Lågprisflyget i Asien: Samgående stoppat

Publicerad den 20 juli 2005
Kommentarer

För en knapp månad sedan kom meddelandet att Jetstar Asia skulle fusioneras med Valuair, båda med hemmabas i Singapore. Båda bolagen har bara ett drygt år på nacken. Men det lär inte bli så enligt initierade källor och detta kommer att offentliggöras i dagarna. Det stöp på att det råder oenighet om chefsposter och hur det nya fusionerade bolaget skall skötas.

Det skriver vår Europakorre Toni Schönfelder i en krönika. Toni följer investeringar och utvecklingen på den heta flyg- och resemarknaden i Asien.

Tony DavisOmedelbart efter att man aviserade ett förestående samgående i slutet av juni 2005 gick en tredje konkurrent,  Tiger Airways-chefen Tony Davis (bilden t v) (tidigare VD för bmibaby), ut med  kommentaren: – Please let it happen, it would be fantastic. Han välkomnade en möjlig sammanslagning med motivet att bolagen kanske då lär sig att bli lågprisbolag, vilket både ville bli men som det aldrig riktigt blivit. Men att slå ihop två bolag som inte förstått lågpriskonceptet där man strider om chefspositioner, det kan inte bli bra.


Jetstar AsiaJetstar Asia’s Chief Executive Ken Ryan beklagar att samgåendet inte kunde genomföras eftersom ägarna varit beredda att ge en nödvändig kapitalinjektion på USD$29.6 millioner.
Orsaken till förlusterna och behov av kapital anges vara den oväntade höga kostnaden för bränsle och svårigheter med att få tillstånd att flyga på vissa rutter.


ValuairDet finns en plausibel förklaring för Tiger Airways Tony Davis uttalande. Valuairs styrelseordförande Lim Chin Beng hade förväntat sig att bolaget skulle gå med vinst efter två år, men redan nu är förlusterna för stora enligt aktieägarna. Han och andra chefer kommer från Singapore Airlines med all dess glans. Detta bolag sköts ljusår från lågprisbolagens grundläggande filosofi. Valuairs störste aktieägare är kryssningsrederiet Star Cruises (bolaget som köpte tre av konkursade Vikinglines färjor under 90 talet kontant. De idag ägare av NCL, ett av världens bästa kryssningsrederier.) En annan stor delägare är Asiatravel.com. Det är frågan om den nuvarande ägarbilden i bägge bolagen är så lyckad och kanske får vi se snart en tredje ägare som dyker upp och genomför sammanslagningen.


Tiger AirwaysMedan Valuair och Jetstar Asia slickar såren gläder sig Tiger Airways åt framgång och lönsamhet. Tiger Airways, är ett samägt bolag mellan Singapore Airlines (49 %) och grundaren av irländska Ryanair Tony Ryan samt flera investerare. Bolaget drivs helt oberoende. Tiger Airways har idag fyra Airbus A320 och flyger på Sydostasien. Bolaget började flyga så sent som i september 2004 och – enligt egen uppgift – kommer man att redovisa svarta siffror.


Finansvärlden har varit positiv till ett samgående mellan Jetstar Asia och Valuair (Qantas äger 49 % och State investment agency Temasek Holdings äger 19% av Jetstar)
Qantas VD Geoff Dixon – som tvingades starta lågprisbolaget Jetstar Asia  för att möta “Olle i grind” när Asiens flygmarknader översvämmades av nya lågprisflygbolag och efter Bransons framgångar i Australien med Virgin Blue. Jetstar Asia fick sitt kapital från betydande investerare i USA vilka alla ser den Asiatiska flygmarknaden som den stora tillväxtmarknaden. 

Tony Air AsiaDen verklige vinnaren på den Asiatiska marknaden är dock Air Asia.Chefen och ägaren Tony Fernandes köpte Air Asia av Malaysiska staten för en symbolisk summa av 1 pund 2001. Idag driver bolaget trafik med 20 Boeing 737-300 (mars 2005). Vidare har man lagt en order 60 Airbus A320 som ersätta den åldrande Boeing flottan och expansion. Den första A320-leveransen sker januari 2006. Förutom de 60 flygplanen från Airbus har man option på ytterligare 40! Air Asia-med bas i Kuala Lumpur/Malaysia fick sitt flygtillstånd till Bangkok den 16 feb 2004 och bildade ett dotterbolag i Bangkok med namnet Thai Air Asia.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten