SAAB installerar Remote Tower i London
Publicerad den 24 maj 2017
London City Airport blir första flygplats i Storbritannien som satsar på Remote Tower. Det står klart sedan flygplatsen, som ägs av National Air Traffic Services, NATS, meddelat att de vill skriva avtal med Saab. Det innebär att den svenska tekniken för fjärrstyrning av flygplatser som Saab och LFV tagit fram nu kan testas i ett område med betydligt högre trafikintensitet än i Örnsköldsvik och Sundsvall.
Kommentarer
Hade man inte skrivit “flygledare ESSA” om man nu verkligen var flygledare i Arlandatornet…?
Säger du det, baserat på vad? Din lednings okunskap? LFV planerar att sätta fyra flygplatser i en central på Arlanda och gå med mångmiljonförlust så visst, om du tror det så.
Bra beslut, kostnaden blir mycket lägre i slutändan till gagn för paxen.
Säkert bra men masten är ju så otroligt ful.
Jan vet uppenbarligen inte vilken pensionsålder och vilka otroligt bra pensionsvillkor tyska flygledare har!!! Men kostnaden betalas av tyska staten vilket gör att det är omöjligt att jämföra.
Mycket bättre än för de svenska kollegorna.
Jan förstod tydligen inte vad som beskrevs.
Låter som tyska staten och myndigheter har förstått att pensionsåldern ska vara liknande andra yrkesgrupper så att det är liknande kostnader/villkor för samhället.
Inte konstigt att Tyskland är Europas motor. Sehr Gut!
Ingen stor flygplats direkt, som Landvetter ungefär i antalet rörelser. Är det enbart reguljärtrafik och inga skol/VFR så passar denna flygplats utmärkt för RTC. Sen kan man givetvis ifrågasätta varför?! Det blir inte säkrar, inte billigare, inte bättre och samma personer gör samma sak fast på ett annat ställe…
Anledningen till att tex DFS ens är i närheten av att kunna konkurrera beror till största del på att pension inte ingår i deras kostnader. Så på ett sätt skulle det bli som att tyska skattebetalare sponsrade flygtrafikledning över England… Många som inte har koll på vilka kostnader som ingår i olika providers avgifter. Finns många andra exempel på detta.
En bra strategi av NATS för att hålla DFS och andra leverantörer av flygledning borta från London City i 30 år. Undrar bara om nya ägaren av flygplatsen förstår problematiken att sitta i knät på en fd monopolist av flygledning. Flygplatschefen måste vara en gammal BAA och som inte förstår bättre.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten