Featured article image

Flygtaxi på riktigt: Saudi och UAE öppnar dörren

Publicerad den 2025-11-28 10:54av Redaktionen
Kommentarer
Det är inte Silicon Valley utan ökensolen som driver nästa stora flygrevolution. Joby flyger redan över Dubai, Archer landar ett prestigeavtal i Saudiarabien – och plötsligt står hela eVTOL-branschen inför sitt första riktiga avgörande. Vem blir först att faktiskt sätta flygtaxi i drift?

Medan USA fortfarande håller sig fast i certifieringspapper och regelverk, har Saudiarabien och Förenade Arabemiraten öppnat dörren för att bli världens första marknader där flygtaxi faktiskt kan bli vardag. Det betyder att bolag som Archer och Joby testar flygmaskiner i stekande ökensol och i verkliga miljöer.

Saudiarabien väljer Archer – och bygger en sandlåda för framtidens flyg
I veckan blev det klart att Archer Midnight valts ut för en av de första eVTOL-testmiljöerna i Saudiarabien. Tillsammans med The Helicopter Company och Red Sea Global ska bolaget bygga en fullskalig “sandlåda” där allt från värmetålighet till passageraracceptans testas.

Projektet har dessutom en lyxig fördel: kontrollerat luftrum. Ett drömscenario jämfört med amerikanska storstäder där allt från ambulanshelikoptrar till höghus tycker att just deras plats är den viktigaste.

Här ska Archer testa sin eVTOL Midnight i ökenklimat och analysera drift, laddning och vertiportflöden. Det är ett imponerande power move från ett land som på bara några år gått från “oljeekonomi” till “nu bygger vi framtidens mobilitet”.

Dubai går ännu längre – Joby flyger redan
Medan Archer flyger en obemannad prototyp i Abu Dhabi, har Joby Aviation redan hunnit göra en mängd fullskaliga flygningar i Dubai – även om det fortfarande handlar om passagerarlösa testflygningar. Dubai planerar fyra vertiports, bland annat vid Dubai International, där Joby och Skyports bygger världens första dedikerade nod för flygtaxi i kommersiell drift.

Och tempot? Det talas om lansering redan 2026 – eller tidigare.

UAE kan bli först i världen att faktiskt införa flygtaxi
Både Joby och Archer inser att USA inte blir först; det är Förenade Arabemiraten och Saudiarabien som gäller. Här finns pengar, kontrollerat luftrum och världsrekord i att bygga futuristiska lösningar på kort tid. När andra länder fortfarande diskuterar “vad en vertiport egentligen är”, bygger Emiraten sina första, testar dem och laddar batterierna.

Det här är exakt det ekosystem som eVTOL-bolagen behöver.

Bakom kulisserna: en marknad där bara 1–2 bolag kommer överleva
eVTOL-branschen är just nu “survival of the funded”. Det finns sex seriösa aktörer – Archer, Joby, Wisk, Beta, EHang och Embraer Eve – men marknaden tros ha plats för max två. Och just nu är det tydligt vilka som springer längst fram: Joby har tekniken och fälttesterna, Archer har partnerskapen och kapitalet. Övriga… ja, vissa har redan gått i konkurs, men vi har troligen inte hört det sista från kinesiska EHang.

Och ovanpå allt detta pågår juridiska konflikter där Joby stämmer Archer för stulna affärshemligheter, medan Archer haft en drabbning med Wisk som slutade med att Boeing köpte hela Wisk.

Så vad händer nu? Det är ett faktum att framtidens flygtaxi inte växer fram i Silicon Valley – utan mellan sanddynerna, lyxhotellen och futuristiska stadsprojekt i Mellanöstern. När det verkligen gäller är det alltid de mest visionära som vågar flyga först.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Stockholmare
2025-11-28 12:59

Trodde utvecklingen stod och föll med Bromma!!!

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500