IAG säljer sina aktier i Norwegian

Publicerad den 25 januari 2019
Kommentarer
Det blir ingen storaffär i den europeiska flygbranschen. IAG har meddelat att alla planer på att köpa Norwegian är avblåsta och att aktieposten ska säljas.
Norwegian

Norwegian
 
Det var i april förra året som IAG med British Airways och Iberia i spetsen blev delägare i Norwegian efter att ha köpt 4, 61 procent av aktierna. Köpet hade föregått av samtal om ett eventuellt samgående men affären kom ändå som en överraskning. Med en minoritetspost som inträde har IAG uppenbarligen vid minst två tillfällen levererat konkreta bud på att helt och fullt inlemma Norwegian i flygbolagsgruppen där också Vueling, Level och Aer Lingus ingår. Norwegian skulle i så fall ha blivit det tredje lågkostnadsflygbolaget i gruppen.
Men de två försöken, redan någon månad efter inträdet, att komma vidare i ett samgående avvisades av Björn Kjos som menade att buden var ”undervärderade” i förhållande till vad han ansåg att Norwegian är värt. 
Sedan i somras har därför inget hörts om IAG’s framtida planer med sitt innehav och nu har också det logiska beskedet kommit: Det blir inga fler bud på Norwegian, tvärtom är alla de planerna strukna. Aktieposten, som idag krympt till 3, 93 procent ska också säljas inom en snar framtid. 
Beslutet innebär också att satsningen på Level fortsätter och ska utvecklas. Flygbolaget startades uteslutande för att ta upp konkurrensen med Norwegians växande antal långlinjer, bland annat från Gatwick och El-Prat i Barcelona. I somras introducerades också en kort- och mellandistansverksamhet med bas i Wien. 
Norwegian i sin tur meddelar att IAG’s beslut är noterat och att de planer som finns för framtiden ligger fast: ”Företagets mål är att fortsätta att bygga en hållbar verksamhet till gagn för våra kunder, anställda och ägare” heter det i ett uttalande. 
Efter beskedet från IAG föll Norwegians aktiekurs med som mest 20 procent. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

KK
2019-01-26 19:20

Varför det?, det räcker och blir över med vad som redan finns. Vi behöver inte ännu ett bolag som inte kan tjäna pengar….

Anonym
2019-01-26 15:17

Air Sweden alternativt Sweden Air. Borde startas.

Tailwind
2019-01-26 04:15

No way BA, take your money, and go away.- 2 failed forsøk. Tre, ville være ydmykende. NAS er ikke til salgs. – IAGs strategi, erunderlig. De har BA et.. Så etableres, Level. Why? . Briter kåret Norwegian over alle IAG-selskapene. Både på short- og longhaul. . —For skandinavier er IAGs failure, good news. Nå blir det mer fokus på Skandinavia, med direkteruter, over hele verden. Aksjekursen er på vei opp. Men klart den synker, når IAG, lemper 5% av aksjene i NAS ut.

sv Tailspin
2019-01-25 14:56

är väl det enda sättet som SAS kan konkurrera med. Normal konkurrens klarar inte SAS.

@Anders
2019-01-25 10:52

var det som köpte FlyBe, tillsammans med en partner, vad jag minns nåt flygplatsbolag

Anders
2019-01-25 09:47

Kan det vara så att IAG fått ett negativtförhandsbesked från EU? De har redan problem ned monopolställning i Spanien i och ned Iberia och Veling. Skulle de även äga Norwegian så borde EU säga nej. Samma gäller i England där BA och Norwegian skulle bli gör stora. Var det inte även IAG som köpte Flybe till sist?

Tailspin
2019-01-25 09:39

Bättre att konkurrera med ett urfattigt och sönderfallande Norwegian än med en ny ägare med ekonomiska muskler!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten