Medlarna gav upp – flygstrejken inledd

Publicerad den 27 maj 2010
Kommentarer
Flera dagars intensiva förhandlingar räckte inte, förhandlingarna mellan Svensk pilotförening och Flygarbetsgivarna strandade igår. Det innebär att den varslade strejken för 230 piloter träder i kraft och merparten av de flygningar som Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenskt Direktflyg skulle ha utfört ställs in.

Förhandlingar mellan SPF och Flygarbetsgivarna har pågått i ett par veckor med sikte på att komma till en uppgörelse för piloterna i regionalflyget i Sverige. De sista dagarna pågick intensiva medlingsförsök för att lösa bland annat den stora tvistefrågan om piloternas anställningsformer.

– Förhandlingarna har gått oerhört trögt, säger Michael Rongve på Svensk Pilotförening. Och nu står vi alltså så långt från varandra att inte ens medlarna kan få ihop parterna.

Den stora frågan, som det hittills varit omöjligt att komma runt, är anställningsformerna och möjligheten för flygbolagen att använda bemanningsföretag.

– Ja och det har blivit politik av det, fortsätter Michael Rongve. Vi har ställt krav på ökad anställningstrygghet och avtal som reglerar anställningsformer och inhyrning. En pilot ska vara anställd i det flygbolag där man arbetar. De andra frågorna om löner, arbetstider och pensioner är mer normala förhandlingsfrågor.

Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef för Flygarbetsgivarna är besviken över att medlarna tvingats ge upp och att konfliktvapnet nu träder i kraft.

– Det ser allvarligt ut, en strejk drabbar både passagerarna och företagen och indirekt även piloterna själva, säger hon. Tyvärr vet vi inte riktigt hur långt ifrån varandra vi står eftersom medlarna aldrig hann få fram ett riktigt bud.

Strejken idag och i morgon följs, om inte förhandlingarna återupptas, av ytterligare tre strejkdagar med start nästa måndag. Michael Rongve är pessimistisk över möjligheterna att börja samtalen igen."Medlarna har ju faktiskt kastat in handduken" och räknar med att också de andra strejkdagarna behövs för att komma igång.

– Vi förväntar oss ett initiativ från arbetsgivarna, säger han.
Flygarbetsgivarna å sin sida hoppas även de på nystart i förhandlingarna redan i veckan och ett bud. Förhoppningsvis med hjälp av medlarna.

– Tidspress är det sista vi behöver, säger Elisabeth Holming-Schiller. Medlarna står ju till vårt förfogande. Jag räknar också med att vi kan lösa bemanningsfrågan, precis som alla andra branscher har lyckats göra under den här avtalsrörelsen. Vi behöver ett kollektivavtal som reglerar löner och anställningsförhållanden.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Tjänar som man förtjänar
2010-05-28 13:41

Även piloterna på AVIA har haft dessa låga löner de första åren inom bolaget.
Tror inte någon anställds lön inom AVIA motsvarar en begynnelselön.
De flesta inom AVIA och Skyways har jobbat i bolaget mer än10år och har därför högre löner än de yngre regionalflygbolsgen.
Vore intressant PLT och jämnförs din lön med motsvarande kollegas lön på ett annat regionalbolag.

PLT
2010-05-28 13:07

Vad flyger du då? Modellflygplan? Har aldrig hört talas om någon inom Regionalflyget som har så dåligt betalt. Men jag har kanske varit för länge på Avia.

en som tröttnat
2010-05-28 12:56

Det var ett jävla tjat om höga löner. Ska det vara så svårt att förstå att inte verkligheten ser ut så inom regionalflyget.
Jag har jobbat som pilot i tre år och har 20000:- FÖRE skatt. Utbildningen gick på 800 000:- exklusive levnadskostnader i form av 150 000:- CSN
Bagagelastarna på Arlanda har över 21 000:-
Det som driver en framåt är intresset för arbetet, gemenskapen samt hoppet om att framtiden inte ska bli sämre utan bättre.

PLT
2010-05-28 11:08

Flygsäkerheten är linjär i förhållande till lönen.
Hög lön=hög flygsäkerhet
Låg lön= livsfarligt
Hur skulle det annars vara.

znobben
2010-05-28 10:54

Detta är nog en aspekt som kan hända, tycker ni passagerare att det skulle kännas säkert med en kapten som tänker på detta sätt?

Det är då inget jag skulle vilja hända i framtiden.

Kom gärna med synpunkter, men då några vettiga och inte som om att kalle skall byta jobb… lr felstavade ord…

hls

znobben
2010-05-28 10:54

Tror ni Kalle bryr sig om att spara bränsle till de bolaget lr spara på motorer eller läsa på allt för att det skall bli säkert för dig som flyger, vad spelar de för roll om man bara kan allt halvdant när en allvarlig situation uppkommer.

Detta bara för att Kalle inte bryr sig lika mycket för han skall bara vara på detta bolag i 1-2 månader och flyga, varför lägga ner all tid och vara lojal mot ett bolag som bara vill ha kalle 1-2 månader?

znobben
2010-05-28 10:53

Dvs mkt nytt att lära sig. För att flyga ca 1.5 månad för att sedan göra samma procedur igen hos ett nytt bolag.

Hur säkert tror ni det då är att byta mellan flera bolag med massvis med olika regler?

Frolic
2010-05-28 10:47

Menar du på allvar Janne B att ingångslönen för en styrman på ett regionalbolag skall vara 9.700:-/månaden? Då tycker du även att en kapten på Nextjet ska ha 19.000:- i månaden!

Det är det du säger när du du tycker att lönerna borde halveras minst!

znobben
2010-05-28 10:43

Ex: Kalle har flugit i 15 år. Man har nu gått på arbetsgivarens vilkor, dvs att man kan hyra in piloter, ex egenföretagare som konsultar.

Kalle har familj och ett hushåll som måste försörjas.

Han har nu fått ett korttids jobb på 2månader och efter de ett kortids jobb på 10månader på ett annat bolag.

Kalle måste då till att börja med göra en bolags utb på ett par dagar/1v, en utbildning som han kanske inte ens får betalt för, samt en uppflygning för det nya bolaget.

znobben
2010-05-28 10:39

När det gäller flyget så finns/fanns det 1 enda skola i landet där man tar/tog in ca 15-20 trafikflygar studenter per år.

Visst finns det stora flygbolag där man tjänar mer men det är inget man offtast hamnar på engång utan prcis som annars får arbeta sig upp och när det gäller denna strejk så är det ju regionalbolag som det berör, där man måste vända varje krona för att få allt att gå ihop. Hls

znobben
2010-05-28 10:38

De flesta piloter idag sitter inte och flyger för pengarnas skull utan för att man har ett enormt intresse, bra gemenskap och ett varierande yrke inom servicebranchen.
Och visst borde det också vara bättre lön med tanke på vad man lägger ut i privata studier. Visst en läkare kanske får 400 000 i studie skulder, men utbildningen betalar STATEN och man får stå för levnadskostnader och kursmaterial.

znobben
2010-05-28 10:37

Ni som tror att en pilot tjänar multum idag på regional nivå är ute och cyklar. Ingångslön för en styrman är inte ovanligt att den ligger från 15-16000kr brutto och ett tak för kapten kring 40000 brutto. Till de flesta nya styrmän har man ur privat ficka lagt ut från 700 000-1miljon i studier.
Försök få den ekvationen att gå ihop som styrman med räntor/amortering, samt att man kanske har familj att försörja med bil/hus osv…

Avensjuk
2010-05-28 10:22

Vad är då ditt råd Dr Bergling till alla piloter som investerat en framtid inom pilotyrket?
Gift dig rik?

Janne B
2010-05-28 10:08

För det första så är det väl ingen hemlighet att just piloter bland allmänheten uppfattas som den grupp som har rent absurda löner. Piloterna borde halvera sina löner, minst! Man kan inte sitta och spaka en flygmaskin och tjäna det dubbla mot en hjärnkirorg eller nästan fyrdubbla mot en sjuksyrra. Å andra sidan kan det heller inte fungera att hyra in piloter med tanke på olika interna rutiner och säkerhetstänkanden.

Inte så glamoröst längre
2010-05-28 08:27

Jag tycker dem ska hyra in piloter, precis som alla andra yrken, helst till en bråkdel av lönen.

Kalle
2010-05-28 05:12

Att säga upp alla piloter för att sedan hyra in dem via bemanningsföretag, är ruttet gjort. Piloterna skall sedan hyras in till en bråkdel av lönen. Detta är vad det handlar om. Stå på er piloter! Hur blir utvecklingen om arbetsgivarna vinner detta?

Sneifel Von Siebeldrott
2010-05-28 01:47

Martin, vad passar du till för jobb då? Inget där du måste kunna läsa i alla fall. Var står det piloterna strejkar för 3-4%?? Det är dina fantasier. De strejkar för hela sin lön, 100%, och för att lagen om anställningsskydd ska gälla, även för piloter. Det bara en del av frågorna som man inte är överens om. Hoppas du inte jobbar på ett flygbolag eller resebyrå, för där måste man kunna läsa.

S
2010-05-27 19:40

……….tänkte du nu?
skulle tro att du skulle passa som fackrep.
Det skulle nog bli bra .

Martin
2010-05-27 18:48

Personalen driver ju bolaget i konkurs för 3-4% extra i lön. Stå där om 3-6 månader istället på A-kassa för 80% av lönen.

SAS
2010-05-27 12:29

VARFÖR sympati strejkar inte SAS för sina stackars kollegor, när dom har hjälpt till att rösta fram en strejk för en del bolag bara ??

JT
2010-05-27 12:29

Många har nu gått med SPF som inte var med innan. Det jag inte fattar är att förhandlingarna inte fortsätter trots strejk.Detta skall tydligen påbörjas igen på måndag.

Realisten
2010-05-27 12:26

Bra jobbat SPF, stå på er… När parterna är så här långt ifrån varandra är det någon som har en smått otrolig snevriden verklighetsuppfattning.. Kan ju knappast vara piloterna för dom har ju gått igenom tester med psykolog etc 😀

captain
2010-05-27 12:24

Tråkigt att ni behöver gå ut i strejk men stå på er, den här konflikten berör oss alla i branschen.
Trygghet, trivsel, lön, pension, arbetstid m.m. är frågor som till slut kan gå ut över flyg säkerheten. Det kostar pengar att driva flygbolag men vad kostar inte en olycka.
Ni skall vara stolta över att ni lyckats bli piloter, ett kanon yrke men inte till vilket pris som helst.
Tyvärr så är det en del som ej lyckats med detta som nu driver flygbolag. Bittra eller

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten