Utsläppsrätter en eftergift åt politiska krafter!
Publicerad den 9 januari 2007Inom EU finns en gormande grupp gröna som äger debatten om klimatförändringar. Dessas tongångar göder skapandet av, ur energisynpunkt, värdelösa vindkraftverk som enbart fungerar med jättelika skattesubventioner.
Därför har t o m vindkraftsverkens hemland Danmark insett att kostnaden är skyhögt högre än vad som utlovades. Skattesubventionen är betydande och miljöproblemen hopar sig från väderkvarnarna.
Dessutom är kraftförsörjningen från vindkraftverken så ojämn att traditionella kraftverk har problem med elproduktionen vilket leder till ökade utsläpp för att kunna kompensera vindkraftverkens nyckfulla strömproduktion.
Efter alla misslyckanden med diverse miljöprojekt kommer så dessa gröna på den sällsynt korkade idén med utsläppscertifikat.
Att SAS nu säger att man gillar förslaget om certifikaten är naturligt eftersom man har en flygflotta som smutsar ned mest inom EU. Eftersom SAS saknar pengar att köpa nya plan för, så är det självklart bättre för SAS att köpa certifikat och kunna fortsätta som hittills. För hur mycket flygmaskin får man för de 100 miljoner kronor som SAS nu säger att certifikaten kommer att kosta bolaget under ett år!?
SAS flyger omkring med en flygflotta som borde finnas på ett museum. Tack vare årtionden av usel ekonomi, dåligt management och ännu sämre ägare har SAS inte haft råd att förnya flygflottan.
Med ett ägarskap där managementet endast är ett verkställande organ har facken kört SAS sönder och samman och SAS lider därför idag av årtionden av stolligheter som genomförts i skydd av monopolet.
Med Nordens EU-inträde genomfördes avregleringeringar – vilka SAS ända in i det sista inte trott på. Således handlade man inte heller i förväg och i tid som om avregleringarna skulle bli verklighet, d v s SAS handlade inte alls.
Redan från början har handeln med utsläppsrätter visat sig vara en katastrof.
Exempelvis får de tyska energibolagen – där tyska Vattenfall ingår och som driver både kärnkraftverk, kolkraftverk, olje- och gasdrivna kraftverk – gratis utsläppscertifikat av den tyska regeringen för att kunna fortsätta smutsa ned.
Detta har man upptäckt först i dagarna, efter att det tyska konkurrensministeriet upptäckt att samtliga fem tyska energibolag har debiterat sina kunder för en kostnad för dessa certifikat, vilka man alltså erhållit gratis. Det handlar alltså inte om någonting annat än en Energins Ebberöds Bank! Bolag som Ryanair och Easyjet – med enbart nya plan som har en bränsleförbrukning som ligger i runda tal 40-50% under SAS – och som avger CO2-utsläpp som är 30-40% lägre än SAS-planen (beroende på väder och temperatur) ska nu alltså tvingas vara med och betala för gamla sjuka monopolbolag, som SAS, genom att tvingas köpa utsläppsrätter.
Industrier på kontinenten, som gjort sin hemläxa och satsat på miljöfrämjande åtgärder, säljer sitt miljööverskott i form av certifikat till den svenska industrin, som fortsatt kan skita ned. Att miljön blir lidande, tja det struntar man bokstavligen i bara man kan tillmötesgå miljöaktivisterna i samhället.
Svensk industri köper f ö utsläppscertifikat från kontinenten för mer än dubbelt så mycket som det svenska EU-medlemskapet kostar.
Man köper sig helt enkelt fria från kritik där lättfångat media lanserar den ena felaktigheten efter den andra.
Och svenska forskare, som är beroende av välmenande politikers spenderbyxor, faller in i kören och säljer sin integritet.
Flygets Miljökommitté har begåvats med en sådan forskare. Om det vore lite stuns i Svenskt Flyg så skulle man i stället med kraft ansluta sig till de krafter inom EU som vill påskynda förnyelsen av flygmaskiner, som i ett första steg får ned miljöbelastningen. I ett andra steg skulle man sedan övergå till vätgasdrivna flygplan som inte ställer ut några Co2-avgaser alls.
Men istället väljer alltså Föreningen Svensk Flyg att gå SAS tillmötes genom att engagera sig för ett system som är obota korkat.
Är Svenskt Flygs medlemmar verkligen så dåligt informerade om vad som gäller i fråga om miljö, att de bara likt ett lemmeltåg går mot sin undergång?
Om Svenskt Flyg vill engagera sig i miljöfrågor så vore det också på sin plats att visa upp järnvägens hela miljöbelastning, med strömförluster från kraftkällan fram till loket och det faktum att minst 20 procent av all järnväg går på diesel. Dessutom bör spårunderhåll och produktion av skenor räknas in, också medelbeläggningen (kabinfaktor, kallas det på flyg) på tågen.
Om man lägger ihop helheten så ser tåget ur ett miljöperspektiv helt annorlunda ut.
Dock, bör det sägas att tåget spelar sin positiva roll. Därför vore det kanske skäl att verka för ett byte från energislösande X2000 till mera miljömässiga höghastighetståg.
Flygets utveckling sker inte genom ingrepp av politiker i flygtrafiken och genom avgifter. Det sker främst hos Boeing och Airbus; och också där har förvisso politiker mycket att säga till om, inte minst i Airbus-konsortiet.
Börja alltså i rätt ända med att lösa miljöfrågorna! Ut med gamla flygplan, effektivisera flygledningscentralerna, förbättra logistiken på plattan, öka miljömedvetenheten hos piloterna, liksom hos berörda myndigheter och ned till alla anställda i det dagliga arbetet.
Att införa handel med flygcertifikaten, som EU nu har föreslagit, är bara en eftergift åt politiska krafter. Det vore bättre för branschen och för alla människor att satsa på de modesta krafter i vårt eget samhälle och i EU-samhället, som tillåter tillväxt och s a m t i d i g t tar ansvar för en bättre miljöpolitik.
Vi befinner oss vid ett historiskt vägskäl där fossila bränslen så snabbt som möjlig ska ersättas av vätgasdrivna fordon, kraftverk och flygplan.
Pessimisterna påstår att detta ligger långt i framtiden. Jag hävdar att de har fel, vilket utvecklingen i Kalifornien visar med sin “hydrogen highway”.
Ha i minnet hur en mobiltelefon såg ut för 15 år sedan och idag, det går undan i utvecklingen när konkurrensen är fri.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten