SAS-skepsis till Virgin Atlantic´s truckförsök

Publicerad den 5 december 2006
Kommentarer

Virgin Atlantic drar tretton av sina Boeing 747-400 nära startpositionen med truckar under december i ett försök att spara både bränslekostnader och miljöfarliga utsläpp. Två ton bränsle per flygning tror sig Virgin Atlantic kunna spara, 120 000 ton mindre utsläpp av koldioxid per år om proceduren senare införs för alla flighter med hela bolagets flygflotta.
 
Men medan Virgin Atlantic alltså vädrar positiv tro på sitt försök så möts det med skepsis av SAS.

"Spontant kan jag väl säga att man kanske kan göra det under lågtrafik", säger Ola Reinholdt (bilden ovan),flygchef på SAS, till Flygtorget @irmail. "Men att under högtrafik dra ut flygplan med truckar skulle skapa problem, bl a med köbildningar. Det låter som en vild idé."

Dessutom ställer sig Ola Reinholdt tveksam till om flygledarna, med tanke på den ökande trafik som blir följden, skulle tillåta truckar att först bogsera ut flygplan och sedan åka tillbaka.

“Det skulle bli en väldig trafik”, Ola Reinholdt. “Däremot tror jag att man kan göra en hel del annat för att både minska bränslekostnaderna och därmed utsläppen. Vi på SAS kör t ex ut på två motorer (av fyra) med våra A340:or. Det börjar komma en medvetenhet överallt.”
 
Virgin Atlantic uppger att man genomför försöken i samarbete med den brittiska flygplatsoperatören BAA och National Air Traffic Services, Nats. Man ämnar också genomföra en förlängd försöksperiod under första kvartalet 2007.

Idén går alltså ut på att flygplanen ska bogseras från gaterna till flygplatsernas “starting grids”, väntplatserna strax intill start- och landningsbanorna. Därmed åtgår inget bränsle varken för att köra ut planen eller för väntetiden fram till strax innan start.
 
Virgin Atlantic uppger att man f n för samtal med flygplatserna i San Francisco och Los Angeles, liksom J F Kennedy i New York, om att få göra liknande prov där. Virgin, R Branson

Richard Branson,(bilden th)som äger hälften av Virgin Atlantic, den andra hälften ägs av Singapore Airlines, utlovade i september framtida vinster från Virgin Group i bidrag till initiativ som kan minska utsläppen.

Richard Branson, numera t o m Sir Richard Branson, sa då att det är möjligt att minska utsläppen från flyget med 25 procent om bara flygbolagen, flygplatserna och myndigheterna samarbetar full ut.
           

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten