Inhyrd kapacitet är en del av framtiden för SAS
Kommentarer
Det är ju helt otroligt detta!
Kanske bättre att ta reda på fakta innan man börjar skriva om “anställda som pressas” och om vilkor etc.
Kan säga att dessa piloter flyger under svenska regler och kollektivavtal enligt Svensk Pilotförening. De går igenom precis samma utbildning och uttagning som så många andra piloter. Dessutom är ett av wetleasebolagen bland europas största regionala flygbolag som nyligen blivit investerat i av Virgin och Stobart.
Kollektivavtal eller inte. Om SAS bestämmer sig för att byta ut ex City Jet för att de ör för dyra spelar inget kollektivavtal någon som helst roll. Dessa piloter förblir övertaliga. Titta på sket time och dess ATR historia. SAS kan enkelt spela underleverantörer mot varandra. Det går inte riktigt med egenanställd personal. Största luringen åker passagerarna på då de tror de bokar SAS.
Varför målar man SAS på fenan om det är så bra med inhyrd icke-skandinavisk besättning. Varför har man över huvud taget kvar språkkravet inom core om man ändå lurar sina kunder att det inte är SAS man flyger med.
U Get what U pay for:-(
Vem har sagt att det är social dumpning?
Hur ser villkoren ut för en nyanställd på SAS idag?
Vad är problemet så länge underleverantörerna har kollektivavtal och krävs att driva sin verksamhet enligt svensk lagstiftning för anställda i Sverige? Tror inte att de som arbetar för underleverantörerna är idioter och godtar vad som helst. Är flyget en skyddad verkstad?
Twofaced,
Flå´t mig jag missade killarna igen.
Jag har jobbat så länge så när började var vi bara paranta glada välsvarvade tjejer i kabinen , och killarna satt längst fram, nu är vi ett härligt blandat gäng som ser till att våra kunder får service i världsklass.
Billig arbetskraft o social dumpning o ingen bryr sig om något förutom priset! Varför kör inte alla Dacia duster för 99.000kr ??. Eller åka hela familjen till Pakistan o göra en helrenovering av tänder o kropp ! O resan blir gratis ??
Snart är hela sas inrikes wet lease om RG får som han vill. Markpersonalen ger nog blanka fan i vilket men de flygande är nog av annan åsikt. SAS lika delat som vanligt dör allt och alka spottar på de flygande. Borde GA sålt till Swissport ändå när det begav sig…
Jobbar det inga killar i kabinen längre…?!
Två Indiska militära flygplan nedskjutna över Pakistan av Pakistanska flygvapnet. Thai ställer in sina flighter, till och från Europa, utan att meddela sina bokade passagerare detta. Vi är många strandade som vädjar Om vad som gäller i närtid, över Pakistan. Hur gör andra bolag, exempelvis SAS o Norwegian.
Vi lär upp tjejerna i kabinen att hålla samma höga standard och serviceleenden som vi själva har, och det fungerar jätttebra!!
Om du går och handlar på Pressbyrån eller Ica, funderar du också på om det är en helägd butik eller om det är franchising?
Många som tror att dem kan något här i kommentarerna. Varför tror ni det är RG som är VD och inte ni? ”SAS är inte längre SAS” – nä tro f@n inte det, dem måste ju anpassa sin verksamhet efter marknaden, något väldigt många inte fårstår konceptet av. Nej dem kan inte ge en hel smörgåstårta som dem kunde för 40-50 år sedan. Inse eller åk med något annat bolag.
Jet time gick nästan omkull. City verkar ha det kämpigt. 1000 avgångar ställdes i somras? SAIL skulle öppna AGP men SAS core fick täcka upp. SAIL har inte Lovis tillstånd så core får täcka igen.
Wet lease baserat på säteskilometer, det misstaget görs nog inte igen nu när LH ska expandera. Ett år till innan avtalet förhandlas om, avgår RG eller blir det någon förändring alls?
En sak är iaf säkert, SAS är inte längre SAS. Lycka till i vår kära kollegor!
”It’s Scandinavian……”
Precis som TUI, som hyr in JetTime. De flyger en TUI-målad kärra och spradar runt i TUI uniformer, men har inget med bolaget i övrigt att göra.
Man undrar varför? De vill låta paxen tro att det är TUI de flyger med, när det är något helt annat.
Om det är så bra med underleverantörer, så stå för det och inte låtsas som att det är originalet!
Man tror man köper en biljett med välskötta SAS, men i självaverket sitter man ombord på ett flygplan som opereras av ett flygbolag som ligger på marginalen ekonomiskt och pressar sina anställda. Allt övermålat av SAS färger så ser det bra ut. Det luktar Colgan Air här.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

