Svenskt Flyg om Mp:s förslag att lägga ner …
Publicerad den 11 januari 2008Minskat inrikesflyg har liten effekt på koldioxidutsläppen
Miljöpartiet har i sitt förslag till Klimatberedningen som presenterades igår föreslagit att inrikesflyget söder om Sundsvall ska läggas ner. En sådan åtgärd har liten effekt på de samlade svenska utsläppen av koldioxid, men medför stora nackdelar för tillgängligheten i ett stort och glest befolkat land som Sverige.
– Miljöpartiet har fel om man tror att åtgärder mot inrikesflyget skulle ha någon större effekt för att uppnå målet om en minskning av Sveriges utsläpp av koldioxid med 85 procent till år 2050, säger Peeter Puusepp generalsekreterare i Föreningen Svenskt Flyg. Enligt Naturvårdsverket står det svenska inrikesflyget för en (1) procent av de samlade svenska koldioxidutsläppen. Att lägga ner inrikesflyget söder om Sundsvall är vare sig en trovärdig eller realistisk åtgärd. Erfarenheten visar dessutom att om ett kollektivt trafikslag försvinner sker det en stor överföring till bilen istället för till andra kollektiva trafikslag.
Enligt Statens Institut För Kommunikationsanalys (SIKA) har det svenska inrikesflygets koldioxidutsläpp minskat något sedan 1990. Samtidigt har under samma period vägtrafikens utsläpp av koldioxid ökat med mer än elva procent – först och främst beroende på att lastbilstrafiken ökat kraftigt.
I Flygplatsutredningens slutbetänkande (SOU 2008:70) beräknas antalet passagerare i inrikesflyget fram till 2020 minska med upp till 1,5 procent årligen. Varje ny generation flygplan är mer bränsleeffektiv och har därmed lägre koldioxidutsläpp än den generation den ersätter. Det finns också en naturlig strävan hos varje flygbolag att genom effektivare utnyttjande av flygplanen kontinuerligt minska sin bränsleförbrukning. Till detta kommer de försök som SAS och LFV f.n. genomför med Gröna flygningar där varje sådan flygning medför en minskning av koldioxidutsläppen med minst 400 kg. Det är därför högst realistiskt att räkna med en fortsatt nettominskning av koldioxidutsläppen från inrikesflyget fram till 2020.
– Det verkar som att Miljöpartiet blandat äpplen och päron i sin prognos om hur trafikens koldioxidutsläpp kommer att utvecklas fram till år 2050, säger Peeter Puusepp. Utan att förutsättningarna för Miljöpartiets beräkning presenterats misstänker jag att man använt sig av prognoser för flygets globala trafikutveckling – vilket är något helt annat än prognoserna för det svenska flygets utveckling – tillsammans med svenska prognoser för vägtrafikens utveckling. Det enda rimliga hade varit att använda sig av svenska prognoser för båda trafikslagen.
Föreningen Svenskt Flyg presenterade i slutet av november ”Tio punkter för ett mer klimatanpassat flyg” för att visa vad den svenska flygbranschen tänker göra för att ta sin del av ansvaret för att minska transportsektorns andel av de samlade svenska koldioxidutsläppen. Dessa tio punkter baserar sig i sin tur på de slutsatser och rekommendationer som Flygets Miljökommitté i sin slutrapport överlämnat till Föreningen Svenskt Flyg.
– Dessa tio punkter är realistiska och genomförbara åtgärder som ger verkliga och hållbara minskningar av det svenska flygets klimatpåverkan, säger Peeter Puusepp. Vi har redan påbörjat genomförandet av dessa förslag.
Inrikesflyget har i ett stort och glest befolkat land som Sverige stor betydelse för tillgängligheten. Ska hela Sverige leva behövs därför flyget. Det finns en olöst målkonflikt mellan en levande glesbygd och klimatpolitiken – något som Miljöpartiet dock inte berör i sitt förslag till Klimatberedningen.
– För att lösa den målkonflikten behövs genomtänkta och hållbara politiska beslut och strategier, säger Peeter Puusepp. Jag skulle önska att Miljöpartiet på ett positivt och konstruktivt sätt kunde medverka till en bred politisk diskussion som ledde fram till sådana hållbara beslut och strategier.
Inget transportslag kan ensamt lösa alla transportbehov, alla trafikslag behövs. Inget trafikslag kan heller ensamt bära hela transportsektorns andel av ansvaret att minska Sveriges samlade utsläpp av koldioxid.
– Flyget, tåget, övrig kollektivtrafik, men också bilen, ska användas där de passar bäst och på ett så samhällsekonomiskt effektivt sätt som möjligt. Då får vi också de samhällsekonomiskt mest effektiva minskningarna av hela transportsektorns utsläpp av koldioxid, säger Peeter Puusepp.
För ytterligare information var god kontakta:
Peeter Puusepp, generalsekreterare Föreningen Svenskt Flyg, tel: 070-233 07 91
Slutsatser och rekommendationer från Flygets Miljökommitté kan laddas ner från: http://www.flygtorget.se/miljorapport
Föreningen Svenskt Flygs Tio punkter för ett mer klimatanpassat flyg kan laddas ner från: http://www.flygtorget.se/tiopunkter
Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet är att hos utvalda målgrupper stärka förtroendet för det kommersiella flyget och flygindustrin så att dessa ges möjligheter att verka och utvecklas i Sverige
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten