Personal sägs upp hos flygbolag i Storstockholm
Publicerad den 30 september 2003Finnair har, enligt vad Flygtorget @airmail erfar, beslutat att kraftigt minska sin personal vid sitt kontor i Stockholm. Antalet anställda ska enligt planerna minskas från dagens tjugoåtta personer, till sjutton. Elva personer från kontoret ska alltså bort. Även KLM, Singapore Airlines pch Garuda drar in i Sverige.
Flygbolagens kostnadsjakt når allt eftersom flygets kris fortsätter, allt längre in i kabinerna och allt längre ut i administrations- och försäljningsorganisationerna.
Ser man bara till de utomnordiska flygbolagens kontor i Stockholm, så har t ex Singapore Airlines nyligen fått besked från huvudkontoret i Singapore om att man önskar se att bokningen centraliseras till Köpenhamn. Detta innebär i så fall att två av Singapore Airlines fem anställda i Stockholm kommer att drabbas.
–Det är verkligen synd, men med färre resenärer och fler kunder som efterfrågar lågpris, så vill bolagsledningen minska kostnaderna så att bolaget kan uppvisa svarta siffror, säger Åke Rolén, ansvarig för Singapore Airlines i Stockholm.
Indonesiens flygbolag Garuda har också stängt sitt Stockholmskontor och representeras nu den tidigare Garuda-ansvariga, bl a tillsammans med Sri Lankan.
Den största neddragningen av utländska flygbolags personal i Stockholm på senare tid gjordes annars av KLM från den 1 august när KLMs call-center flyttades till Holland. Call-centret i Solna, som servade hela Norden, hade knappt 40 anställda. Av dessa finns idag bara ett tiotal kvar, men dessa fungerar enbart som helpdesk för agenter och VIPs. Den övriga personalen från call-centret har antingen fått lämna företaget eller omplacerats.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten