Långlinjer på färdplanen för Norwegian
Publicerad den 24 juni 2010Norwegian har planerat för interkontinentala flygningar i närmare tre år. Att de inte kommit igång hävdar bolagets vd Björn Kjos beror på att det egna linjenätet som ska mata långlinjerna med passagerare, inte varit tillräckligt utbyggt.
– Men nu närmar vi oss en start, säger Ann-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektör i Norwegian till Flygtorget. Andra eller tredje kvartalet nästa år är vi igång.
Destinationerna blir i ett första skede New York och Bangkok, vilket i sin tur innebär det att bolaget måste utvidga flygplansflottan. Därför pågår förhandlingar med Boeing och Airbus om att antingen hyra eller köpa de långdistansflygplan som krävs. Flygplansfrågan är fortfarande öppen men enligt vd handlar det om Next Generation och gärna Boeings Dreamliner 787.
Varifrån långlinjerna ska utgå ifrån är inte heller det färdigförhandlat.
– Vi har inte sökt slottider någonstans än, fortsätter Ann-Sissel Skånvik. Men vi är ett skandinaviskt flygbolag och vill naturligtvis flyga fler passagerare än bara norrmän.
Envisa rykten har länge talat om att norska Feel Air, som satsar på att någon gång i slutet av 2010 starta lågprisflygningar till just New York och Bangkok, i själva verket är Norwegians långlinjebolag.
– Nej, vi har över huvud taget inget samarbete med Feel Air, säger Ann-Sissel Skånvik. Jag undrar om de ens kommer upp i luften. Och skulle de göra det, är vi inte rädda för konkurrens.
Kommentarer
Äntligen! Jag tror det här blir spiken i kistan på gammel sas… Som någon sa tidigare v-n ska sverige skattebetalare betala för världens sämsta investering… jag är trött på att betala någon gammal sas kaptens överbetalda lön..
finally..
Den här långdistanssatsningen ligger helt rätt i tiden. SAS klarar inte att driva trafiken lönsamt men trafikunderlag finns särskilt i Stockholm. Det enda man kan sörja är att inte ett svenskt flygbolag startat den trafik som Norwegian nu driver från Stockholm och som SAS aldrig satsat på eller klarat av ekonomiskt. Trist för svenska besättningar men kul för Norwegian!!
Klart att tiderna förändras, Kjos är helt rätt ute med long haul. Tror att belackarna får bita i det sura äpplet. Varför då då ? Jo, man har bra möjligheter att feeda med pax från eget linjenät samt hålla låga overhead med erfarenhet från kort-medeldistans trafiken.
Royal Air Maroc har ej avbeställt sina 787or, och nu finns även en utav deras kärror uppmålade i RAM målning. Dream on Norwegian, ni kommer att sluta upp som Sterling, Goodjet, FlyMe och Flyingfinn!
http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2010/04/RAM1-400×201.jpg
Vem har sagt att det måste vara 787 inom ett år? Kjos vill GÄRNA ha 787:an men om man inte har ett tillräckligt antal plan så hyr man säkerligen in B767 eller A330 innan man har fått in sin egen flotta.
Jo, jag har också hört att 787:an kan bli Norwegians i ett tidigt skede. Vad jag har hört så är det Royal Air Maroc som har hoppat av sin beställning – och då skulle Norwegian ta dom. Som sagt, rykten rykten…. Men det ska bli roligt den dagen detta blir verklighet, så att alla nej-sägare och gnällspikar får något att förundras över!
Dröm på, puckon!
Norwegian som launch-customer för BoeingDreamliner?
Man tar sig för pannan!
Oseriösa Norwegian går snart samma väg som GoodJet och FlyMe.
Upplägget verkar vara detsamma, dvs kvalificerat bondfångeri!
Gå inte på detta ! ! !
Hoppas, hoppas att DY verkligen får sina “drömmar” besvarade. Då kan SAS säga godnatt! ÄNTLIGEN! Vad även jag har hört “rykten” om, är just det att DY ligger i topp på leverans av dreamliner787! Hoppas bara inte att DY bygger sitt förtag på samma sätt som SAS, check-in personal som klättrar på stegen utan utbildning (endast internt som inte är anpassat för ändamålet) som resulterar i ett företag med alldeles för dålig, nästintill helt utan, kompetens för den hårda marknaden!
Angående leveranstiden så ryktas det om att Norwegian kan få några av de första maskinerna av 787 pga att de har blivit så pass stora kunder för Boeing med alla nya 738 som de beställer. Där det ryktas om att den ordern har ökat. Vi får se, det är väl bara att önska grannarna i väst ett stort lycka till!
We need companies like DY, Norwegian, to stay around to keep incompetent managements like the one at SAS on their little toes. SAS has been mismanaged for more than a decade and competition is required to keep those lazy, incompetent “leaders” on their toes!! GOOD ON DY – GO NORWEGIAN! GO for it!
Norwegian är norskt och inte skandinaviskt, hörs på namnet. Sen är jag jävligt tveksam till att Norwegian ens har kapitalet som behövs för att flyga long-haul och dessutom så brukar low-cost bolag på long-haul gå under. Kolla bara på Tower Air, Skytrain, Air Comet, CityBird och liknande.
Och hur fan ska man lyckas att få tag på flygplan?
Och hur kan DY överleva då bolagets yield bara sjunker och sjunker?
“gärna Boeings Dreamliner 787.”
Hahaha, dream on.
När jag var och såg på slutmonteringen av dreamlinern I Seattle för inte allt för länge sen så såg då inte jag tillräckligt med plan för att ens tillgodose en bråkdel av de som redan beställt. Låter ju troligt att Norwegian skulle lyckas få en leverans innom ett år
It will happen and Norwegian will be the first Airline to have the 787 Dreamliner in Europe…That is a fact:-)
“Andra eller tredje kvartalet nästa år är vi igång” gärna med Boeings Dreamliner 787
Undra hur dom tänker när dom säger att dom vill ha 787 som inte ens levererats till launchcustomer ANA ännu, än mindre till alla andra flygbolag som väntat i över 2år på att Dreamlinern skall komma upp i luften.
Jag har för mig att väntetiden för en 787 ligger någonstans runt 2014-2015 i daxläget kanske ännu längre bort.
Jag måste säga att jag är väldigt förvånad men ändå stolt på något vis hur dem lyckas så bra! trots finanskris osv. faan vad coolt det skulle vara med Norwegian dreamliner787 på arlanda!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten