SAS omorganiserar för att stoppa förluster

Publicerad den 2002-05-15 00:00av Redaktionen
Kommentarer
SAS gör stora förluster under första kvartalet. Samtidigt är efterfrågan på flygresor på väg att återhämta sig. Men lågkonjunkturen, nedgång i den betydelsefulla telekom-sektorn och allmän besparing i näringsliv och offentlig sektor slår mot det frekventa affärsresandet och frågan är om alla någonsin kommer tillbaka. Många företag söker sig till lägre priser när de åker med SAS eller alternativa bolag som pressar priserna. -Passagerarna har kommit tillbaka, men det är fel resenärer, säger Göran Adbro, ordförande för SAS pilotföreningssektion till media. Frågan är om det är resenärerna - kunderna - som det är fel på utan att de i den förändrade världen beter sig på ett nytt sätt? Det kan mycket väl vara så att SAS mycket snabbt behöver sänka sina kostnader - inte minst genom effektivisering av trafiksystem, flygplatslogistik och personalutnyttjande. SAS partner i Tyskland, Lufthansa, stärker däremot sin ställning och uppges göra mer än 100 miljoner i vinst för första kvartalet. Men för övriga bolag i STAR-alliansen är det kärvt.

Hela SAS-koncernen gjorde en förlust på  1446 miljoner, alltså nästa en halv miljard per månad. Då ingår dock nyligen förvärvade dotterbolag Spanair och Braathens samt AirBotnia och hotellverksamheter m m. De nya bolagen drar ner resultatet men förväntas ge en positiv effekt senare under året. SAS har en stark kassa, men nu behöver bolaget stoppa förlusterna för att inte försvagas.



SAS Airline gör en förlust på 1035 miljoner – alltså merparten av koncernens tapp – under årets tre första månader. Det är 900 miljoner sämre än i fjol och en försämring som motsvarar 10 miljoner kronor/dag och detta trots att bolaget ökade trafiken och beläggningen i flygplanen. Varje passagerare betalar alltså mindre i genomsnitt. På Svensk pilotförenings sektion för SAS-kaptener har en enkel förklaring till de ekonomiska problemen. – Passagerarna har kommit tillbaka, men det är fel resenärer, säger Göran Adbro, ordförande i sektionen till Upsala Nya Tidning.



Det är inte fel kunder som reser nu utan samma kunder med nya krav. Därför behöver SAS anpassa sig. Flera projekt är tidigare sjösatta för effektivisering och vissa prissänkningar genom Scandinavian Direkt och beslut om avveckling av vissa olönsamma linjer. Men med 10 miljoner i förlust per dag behöver SAS ha in ungefär 10.000 kronor mer per flygning i genomsnitt. Det är 10 passagerare mer per flygning -10.000 per dag – och varifrån skall man ta dessa? Alla konkurrenter till SAS kommer inte att överleva – men alla kommer heller inte att gå under. Därför måste de 10.000 kronorna per flygning till stor del komma genom kostnadssänkningar.



SAS nya organisation kan utgöra grunden för detta, men personalkostnaderna måste minskas för varje passagerare. Detta är inte lätt eftersom de externa kostnaderna stiger. Flygplats och trafikledningsavgifter, försäkringar, säkerhetskontroller, dollarkurs – som styr flygplan och bränslekostnader – är på väg uppåt, och det är därför internt som kostnader måste skruvas nedåt. Och det är inte små åtgärder som behövs.



Scandinavian Ground Systems – som nu bildas för att sköta flygplatsservice – är ett steg i rätt riktning. SAS har många korta flygningar i Skandinavien och flygplatskostnaderna tar en alltför stor del av flygbiljetten. Där finns effektiviseringar att uppnå, men det kommer inte att bli bekymmersfritt. I Norge är bråket redan igång där Braathens tidigare personal känner sig missgynnade. I Sverige blir det säkert lättare men på Kastups flygplats blir det ofta turbulent när SAS omorganiserar.
Att jobba i ett markserviceföretag  har inte samma status som att jobba i ett flygbolag och förmånerna är helt annorlunda. SAS måste ha personalen med sig i denna process för man har inte plats för många konflikter som obönhörligen ger konkurrenterna ännu mer incitament att öka sina marknadsandelar i Skandinavien.



SAS partner i Tyskland, Lufthansa, stärker däremot sin ställning i Europa och uppges göra mer än 100 miljoner i vinst för första kvartalet. Men i övrigt är STAR-alliansen rejält försvagad. Australiska Ansett har gått i konkurs och brasilianska Varig är i praktiken konkursfärdigt. Den amerikanska jätten inom STAR United Airlines –  förlorar 50 miljoner kronor/dag och vill nu att personalen skall avstå lön.



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten