Winbergs bluffstopp – med jobb som insats!

Publicerad den 1 februari 2004
Kommentarer

Transportarbetarförbundets nej till medlarbudet som ledde till strejk mot SAS i fredags är djupt olyckligt för flygbranschen, dess kunder i allmänhet och SAS i synnerhet. I denna tid med en svag ekonomi hos företagen och när passagerarna reser mindre borde konfliktvapnet vara långt borta. Det räcker väl med trafikstörningar av andra skäl, som t ex säkerhetsåtgärder eller oväder. Flygets pålitlighet och snabbhet är dess främsta adelsmärke!

Att nyckelpersoner inom flyget strejkar är inte alldeles ovanligt. Man har då oftast meddelat vad konflikten handlar om, löner eller arbetstider. Men denna gång bluffar Transports ordförande allmänheten när det gäller varför man går i strejk. Såväl flygmekanikernas styrelse som medlarna vittnar om att det endast var Transports krav på att 100 högavlönade flygteknikers (30-35.000/månad) skulle få ensamrätt på vissa jobb som fattades för en uppgörelse. -Det var på den frågan det föll, bekräftar en av de tre medlarna Gunnar Grenfors till Svd.

Transports ordförande Per Winberg förnekar dock detta hej vilt. I förödmjukande ordalag tar han förhandlingsrätt och heder och ära av flygmekanikernas styrelse och definierar dem som maskar som kryper fram ur skrovet när det stormar. Frågan är om Winberg - som uppenbarligen vet en del om maskar - kan slingra sig ur den uppenbara bluffen.

Winberg och den flygteknikergrupp han företräder verkar inte ha förstått att den civila luftfarten är avreglerad och att snart 25 länders flygolag får verka på Europas inre marknad. Konkurrensen är stenhård, inte minst i Sverige. Nästan alla flygbolag utom möjligen Ryanair går med mycket stora förluster varje dag. Statligt stöd till SAS är förbjudet i lag. Om SAS inte klarar sin omställningsprocess Turn Around så kan det gå som för Swissair och Sabena. Dessa bolag klarade inte – trots statligt ägande – krisen har idag nya namn efter konkurs och omstrukturering (Swiss och SN Brussels Airlines) och dessa med betydligt färre passagerare, flygplan och anställda.


 Det är inte bara konjunkturen som spökar i civilflyget. Idag ställer British Airways och Air France in varsin handfull flygningar till USA på grund av hot mot säkerheten. Säkerhets- och försäkringskostnader skenar i höjden. Häromdagen ställdes mängder med flyg in på grund av snöoväder i Europa. Allt detta kostar gigantiska summor och påverkar bolagen förmåga att satsa på tillväxt. En strejk – för att ett fåtal skall få någon form av jobbgaranti – ovanpå detta är ojust mot flygbolagets kunder och anställningstryggheten för all personal som skall leva av dessa kunder. En förlorad kund kostar ofta stora resurser att vinna tillbaka.


Winberg efterlyser en helhetslösning för att man skall acceptera ett slutbud. Det är just helhetsyn som krävs i dessa tider när flygindustrin går på knäna. Men hur i all sin dar kan då Transport haka upp sig på att konservera ett gammalt regelskydd för en liten, högavlönad grupp. Det är så långt från helhetssyn man kan komma.


Flygtorgets webbfråga har nu nära 1000 svarat på frågan om man stödjer Transports konflikt mot SAS. Endast 19 av 100 stödjer strejken, och då är säkert en andel av dessa konkurrenter till SAS som nu får extra passagerare. Men jämför detta stöd med Kommunals för ett år sedan där mer än 5 av 10 gav stöd strejken. Transport måste släppa prestigen och göra upp. Eller tala sanning om varför det blev en konflikt och då kommer stödet att krympa ännu mer.


Det bästa vore kanske förresten om Winberg (bilden) söker sig ett annat jobb. Han säger att om inte svenska bolag som SAS inte kan höja löner och gå med på skyddande av flygteknikernas jobb så har de inte på marknaden att göra(!) –Andra bolag kan ta över….fortsätter han. Jag kan försäkra Winberg att Ryanairs, easyJets eller Lufthansas avtal kommer att innehålla låsningar som fördyrar verksamheten och minskar effektivitet och konkurrenskraft. Transports ordförande agerar alltså kortsiktigt och i förlängningen mot sina medlemmars framtida intressen. Accepterar medlemmarna verkligen det?


En svensk landsortstidning skriver en ledare på fredagen med anledning av strejken:


Facket skyddar välbeställda(!) Klicka här om Du vill läsa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten