
Strejkvåg skakar Europas flygplatser
Publicerad den 27 juni 2025Nya strejkhot lamslår europeiska flygplatser – branschen går en skakig sommar till mötes
Efter en redan tuff start på sommaren, varnar nu både Finland och Frankrike för omfattande störningar i flygtrafiken i takt med att fackliga konflikter blossar upp inför högsäsong.
Finnair: 900 flyg hotas av inställda avgångar
Den finska flygbranschen ser ut att drabbas hårt i juli, då fackförbundet IAU har aviserat strejker som väntas påverka markhanteringen på Helsingfors-Vanda flygplats. Finnair varnar för att uppemot 900 flygningar kan ställas in eller försenas under de berörda dagarna: 2, 4 och 7 juli. Ytterligare strejkdagar är annonserade till mitten och slutet av juli, dock med mer begränsad effekt.
Frankrike: Flygtrafikledare planerar strejk på årets mest intensiva resdagar
Samtidigt förbereder sig Frankrike på omfattande flygtrafikstörningar den 3 och 4 juli, då flygledarnas fackförbund UNSA-ICNA har lämnat in en strejkvarsel. Orsaken: “auktoritärt ledarskap, tekniska brister och brutna löften” inom landets luftfartsmyndigheter.
Strejken sammanfaller med starten på den franska semestervågen – vilket i praktiken innebär att 50–70 procent av alla flyg i luftrummet kan påverkas. Den franska myndigheten DGAC har uttryckt djup oro för konsekvenserna men har ännu inte lyckats avvärja konflikten.
Italien: Totalstopp för flyg och tåg den 19 juni
Den 19 juni genomfördes en landsomfattande strejk i Italien, där både flygplatser, järnvägar och kollektivtrafik stängdes ner. Över 160 flygningar ställdes in eller försenades vid flygplatser i Milano, Pisa, Venedig och Florens – och flygbolag som SAS, Lufthansa, Air France och Turkish Airlines påverkades.
Nederländerna: Rättsligt stopp för KLM-strejk
Samtidigt som strejkvågen sveper över Europa lyckades KLM undvika en 24-timmarsstrejk bland markanställda den 28 juni – efter beslut i distriktsdomstolen i Haarlem. Domstolen bedömde att strejken skulle innebära oacceptabla säkerhetsrisker, särskilt med tanke på det nyligen avslutade NATO-toppmötet och belastningen på Schiphol.
Även om konflikten stoppades tillfälligt så kvarstår de underliggande spänningarna. Fackförbunden CNV och FNV varnar för nya åtgärder om inte förhandlingarna leder till tydliga resultat.
En bransch under tryck
Med flera stora trafiknav påverkade under en av årets mest känsliga perioder, visar strejkhoten hur sårbart det europeiska flygsystemet är för personalrelaterade konflikter. Även om många bolag idag är bättre rustade att hantera störningar, innebär varje förändring i schema, rutt eller kapacitet en kedjereaktion av kostnader, omplaneringar och riskhantering.
Samtidigt ställs flygbranschen inför ett större dilemma: Hur säkrar man personalens arbetsvillkor och motivation – utan att förlora sin återhämtning efter pandemin?
Strejker i Europa maj–juni 2025
Gatwick, Storbritannien:
16–20 & 23–27 maj: tankpersonal vid Gatwick (Redline Oil Services) strejkade, vilket påverkade omkring 250 dagliga flygningar, inklusive EasyJet, Air India och Uganda Air.
Helsingfors-Vanda, Finland:
2 och 4 juni: mark- och terminalpersonal strejkade, vilket ledde till att Finnair ställde in omkring 50 avgångar den 2 juni.
Milano, Venedig, Pisa, Florens, Italien:
13 juni: personal inom flygplatsdrift strejkade – över 160 flyg ställdes in eller försenades .
19 juni: en transportstrejk drabbade flera flygplatser, med omfattande förseningar för flygbolag som Air France, Lufthansa, SAS med flera
Spanien (EasyJet, Air Europa, Air Nostrum):
25–27 juni: Ungefär 657 kabinanställda på EasyJet i Alicante, Barcelona, Malaga och Mallorca deltog i strejken.
Frankrike:
6 juni: flygledare strejkade, vilket påverkade flygtrafiken till/från Paris-Orly.
Kommentarer
Jag tror att det är hög tid att se över flight time limitations i Europa eftersom flygande personal idag jobbar alldeles för mycket.
Säkerhet först i flyget har bytts ut till Money först av giriga bolag där höga bonusutbetalningar mäter ledningarnas framgång.
Personalen är likt kreatur tilldelade ett anställningsnummer. Detta anställningsnummer planeras sedan på maxuttag i flygtid som i många fall gör att du knappt hinner att sova efter dina 16 timmarsdagar ( inkl till och hem från jobb) , minivila emellan är standard. Passar det inte dig så ersätts du av ett annat nummer och tystnadskulturen är ett faktum.
Flygtorget som granskande journalister kanske skulle gjort en uppföljning av hur många medical licence som dras tillbaka?
Hur mycket fatigue rapporter kommer in till myndigheterna?
Varför ökar sjuktalen dramatiskt inom flyget?
Branschen idag behöver nya tydliga regler för arbetstid och dessa bör begränsas rejält. Helst igår men innan fler flygolyckor sker.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten