Pilotfack vill köpa flygbolag av staten!

Publicerad den 20 augusti 2004
Kommentarer

Pilotfacket på Cypern, PACYPI, har erbjudit sig att köpa den cypriotiska regeringens 69 procent i det krisdrabbade Cyprus Airways. Enligt pilotfacket har piloterna kommit med förslaget i förhoppning om att kunna förhindra kraftiga nedskärningar och omstruktureringar i det ekonomiskt plågade flygbolaget.

Pilotfacket hävdar att det inte är nödvändigt med lönenedskärningar utan att det är helt andra skäl som gör Cyprus Airways olönsamt. - Regeringen tvingar oss oavbrutet att upprätthålla olönsamma linjer av politiskt opportunistiska skäl, säger Efstathios Liasis PACYPIs president.

Pilotfacket anklagar också regeringen för nepotism, för att gynna släkt och vänner i det statsdominerade flygbolaget. Liasis säger att med de nya löner regeringen har föreslagit så kommer den bara att kunna anställa lastbilsförare och inte piloter. Det är dock värt att nämna att det nyligen väckte anstöt i den allmänna opinionen på Cypern när det framkom att vissa av Cyprus Airways piloter tjänar motsvarande 145 000 kronor i månaden.


Cyprus MapCyprus Airways, Cyperns nationella flygbolag, befinner sig alltså i djup kris. Bolaget som så sent som för bara något år sedan smakade på att ta över Greklands stolthet flygbolaget Olympic Airways, med de olympiska ringarna, gjorde förra året en förlust på motsvarande 320 Mkr.


Cyprus Airways opererar f n med en skuld på motsvarande 640 Mkr. Fortsätter bolaget blöda i nuvarande takt kommer det att sakna kontanta medel i november. Tvivelaktiga satsningar på nya flygplan, ett nytt dotterbolag, Hellas Jet, baserat i Grekland och fackföreningar som hårdnackat motsatt sig nödvändiga besparingsåtgärder utgör också grunden till Cyprus Airways problem.


Men nu har krafttag aviserats av regeringen för att spara motsvarande 400 Mkr det första året, för att nå break-even det andra året och för att bolaget åter ska visa vinst år 2006. Cyperns finansminister, Makis Keravnos, har varnat för att om flygbolagets anställda motsätter sig nedskärningar så kan alla flygbolagets anställda hamna på gatan.


Generella lönenedskärningar, försäljning eller leasning av två A320, samt nedläggning av det förra årets startade Hellas Jet föreslås bl a.


En källa citerad av den engelspråkiga tidningen Cyprus Mail säger, att alla egentligen är medvetna om att Cyprus Airways har för många anställda (cirka 2 000) och att lösningen knappast är generella lönesänkningar utan att slutligt fatta beslut om vilka som är överflödiga. –Att reducera lönen och hålla antalet anställda oförändrat kommer inte att lösa någonting, eftersom de bara kommer att återkomma och begära nya lönehöjningar i framtiden. 


Cyprus Airways flygplansflotta består av åtta Airbus 320, två A319 och två A330. Bolaget flyger på ett 30-tal destinationer i Europa och Mellanöstern. Eurocypria, Cyprus Airways helägda charterbolag, opererar fyra nya Boeing 737-800.


Både Cyprus Airways och dess charterbolag Eurocypria har övervägt att starta reguljärflygningar till Skandinavien, men uppger att det f n inte är aktuellt. Eurocypria flyger dock charter från Luleå, Trondheim, Bergen till Larnaca varje tisdag i sommar och från Turku varje tisdag.


På det cypriotiska uppstickarbolaget Helios Airways önskar man dock att man kunde starta en reguljärlinje med partcharter mellan Larnaca och Stockholm. -Men eftersom intresset från Stockholm är mycket större än från Cypern krävs en liberalisering, som tillåter oss att operera en linje Stockholm-Larnaca och vidare till t ex Kairo, Beirut eller Tel Aviv, säger Demitris Pantazis, VD för Helios Airways.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten