtrafik.

De senaste dagarna har ingen svävat i okunnighet om hur askmolnet ser ut, vart det är på och hur det påverkar i första hand flygresenärerna. Nyhetssajterna på nätet har tävlat om att uppdatera nyhetsflödet minut för minut. Det är en iver att vara en hjälpande hand som i vissa fall varit direkt stjälpande. Så fort en ljusning skymtat i fråga om flygtrafiken har det kablats ut. Men att ett antal flygplatser nu är "öppna" eller att det är tillåtet att flyga i norrland och andra områden, är inte detsamma som att flygtrafiken verkligen kan komma igång.

Förhoppningarna hos passagerarna har därför grusats lika fort som de tänts.

Den ärligaste informationen har istället funnits på respektive flygbolags sajter. SAS har försökt undvika glädjebesked och istället uppmanat kunderna att stanna hemma.

– Ja, det är det bästa vi kan göra, säger Elisabeth Manzi, presschef på SAS till Flygtorget. Sedan har vi uppdaterat passagerarna via hemsidan, Facebook och SMS.

Har de sociala medierna fungerat bra i en exceptionell situation som denna?

– Ja, vår Facebook-grupp växer hela tiden. Vi har haft ett behov att pumpa ut information, i vissa fall för att bemöta den som kommer i media. Sedan är det ett faktum att ingen, inte heller vi, kan ge några hundraprocentigt exakta besked när situationen ändras så fort som den gör.

Ni tog igår ett beslut att ställa alla flygningar i Sverige, trots att en del flygtrafik skulle bli tillåten under måndagen?

– Vi måste ha en framförhållning och ge personal, flygplan, teknik och framför allt kunderna att komma på plats. Utan passagerare är det ingen idé.

Fortfarande ligger trafiken på norra Europa i stort sett nere. Och där fortsätter den motsägelsefulla rapporteringen om vad som är stängt, öppet, på gång och vilka hotfulla nya moln som är på väg in. De stora nyhetssajterna uppmanar dock numera sina läsare att ta kontakt direkt med respektive flygbolag och researrangör eftersom det är de som sitter på den allra färskaste informationen.

– Ja, vi har fått mycket ros och uppmuntran av våra kunder, säger Elisabeth Manzi. Människor vet att vi alla gör vårt yttersta för att klara situationen.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Filosofen
2010-04-19 21:59

Informationshungern måste släckas till varje pris. Man tar in all slags info genom att söka och läsa på internet. Men var finns tiden för reflektion. Vad är relevant ? Vad är inte relevant?
Besluten som fattas måste baseras på en djupare analys. Jag skyndar långsamt måste vara ett ledord. Att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten