Nej till kommersiellt flyg på Ärna i Uppsala
Publicerad den 7 november 2013Uppsala Airport AB har en längre tid drivit frågan om att öppna den tidigare flygflottiljen F16 i Uppsala, Ärna, för kommersiellt flyg. Flygvapnet äger fortfarande Ärna som numera klassificeras som övningsflygplats men har mycket sporadisk verksamhet där. Det öppnar för att inrätta en lågprisflygplats i Uppsala som blir ett komplement till Arlanda och Skavsta, menar flygplatsbolaget som sedan 2004 drivit frågan.
– Utvecklingen av en kommersiell flygplats i Uppsala är förenligt med den svenska regeringens politik för att utveckla befintliga flygplatser och flygfält. Som sådan har Uppsala Flygplats redan utpekats som ett ”riksintresse” i enlighet med 3 kap Miljöbalken för såväl civil som militär trafik. Den kommer även att ha ett antal miljömässiga fördelar, bl.a. eftersom den använder existerande anläggningar, minskar restiden för många passagerare, utnyttjar tillgänglig kollektivtrafik, minimerar start- och landningsförseningar för flygbolag och minskar överbelastningen på Arlanda flygplats, skriver man bland annat i programförklaringen.
Men planerna på en civil flygplats i Uppsala, som ”flera av de dominerande LCC–operatörerna, såsom easyJet, Ryanair och Wizz Air, visat intresse för”, har hela tiden stött på hårt motstånd.
Idag ska regeringen fatta beslut om Ärna och igår landade ett beslut från Uppsala kommun hos regeringen. I det har en majoritet bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Vänsterpartiet besluta att Uppsala kommun ska uppmana regeringen att följa Miljödomstolens rekommendation och säga nej till civilflyg på Ärna.
– Uppsala behöver goda flygförbindelser. Men Uppsalas civila flygplats heter Arlanda. Det är också den externa arbetsplats där flest kommuninvånare arbetar. Det är därför positivt att vi har nått den här blocköverskridande överenskommelsen. Nu kan Uppsala bejaka de jobb och den tillväxt som Arlanda skapar i stället för att försöka konkurrera, säger Erik Pelling, kommunalråd (s).
Om beslutet att avråda från byggandet av en ny civil flygplats i Uppsala också kommer att avsluta alla planer, återstår att se. Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna röstade mot kommunens avslag.
Kommentarer
Varför sätter ni in en bild på en annan flygplats än Uppsala när artikeln handlar om Uppsala?
Svar på rubricerad fråga är vansklig att spå om. För Uppsala kommun bör det vara postivt med en civil flygplats. För Storstockholm är det inte nödvändigtvis så. Stockholm vill förstås gärna att Arlanda kan mäta sig med CPH och OSL i form av linjeutbud och passagerarmängd vilket man i dagsläget inte riktigt förmår. Stockholm som knutpunkt för flygtrafik har under många år tappat marknadsandelar. Hur ska detta vändas för Nordens största stad?
Stockholmsregionen där Uppsala ingår växer med tusentals personer varje år. Här borde politikerna tänka långsiktigt och gör man det så kommer man att komma fram till att Uppsala skulle lämpa sig bra för en civil flygplats. För Uppsala som stad skulle det betyda massor , som en fjäder i hatten. Arlanda skulle också gynnas med Anders Celsius Airport som komplement. Uppsala är på väg mot 300 000 invånare. Vi får hoppas att regeringen är klokare och säger JA.
…Bromma behöver finnas kvar för Allmänflyget….eller vänta nu, hur var det? Justde, Swedavia har slaktat det….så jag håller med….det finns ingen anledning att ha kvar Bromma flygplats längre….
Varför ska Bromma då finnas kvar kan man fråga sig?
…Uppsala tågstation, det finns ju en Stockholm och det är klart att vi ska skydda de få arbetsplatser som finns i och runt Stockholm…
Sär rök min stödröst på centern!!!!!
Jag håller med Mange. Har man 3 banor borde man automatiskt erbjuda obegränsat med slottar. Speciellt vissa tider.
Helt sjukt!
Arlanda måste ju vara sjukt ineffektivt med trebanor men slut på slottar vid vissa tider. Gatwick grejar betydligt mer traffic på en rullbana så gör om gör rätt!
@ M, Arlanda är redan nu mättat med flighter, speciellt morgon och kväll (går inte att få slotter)+ att velourmaffian som konverterat mormors sommarstuga i Täby Rimbo området till åretruntbostad (och klagar på flyget) har fördyrat inflygningarna i och med att visuella inflygningar inte längre är tillåtna, vilket resulterat i högre koldioxidustläpp runt Arlanda
Ett bra beslut. Vem vill bidra till Ryanairs/wizzairs fortsatta utbredning och försämrande av social säkerhet.
Instämmer. Öppna flottiljen igen och utveckla flygvapnet så att det faktiskt fyller någon funktion !! i försvarssyfte, när Ryssarna numera tydligen övar fritt mot oss över östersjön !!
Känns vettigt i Miljösynpunkt för Uppsala, men självklart tråkigt för dem som bor där och vill ha riktigt nära till jobbet. Det är en stor stad och mindre flygbolag/privatjet hade nog mått bra just där istället för på Arlanda t.ex.
Det hade varit fullständigt vansinnigt att satsa på på Ärna när Sveriges största flygplats, med direktlinjer till 100-talet destinationer både inrikes och utrikes, ligger 3 mil bort!
De jobb som skulle skapas hade varit väldigt dyrköpta, finns nog bättre sätt att stimulera arbetsmarknaden i Uppsala på. Dessutom skulle ju antalet jobb på Arlanda minska, när viss trafik flyttar över till Ärna, så antalet nya nettojobb i regionen blir inte så många.
Detta är fullständigt vansinne att INTE utveckla flyget i sveriges fjärde största stad.
Det skulle ha skapat i storleksordningen 500 arbetsplatser i och omkring flygplatsen.
Kanske dags att öppna flottiljen igen och utveckla flygvapnet så att det faktiskt fyller någon funktion i försvarssyfte
Skönt att sunt förnuft får råda.
Länge leve Arlanda!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten