Norge vill åter reglera SAS&BRAATHENS flyg !
I ett brev till SAS och Braathens som Flygrevyn Express fått del av i dag,
har den norska konkurrensmyndigheten – Konkuranstil-synet – stora planer.
Man vill “lägga saker tillrätta” för nya aktörer i framtiden genom en serie
ingrepp i SAS och Braathens verksamhet på den norska flygmarknaden.
Dels vill man begränsa eller förbjuda bonussystemen Eurobonus (SAS) och
Wings (Braathens/KLM) och de storkundsavtal som SAS och Braathens har med
företag – varav flera är statliga – som Statoil, Norsk Hydro, Aker, Storebrand med flera. Även flygbolagens resebyråavtal vill konkurrensmyndigheten i Norge ingripa
mot.
Tillsynsmyndigheten menar att dessa lojalitetssystem och avtal binder kunderna till det största sällskapet och att detta varit till fördel för SAS i konkurrensen med Braathens på den norska marknaden.
I dessa avseenden är den norska myndigheten delvis inne på sam-ma linje som den svenska myndigheten, som drivit frågan om Eurobonus till en förbudsdom i Marknadsdomstolen men då bara för inrikes flygsträckor med faktisk konkurrens.
Men denna dom är en viskning i innebörd mot vad som nu föreslås i Norge.
Norge är inte medlemmar i EU och har en hårdare skriven konkurrenslag än
Sverige, i vart fall om man får tolka dagens utspel.
I tillägg till varslen om ingripande mot de bägge flygbolagens affärssystem överväger myndigheten att gå ännu längre.
Man vill återreglera SAS och Braathens kapacitet i syfte att de får en högre beläggning! Därigenom kan båda bolagen få bättre ekonomi och man kan undvika en framtvingad affär där det starkare SAS köper ett blödande Braathens, tror
myndigheten.
Konkurrensmyndighetens tilltag är – om det går att genomföra enligt lagen – helt i linje med vad som förekommer i “de sista sovjetstaterna” för att citera vår egen näringsminister.
SAS och andra har på sig till den 3:e september att svara på brevet och meddelar att man tänker överklaga.
Om konkurrensmyndigheten i Norge får gehör för sina förslag så kommer SAS
inte att kunna genomföra affären. Å andra sidan riskerar SAS att någon annan tar över Braathens eller att det kommer in ett nytt Color Air som kan få en helt annan konkurrenssituation i Norge än vid tidigare försök. SAS riskerar även – om man backar ur köpet – att Braathens stämmer SAS för det missbruk av dominerande ställning som SAS gjort sig skyldiga till i Sverige – enligt utslag i Marknadsdomstolen i Sverige.
För Braathensägda bolaget Malmö Aviation har situationen blivit en rysare.
Bolaget – som såg ut att bli fristående, med en rensad balansräkning (cirka
500 MSEK) och rekapitaliserat (också omkring 500 MSEK) – riskerar att i
stället bli en bricka i spelet mellan SAS och Braathens. Familjen Braathens
har en inteckning i Malmö Aviations flygplan på över en miljard, och har för
avsikt att sälja bolaget så snart som möjligt. Ingen spekulant har ännu
räckt upp handen, och frågan är var familjen Braathens och KLM gör om
Braathens inte får sälja sitt norska bolag till SAS? Och att sälja till
någon annan är synnerligen svårt, för att inte säga omöjligt om den norska
marknaden återregleras på det planekonomiska sätt som konkurrensverket nu
vill.
I dag är det lättare än vanligt hålla med Björn Rosengren i hans omdömen om
Norge i samband med Telia/Telenoraffären. Å andra sidan kan man säga att SAS
och dess styrelse med Maerskavtalet bäddat för aggressiva ageranden från
konkurrensmyndigheter i EU, Sverige, Danmark och nu senast Norge.
Men frågan är om de skandinaviska regeringarna är inne på samma linje. Vill man verkligen återreglera marknaden via dessa myndigheter? I brevet från Konkuranstilsynet till SAS och Braathens skriver myndigheten att de ämnar “gripe inn mot SAS´og Braathens´ stor-kundeavtal, bonusprogrammer og reisebyråavtaler.”Vidare skriver myndigheten att Braathens har ekonomiska problem som bland annat kan skyllas på stukturen och konkurrensformen i marknaden som den har utvecklats efter avregleringen 1994 och öppnandet av Gardermoen 1998.
Konkurrensmyndigheten säger i brevet att det därför kan vara nödvändigt med
speciella åtgärder för att på kort sikt behålla Braathens som konkurrent
till SAS. Och att ett exempel på en sådan åtgärd kan vara “pålegg om
kapacitetsredusjoner i markedene.”
Med andra ord, myndigheten vill reglera marknaden, minska servicen,
(minska utbudet)och driva upp biljettpriserna. En i sanning helt ny uppgift
för en konkurrensmyndighet!
Det kan i sammanhanget vara värt att påpeka att konkurrenssituationen i
Norge är den omvända mot i Sverige. Braathens är där den dominerande aktören
med 52% av inrikesmarknaden och SAS har 35% (48% om också Wideröe räknas
in).
Ledaren för Norges Centerparti, Odd Roger Enochsen, delar dock inte
myndighetens uppfattning utan ser en konkurs för Braathens om inte affären
genomförs.
– Braathens säger själva att de är på väg mot en konkurs och att kapitalet
snart är förbrukat, säger Henry Sténson koncerndirektör på SAS i en
kommentar till Flygrevyn Express.
– Affären är inte avgörande för SAS framtid, men väl för Braathens och dess
personal. En oerhörd tragedi om konkursen blir ett faktum. Det är
häpnadsväckande att man under förevändning att man skapar konkurrens vill
reglera marknaden.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

