SFRs remissvar bränsleskatt

Publicerad den 11 februari 2008
Kommentarer
SFR har den 9 feb lämnat nedanstående remissvar till Finansdepartementet Yttrande över Promemoria om beskattning av flygbränsle Remiss Fi 2008/432

SFR har inbjudits att lämna synpunkter, vilka härmed framförs.

SFR är en intresseorganisation för de svenska kommersiella flygföretagen.
Om beskattning av flygbensin (Avgas LL etc.) för svensk flygverksamhet genomförs, enligt promemorian, kommer några av SFRs medlemsföretag påverkas mycket negativt.

De företag som påverkas är de som flyger med vissa helikoptertyper och vissa mindre flygplan med kolvmotorer, det vill säga de som drivs med bensin.  Konsekvenserna, enligt förslaget, blir enligt vår mening avsevärt mer omfattande än vad som beskrivs i underlaget.

Det kommer att bli mycket svårt, nästan omöjligt, för ovan nämnda helikoptrar och flygplan
att konkurrera med luftfartygstyper drivna med turbinmotor (drivs med flygfotogen).

Skol- och övnings/träningsflygningar minskar vid en beskattning av flygbensin

Vi har redan nu en brist på kommersiella piloter. I och med att 40-talisterna snart har flugit färdigt av åldersskäl behövs en påfyllnad av nya piloter till våra svenska flygbolag – till såväl helikopter- som trafikflygföretagen.

De kvalificerade prognosmakarna tror dessutom, trots allt, på en fortsatt tillväxt inom flyget i världen.

Piloterna kommer oftast från flygskolor och flygklubbar där de har grundutbildats.

Flygskolorna är kommersiella företag som lever på att utbilda piloter. Kursavgifter är satta för innevarande år och nya kostnader under året påverkar deras situation mycket negativt.

Flygklubbarnas situation är redan i dag besvärlig av ekonomiska skäl. En ny skatt skulle ytterligare försvåra för klubbarna och därmed minska antalet nya elever.

Ett minskat flygande bland flygklubbarnas elever och privatflygare påverkar flygsäkerheten då de av kostnadsskäl kommer att flyga färre timmar och därmed får mindre flygerfarenhet.
Det är motbjudande att använda flygsäkerhet som ett argument i detta fall, men vi vill påminna om att Luftfartsstyrelsens (och branschens) önskan och direktiv är att på alla möjliga sätt bidra till att avsevärt minska incidenter och flygolyckor. Övning ger färdighet.

 
En konkurrensfråga

Vi finner det meningslöst att i Sverige motarbeta förslaget att beskatta flygbensinen för privat bruk, beslutet är redan fattat såvitt vi förstår.

SFRs önskan och vädjan är därför att den nya skatten inte skall vara högre i Sverige än i övriga EU-länder – av konkurrensskäl – och inte heller införs tidigare än vad som görs i våra kringliggande länder.

Om vi nu tvingas in i ytterligare en ny skatt bör inte skatten gå utöver vad EU föreskriver.
Den ursprungliga promemorian om ny bensinskatt befriade det kommersiella flyget, vilket SFR förutsätter kommer att gälla.

Övrigt

Förbrukningen av flygbensin i Sverige motsvarar i princip EN normalstor bensinstation i Stockholm. De miljömässiga vinsterna med en svensk flygbensinskatt torde därför vara av mycket litet miljöintresse.

Sammanfattning av vårt remissvar:

– belasta inte de kommersiella flygföretagen med nya konkurrenssnedvridande skatter
– skolflygning måste befrias från ny skatt
– beskatta inte svenska flygföretag mer än övriga EU-länders flygföretag
– överskatta inte flygbensinens negativa miljöpåverkan

Med vänliga hälsningar
Svenska Flygföretagens Riksförbund SFR


Per Töörn
Förbundsdirektör

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten