Star Alliance – 15 år i branschen
Publicerad den 16 maj 2012
I veckan fyllde Star Alliance femton år. Det innebär att den idé som de fem grundarna hade i maj 1997 nu har vuxit till den största flygbolagsalliansen i världen. Idag är det 25 medlemmar och ytterligare fem är på väg att tas upp som medlemmar.
Det var SAS, Lufthansa, Air Canada, Thai och United som startade med övertygelsen om att ett flygbolag måste komplettera sitt eget flygprogram med bra linjenät, destinationer och attraktiva priser också på andra håll i världen. De fem flygbolagen representerade tre världsdelar, USA, Europa och Asien och på så sätt kunde alliansbygget börja, ett bygge som också var de första stegen på resor i en alltmer globaliserad värld.
Star Alliance var först med tanken på samverkan i en grupp av flygbolag och har sedan dess följts av One World och Skyteam där bolag som Air France, British Airways, American Airlines och Iberia ville bygga upp egna sammanslutningar.
Att ansluta fler och fler flygbolag har varit en del i grundtanken, att bygga ett linjenät som täcker samtliga kontinenter på jorden. Tyngdpunkten i Star Alliance är Europa, tolv av de nuvarande 25 medlemmarna hör hemma där: , Lufthansa, SAS, Swiss, Austrian, Blue1, Brussels Airlines, LOT, TAP, Turkish Airlines, Adria Airways, Croatia Airlines och Aegean Airlines. I USA och Sydamerika finns ytterligare fyra flygbolag: United, US Airways, Air Canada och brasilianska TAM Airlines. Slutligen är det nio flygbolag som är baserade I mellanöstern, Afrika och Asien: Egyptair, Ethiopian Airlines og South African Airways, Singapore Airlines, Asiana Airlines, Thai Airways, Air China, ANA och Air New Zealand.
Sammantaget ger det en sammanslutning av flygbolag som erbjuder resenärerna drygt 21 000 avgångar till 1 290 flygplatser I 190 länder. Varje dag. Förra året valde en bit över 600 miljoner passagerare att flyga med bolagen inom alliansen.
Ett medlemskap lockar också fler flygbolag och just nu behandlas fem ansökningar, en handläggning som kan ta upp till två år att genomföra. Det är de tre sydamerikanska bolagen TACA Airlines, AVIANCA och Copa Airlines, tillsammans med Shenzhen Airlines och EVA Air. De fem bolagen kommer att stärka närvaron i Latinamerika och i Asien. Fortfarande är Ryssland och Indien vita fläckar på alla de tre alliansernas kartor.
Ett bolag som gärna vill in men hittills inte lyckats uppfylla kraven på bland annat solid ekonomi, är Air India. Ansökan har skickats in och dragits tillbaka och skickats in igen.
Det finns ingen gräns satt för hur många flygbolag som kan vara med i Star Alliance och under årens lopp har ett antal bolag fallit bort. Nu senast är det Continental som gått samman med United och inte längre är egen medlem och Spanairs medlemskap försvann när bolaget gick i konkurs. Konkurs har också tvingat bort Ansett från Australien, Mexicana och Varig. Nåsta att försvinna lär bli British Midlands som är på fallrepet och antagligen säljs till British Airways/Iberia, de stora bolagen i Oneworld.
Även på fraktsidan har SAS varit med och startat ett samarbete, WOW alliance. Den har dock inte blivit alls lika framgångsrik och sedan Lufthansa hoppat av och JAL upphört med fraktflygningar, består den bara av SAS och Singapore Airlines.
Kommentarer
BMI är REDAN sålt till IAG så “lär bli” kan strykas. Underbar journalistik.
S7-Oneworld
Aeroflot-Skyteam
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten