Markstoppet över för Flyglinjen

Publicerad den 17 augusti 2010
Kommentarer
Igår återupptog Flyglinjen trafiken mellan Jönköping och Bromma efter tre och en halv månader på marken. Det var det isländska askmolnet som tvingade fram en time-out och under tiden har bolaget bytt flygleverantör och satsat på marknadsföring i sociala medier.

– Det var en helt underbar känsla att se maskinen starta igår, säger Henrik Lindberg, vd för Flyglinjen i Jönköping. Jag har aldrig tvivlat på att vi skulle komma igen och faktum är att vårt varumärke har stärkts av hur vi hanterat krisen.

När Flyglinjen startade i februari, med planerad trafik till Bromma och Kastrup, blev det hårda tag direkt. Skyways, dittills ensam herre på täppan i Jönköping, kontrade med att dra igång sin avsomnade köpenhamnslinje.

– Det gjorde att vi inte vågade starta trafik dit utan koncentrerade oss på Bromma, fortsätter Henrik Lindberg.
Men efter bara ett par veckor i luften vaknade den isländska vulkanen Eyjafjallajökul och kullkastade alla planer. Trots en kabinfaktor som stabiliserat sig på 65 procent, tog verksamheten slut den 29 april.

– Men vi satte oss aldrig i konkurs utan tog time-out för att kunna komma tillbaka igen.

Under markstoppet har Flyglinjen bytt flygleverantör, från brittiska Eastern Airways till norska Helitrans, som också investerar i bolaget. Helitrans är ursprungligen ett helikopterföretag, som sedan 2004 även har en flygavdelning med Jetstream 32 och Cessna CJ3 i flottan. Till Flyglinjen levererar bolaget en Jetstream 32 med plats för 19 passagerare. I nuläget sker en dubbeltur per vardag till Bromma, hälften mot främsta konkurrenten Skyways.

– Vi ser dem inte som konkurrenter. Våra passagerare vill till Stockholm, inte halvvägs till Uppsala. Det är dem som funderar på att ta tåget eller bilen som vi ska förmå att ta flyget.

Den tuffa starten för bolaget kunde Henrik Lindberg gärna ha varit utan. Å andra sidan ser han att det skapade en kraft och en vilja att ta sig vidare istället för att ge upp.

– Vi lärde oss att driva flygbolag, helt enkelt.

Idag gäller att snabbt återta den 35-procentiga marknadsandelen och en kabinfaktor på ca 65 procent. Det ska ske bland annat med en satsning på sociala medier. Ett antal biljetter släpps kontinuerligt på auktionssajten Tradera med utgångspriset 1 krona medan nyheter och erbjudanden lanseras på Facebook. Bolaget är också fullt klimatkompenserat för att lättare locka kunder från den offentliga sektorn.

– Ge oss en nio månader eller nåt och jag tror att vi har en lika bra fyllnadsgrad från Stockholm som till Stockholm.

Med det framtidsperspektivet räknar Henrik Lindberg också med att kunna expandera Flyglinjen med både fler destinationer och egna flygplan.

– Jag tror på en combolösning där vi både hyr in kapacitet och äger egna maskiner, kanske åt ATR 42-hållet. Och framför allt ska vi ha med oss Helitrans i framtiden. Samarbetet med dem har gjort hela vår verksamhet mycket enklare.

Flyglinjen
Skriv en kommentar

Kommentarer

Realisten
2010-08-21 16:58

Jaså så du menar att Skyways går med ekonomisk vinst? Det är ju en av de mest oseriösa bolagen i svensk inrikestrafik.
om du följt med i utvecklingen på Jönköping Airport så förstår man verkligen hur oseriöst bolaget Skyways är…

Vet inte var du får ditt kött på benen, men för mig ser dom ut som två tändstickor!

(Skyways flyga seriöst, haha humor! Det gillar jag)

Vasabi
2010-08-21 13:09

Är det seriöst och starta upp och lägga ned en linje för att sedan starta upp på nytt i ett annat bolagsnamn?
SAS och Cimber har försökt utan att lyckas.
Vad talar för att AVIA skall lyckas när man inte ens marknadsför linjen?

Teknikern
2010-08-21 11:39

Vad har Skyways gjort för fel med att trafikera JKG med en bekväm 50 seat sen Sas/Lin la ner linjen för ca 10 år sen? Ja deras grund ide är att gå med + ekonomiskt så att dom kan fortsätta att flyga seriöst.

Vasabi
2010-08-21 11:27

Detta verkar vara en seriöst satsning med marknadsöring och allt till skillnad från Skyways / AVIA !

Alexander Lukas
2010-08-20 23:40

Fast siffrorna gällde ju våren och då flaxades det ju med jetstream 41. Alltså 29 säten x 66 % = 19 pax.

Hej på dig.

Resväskan
2010-08-20 17:28

66% i J32 ger ca 12 pax och i F50 33 pax.

Alexander Lukas
2010-08-20 15:01

Och så lyckades man kanske attrahera fd tågresenärer, bilresenärer också… Då hamnar man kanske runt 18-22 pax vilket blir en kabinfaktor på ca 66 %, vilket väl inte är så tokigt.

Resväskan
2010-08-20 14:03

35% av konkurentens vad kan det vara ? 30 pers i snitt per tur ger 10 pax åt Jetstreamen och 20 pax åt Fokkern. Vad slutar detta i tro?

Korrektur
2010-08-20 10:49

Trevligt när man korrektur läser innan man skriver en artikel.
Tror nog man menar mot ATR 42 hållet och inte ATR 24 hållet.

Alexander Lukas
2010-08-19 11:03

Nja, det höll väl i två månader och sedan kom det aska.

Att dom på den korta tiden tog 35 % av Arlandakonkurrentens passagerare tyder väl på att det är en bra affärsidé.

Farbror Joakim
2010-08-19 10:00

…skall de slösa bort den här gången? Vem vid sina sinnens fulla bruk satsar på Bromma-Jönköping?!? Förra gången höll det i en månad….

35 år i branschen
2010-08-18 22:46

Hur kan man satsa energi och pengar på en linje som Jönköping-Bromma???
Det måste finnas minst en miljard bättre affärsmöjligheter…..

Inger J
2010-08-18 16:24

Skönt att ni är igång igen. Ni kommer klara
detta utmärkt.

Redcap
2010-08-18 08:15

Bromma är bra, Jetstream är inte bra, eller okej om man ska flyga den korta sträckan. Se till att boardingen går smidigt och att det känns väldigt personligt att flyga med Er.

Då satsar ni på affärsmän som ska till slutstation Stockholm, för man tar inte gärna bussen om man ska vidare ut i världen.

Hoppas det går bra för Er.

GERKRA
2010-08-18 01:48

Skönt att dom har kommit “upp” sig igen!!!!.

Erik
2010-08-17 23:18

Vadå riktiga flygmänniskor?!

Annicas
2010-08-17 13:25

Guuud! vad snygga dom är! Riktiga flygmänniskor!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten