Vacklande Cimber ett problem för SAS
Publicerad den 19 maj 2011
Danska Cimber Sterling finns på två rutter i Sverige och flyger sträckorna Norrköping- Kastrup och Arlanda-Billund. Men det är på de danska inrikeslinjerna och linjenätet i Europa som bolaget har sin stora marknad och det är en flygverksamhet som traditionellt skett i nära samarbete med SAS.
Inrikes flyger Cimber Sterling i codeshare med SAS som också använder bolaget på korta och mindre täta linjer i norra Europa, bland annat på nya destinationen Wroclaw i Polen, det kunde Flygtorget rapportera om i förra veckan. I nuläget har SAS närmare 20 kaptener flygande i Cimber och ytterligare 16 styrmän på väg in som ska flyga dels de fyra CRJ200 som SAS leasar, dels övrig CRJ-produktion på hela Cimber-linjenätet.
Det finns också flyganalytiker i Danmark som menar att SAS kan vara på väg mot ett delägarskap i Cimber Sterling för att därmed få tillgång till ett lågprissällskap som på allvar kan ta upp kampen mot i första hand Norwegian.
Innan dess måste Cimber Sterling lösa sina akuta ekonomiska problem. Danska Transportstyrelsen som bland annat utfärdar danska AOC, har nära kontakter med flygbolaget. Trots att förlusterna nu ökar från beräknade 120 miljoner till cirka 200 miljoner, menar myndigheten att den vacklande ekonomin ännu inte äventyrar flygbolagets möjligheter att leva vidare. Det är alltså inte aktuellt att ifrågasätta tillstånden.
Cimbers problem började när bolaget tog över Sterling Maersk och gav sig i kast med lågprismarknaden. När sedan Norwegian expanderade också i Danmark blev konkurrensen stenhård på linjetrafiken. Även charterflygningarna utmanas svårt av danska succébolaget Jet Time.
Räddningen nu verkar vara ett avtal med Global Yield Fund som kan tänka sig att tillföra flygbolaget 100 miljoner om året i tre år. De pengarna kan ge arbetsro och möjlighet att restaurera verksamheten. Bland annat måste Cimber Sterling se över flottan på 28 flygplan som spretar med fyra olika modeller, ATR 42 och 72, Boeing 737-700 och CRJ200.
Några pengar från samarbetspartnern SAS är dock inte att vänta. Där räknar man med att Cimber Sterling ska överleva av egen kraft. Skulle de inte göra det, klarar sig SAS bra även utan samarbetet, enligt vad John Dueholm, vice vd i SAS sagt i intervjuer i danska media.
Kommentarer
Dax för att skippa Sterling namnet helt från flygbranshen. Skapar dåliga vibbar.
För många flygbolag som har för lite betalt!
Tja va ska man säga?? Den största dumheten Cimber gjorde var att köpa Sterlingdelen och överta dess personal…..hade de bara fortsatt med det de är bra på så hade bolaget cimber gått helt fantastiskt. Skrota Sterling delen och satsa stenhårt på Cimber delen och gör det ni är bra på!
vi har bokat 17.09.11,resa till Pallma de Mallorca(betold med kreditkort).Hemresa:01.10.11,med Cimber Sterling!Vilken risk vi hor????Tack!
Om du bokar en SAS biljett genomgående med Cimber så står ju SAS för risken , bokar du däremot en separat biljett så är det lite värre , du har tex försäkringar på kreditkortet.
Det var det ekonomiska , när det kommer till flygresan om det händer något så kan det ju bli krångligare att genomföra den dagen , men du kan ju fortsatt bidra med din peng om du uppskattar deras produkt framtill något eventuellt sker.
Cimber är det bolag som har flest tekniker anställda i förhållande till piloter.
Bäste Henrik! Är det så att du skallrar tänder över tanken att flyga med Cimber/Sterling ska du givetvis inte göra det. Inte heller cykla till brevlådan utan cykelhjälm eller äta bröd dagen efter bäst-före etc. Nå, ursäkta mej för spydigheten men givetvis kan du lugnt åka vidare även med Cimber/Sterling. Önskar Dig fortsättningsvis trygga resor.
Jag flyger ofta med SAS till/från CPH. Titt som tätt är det Cimber som opererar dessa flygningar för SAS. Vågar jag fortsätta flyga med SAS? Känns som ett bolag som Cimber som kommer allt närmare konkurs av ekonomiska skäl tummar på det tekniska underhållet.
Vågar jag boka en SAS-biljett? Risken är stor att det står ett Cimberplan där när det är dags att resa!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten