IATA upprepar sitt klimatkrav för flyget
Publicerad den 7 december 2009Medan världens regeringar samlas i Köpenhamn för att samtala om klimatförändringar, ansåg Bisignani att miljöansvar ska vara högsta prioritet för luftfarten, tillsammans med säkerhet och trygghet. Flygindustrin överlag är överens om att stabilisera utsläppen med koldioxidneutral tillväxt från 2020 och 50 % nettominskning av koldioxidutsläppen till 2050.
"Flyget är en global industri med globala standarder. Vårt åtagande att minska utsläppen omfattar alla i näringskedjan av tillverkare, flygplatser, flygtrafiktjänster och flygbolag och överskrider alla geografiska områden. Eftersom vårt företag bedriver verksamhet över gränserna, har flyget en unik erfarenhet av att hitta globala lösningar på även de svåraste frågorna. Till exempel har vi inom ICAO: s ledning funnit en bullerlösning som tillgodoser behoven i både industriländer och utvecklingsländer. Vi är en förebild för samarbete mellan industrin och staten inom ramen för FN. Flygindustrin kommer att vara den enda industrin som levererar en helhetslösning till Köpenhamn, sade Bisignani.
En global strategi skulle reglera flygets koldioxidutsläpp på global nivå, i stället för av staten. Detta skulle säkerställa att luftfarten är fullt ansvarig för sina utsläpp, och bara behöver betala för sina utsläpp en gång, inte flera gånger.
Samarbete mellan industrin och myndigheter för att säkerställa flygets framtid var temat för Bisignanis kommentarer som fokuserade på långsiktiga strategiska industrifrågor. "Flyg är det säkraste sättet att resa just på grund av industrins samarbete med regeringar genom ICAO, ” sade Bisignani.
Förbättringar av säkerheten måste vara databaserade. IATA lanserar ett center för Global Safety Information som ska hantera säkerhetsinformation i en enda databas. Bisignani stöder ICAO: s generalsekreterare Raymond Benjamins krav på ett ännu större utbyte av säkerhetsdata. "För att göra en säker bransch ännu säkrare måste vi samarbeta och dela data. Det kommande ICAO-mötet om säkerhet (mars 2010) kommer att bli ett utmärkt tillfälle att ta fram konkreta planer för att slå samman säkerhetsdata från revisioner och inspektioner som utförts av ICAO, FAA, EASA och IATA. Det förbättrar säkerheten genom att vi identifierar trender och potentiella risker, sade Bisignani.
Bisignani hyllade också Dr Kotaite, som tidigare haft tjänster inom ICAO som generalsekreterare och ordförande i rådet. "Jag påminns om det goda ledarskap min vän Dr Kotaite uppvisade i en karriär som sträckte sig över ett halvt sekel. Han förde samman människor som byggde upp ICAO till den respekterade institution som den är idag. Inom ramen för ICAO, valde regeringar och näringsliv att samarbeta. De byggde detta på globala standarder och la grunden för att vi ska kunna fortsätta ta upp viktiga frågor om säkerhet och miljö, sade Bisignani.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten