Pilotproblem hos snabbväxande easyJet

Publicerad den 12 januari 2003
Kommentarer
Europas största lågkostnadsflyg easyJet växer så det knakar men varnar för förlust under innevarande halvår som avslutas i mars.. Bolagets passagerartrafik växte med hela 39% men kabinbeläggningen minskade från 80 till 77% som en följda av ett ökat trafikutbud på hela 44%. Bolagets VD Ray Webster säger dock att situationen är som vanligt – easyJet har gjort förlust under vinterhalvåret varje år sedan starten 1995. Sommarhalvåret – april till oktober – är alltid bolagets starkaste. Han ser ännu inga problem när det gäller efterfrågan. Men det finns problem av annat slag för easyJet och det gäller piloterna.

Företrädare för bolagets 700 piloterna hotar med att rösta om strejk. De är missnöjda med att sammanslagningen med GO har inneburit hårdare arbetsscheman och vill nu ha nya avtal för alla. Sammanslagningar av flygbolag leder ofta till att missnöje uppstår om arbetsförhållanden och karriärmöjligheter. Vem minns inte problemen när SAS köpte och slogs ihop med Linjeflyg 1993?


För närvarande jobbar en typisk easyJet-pilot 40 tjänstgöringstimmar under 5 dagar varefter de är lediga i 3 dagar. För helåret kommer genomsnittspiloten upp i 750 flygtimmar/år. Bolaget vill öka detta genom mindre ledighet så att piloterna flyger 820 flygtimmar per år, 10% under de lagstadgade maximala 900 timmarna. (SAS piloter flyger nu cirka 550 timmar och siktar mot 620/år i sitt besparingsprogram)


EasyJets piloter tjänar inte dåligt. Lönen baseras delvis på hur mycket man flyget. En kapten har normalt 110.000 SEK/månad och en flygstyrman 65.000 SEK/mån.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten