
Linköping nu med fjärrstyrd flygledning
Publicerad den 2 maj 2019
Kommentarer
Det är ju inte ny teknik! Gammalt tänk av medarbetare som lagt ner hela sin karriär på detta projekt, med teknik som var ny när projektet påbörjades.
Personlig prestige och att de som testar är beroende av arbetstillfällena gör att detta projekt lever kvar trots alla brister. Vi missar därmed bra teknik.
Kostnaden är ofattbar!
Som många andra dåliga beslut som tagits i historien är beslutet om RTS i LFV:s form ännu ett. Det kanske hade gått obemärkt förbi för 10 år sedan i den eviga fredens tidsanda. Det ser annorlunda ut nu, men tvärt drivs detta prestigeprojekt av individer med egenintresse, påhejade av nyttiga idioter som inte vill inse sårbarheten med denna teknik. Tragiskt att det fortfarande får pågå.
Vi kommer att se en pålitlig anläggning med drift 24/7 . Klockrent att landa här.
Tänk nytt nu och släpp fram tekniken…och oss tjejer 🙂
Du beskriver det själv på slutet av ditt inlägg, du gissar…….det stämmer, ditt inlägg är fullt med gissningar om ATC, men det är ett bra sätt att elda på debatten i forumet
Helt ärligt så är flygledarna en arbetsgrupp som har utnyttjat sin roll och strejkat och fördröjt jobbet för att trissa redan höga löner. De enda som är emot RTS är flygledarna själva, inga andra. Gissar det var likadant bland de som manuellt växlade tågen pinnar de blev fjärrstyrt.
Gillar din ironi om LFV´s GD med stor erfarenhet
Du tar inte till dig fakta, det är uppenbart. Du tror att du vet men du har fel.
Du vet att RTS betyder att samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe…? Bara så att du vet.
Nu misstänker jag att du inte är typen som tar till dig fakta men ändå.
Visst har det maskats och strejkats ordentligt av flygledarna genom åren, förstört många kunders livstillfällen.
Hursomhelst kommer detta att bli toppen, ny härlig teknik och minimerar personal och utbildningskostnaderna ordentligt.
Bra att den nya kvinnliga GD´n med stor erfarenhet är positivt inställd till detta.
Jo, jag är flygledare, är du?? Det var i början på 80-talet strejker två ggr där flygledare och lokförare blev uttagna av TCO som nyckelgrupper för att sätta tryck. Den första var på våren 1980. Flygledare har aldrig strejkat, där har FL rätt i sak. Man maskar inte bara för att man inte vill jobba öt. Är du en flygledare borde du veta detta!!!! I sista strejken tilläts ambulansflyg o mil tfc.
Flygledare i Sverige har ALDRIG strejkat för egen del. Under 80-talet togs flygledare ut i strejk för bla lärarnas skull. Maskningsaktioner… vad är det? När folk slutar att ta övertid frivilligt för att man tycker man jobbar för mycket..? Är det att maska?
Kommer nog att visa sig i sommar att folk tycker dom jobbar för mycket.
@FL400,
Om du verkligen är flygledare så borde du veta att det tidigare varit strejker och massor av maskningsaktioner av flygledare. Sommaren har ofta varit en tid med mycket FL virus, speciellt på Arlanda. Titta på historian de senaste 25 åren.
@Petra; Okunnig du är! Det har aldrig varit några strejker el maskningar bland flygledare. Men nu kan det bli stängt pga tekniken, sug på den du….
Oavsett vad man tycker om tekniken så är argumentet att det inte skulle bli strejker eller maskningaktioner absurt. Om något så blir det ju möjlighet för flygledare på ett RTC att påverka genom eventuella strejker eller övrigt. Större sammanhållning och mer kollegialitet på en större arbetsplats. Du får nog tänka ett varv till.
“Tornet i Linköping kommer fortsättningsvis vara bemannat av flygledare under flygplatsens öppethållningstid”.
Vad menar du? Är det inte RTC som bemannar under öht?? Eller menar du under mil öht?
Detta är framtiden…
Helt övertygad om att detta är rätt, det har inte varit någon förändring här på 40 år, bara motstånd och skyddande av jobb….
Fram med tekniken, nu slipper vi strejker och maskningar.
Här landar jag gärna 🙂
LFV kämpar med näbbar och klor för att hålla skenet uppe nu, men snart så brister bubblan. GD kommer att få mycket att förklara när skandalen med tekniken som medvetet förskönats inte går att dölja längre.
Ironiskt att tornet måste stå kvar för att man inte får fjärrstyra militären, SAABs största kund. Vad kostar inte dessa dubbla system? Samma sak för Swedavia flygplatserna. Det blev genast mycket lättare att göra en Die Hard 2, fast på riktigt den här gången.
Argumentationen lyder “vi räddar andra arbeten i glesbygd genom att erbjuda billigare flygledning”. Vet inte om någon är dum nog att snubbla på den? Billigare har det inte blivit och kommer aldrig bli så till den grad att det skulle rädda andra jobb. Sårbart blir det däremot, när krisen kommer kan ni glömma flyget mina vänner.
Varför gör man på det här viset? Jag tänker på flygplatserna i norr som ligger i glesbyggd, borde man inte sponsra jobben där uppe? Staten/regeringen driver flygplats och satsar på distansstyrning för att spara pengar(tar bort arbetstillfällen), samtidigt påstår man att man satsar på en levande glesbygd. SUCK!
Läs gärna Norges svar…!
Nästan tre år försenat. Tornet i Linköping kommer fortsättningsvis vara bemannat av flygledare under flygplatsens öppethållningstid. Försvarsmakten kritiska och inte nöjda med SDATS nonchalans. Enligt insiders så har kostnaden för försening, torn, kablage, teknik, arbetsmodul i Sundsvall mm kostat mer än 50 miljoner kronor. Ett nytt torn hade kostat max 20 miljoner inkl allt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten