Skriv ut  

Banlängden avgörande för flygplatsens framtid

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 mars 2014
Banan på flygplatsen i Örebro ska förlängas med 500 meter. Det gör den till en av landets längsta och en viktig del i arbetet på att dra mer trafik till flygplatsen.

Örebro flygplats
Örebro flygplats

Det skiljer nästan två kilometer mellan den kortaste och längsta landningsbanan visar siffrorna när Flygtorget listar samtliga banlängder i landet.

Luleå Airport har landets längsta landningsbana, 3 350 meter. Det var en satsning på att göra Luleå till ett fraktnav, lämpligt placerad på storcirkeln och trafiken mellan fjärran och Europa. Av de storstilade planerna blev inte mer än en serie flygningar där Korean Air flög norsk lax till Japan och Korea.

På Örebro Airport finns dock en betydande fraktverksamhet med två fraktflygbolag som flyger daglig trafik till flygplatsen.

– Det är DHL som använder en Boeing 757 på linjen till Leipzig och TNT med en Boeing 737 till Bryssel. Dessutom kommer Amapola in varje natt med post, säger flygplatschefen Mikael Smedberg till Flygtorget.

I dagarna beslutades att banan på flygplatsen ska förlängas med 500 meter, från 2 602 meter till 3 102 meter. Det gör att Örebro från 2016 har landets fjärde längsta bana, en investering som görs för att utveckla möjligheterna till mer trafik.

– Vi har en passagerarlinje, Direktflyg till Malmö och en hel del klassisk chartertrafik men tyngdpunkten är naturligtvis frakthanteringen med tio avgångar i veckan. Med en längre bana kan vi utveckla den med längre linjer.

Det har flugits en del ad-hocfrakter från Örebro till interkontinentala destinationer, bland annat Chicago men det är på gränsen och fungerar enbart med reducerade startvikter. Att Örebro, trots närheten till Arlanda, lyckats få in frakttrafik till flygplatsen beror på fraktbolagens tidsmarginaler. Det är de snabba leveranserna, expressgodset som går till Örebro och som ska kunna delas ut i Mellansverige. Flygs det in till Arlanda håller inte tidsgarantin.

– Vi är ju en logistikregion och frakt är vårt fokus, än mer när vi får en längre bana.

Flygplatsen med landets kortaste bana för kommersiell trafik finns i Hemavan. Där är verksamheten en annan, daglig passagerartrafik till Arlanda med en ATP och det största flygplan som gästat flygplatsen var en Avro RJ100 med turister från England. När det var sommarförhållanden på banan, märk väl. Några planer på att förlänga banan finns inte utan det är annat som toppar önskelistan hos flygplatschefen Torbjörn Utsi.

– ILS på bana 15 för inflygningen från norr. Idag har vi bara ILS på bana 33 det är högsta prioritet just nu. Banan är 1 444 meter mellan trösklarna och sammanlagt 1 700 meter om vi lägger till de asfalterade ytorna i banändarna, säger han.

En förlängning skulle öka möjligheterna att ta emot chartertrafik från Europa och det kommer ständigt in förfrågningar. Flygplatsen ligger bara 500 meter från närmaste skidbacke och skulle kunna locka arrangörer med både korta och långa serier.

– Visst vore det en bra utveckling men vi måste också ha den kontinuerliga linjetrafiken som bas i verksamheten och det har vi nu så i det här skedet är det inte aktuellt med någon banförlängning. Vi har ju också en flygplats till i kommunen, Storuman som har en bana på 2 500 meter men den ligger 18 mil bort och är dessutom lagd i malpåse för närvarande.

Banlängder på flygplatser med kommersiell trafik

Luleå 3 350
Stockholm/Arlanda, bana 1: 3 301
Göteborg Landvetter 3 299
Skavsta 2 880
Malmö 2 800
Örebro 2 602
Västerås 2 581
Karlstad 2 516
Kiruna 2 502
Åre/Östersund 2 500
Arvidsjaur 2 500
Stockholm Arlanda, bana 2:  2 500
Stockholm Arlanda, bana 3:  2 500
Ronneby 2 331
Borlänge 2 313
Pajala 2 302
Umeå 2 302
Halmstad 2 261
Kristianstad 2 215
Jönköping 2 203
Norrköping 2 203
Linköping 2 130
Växjö 2 103
Skellefteå 2 100
Lycksele 2 090
Kalmar 2 050
Göteborg City 2 039
Örnsköldsvik 2 016
Kramfors/Sollefteå 2 001
Visby 2 000
Sundsvall-Timrå 1 954
Ängelholm 1 945
Mora/Siljan 1 814
Gällivare 1 714
Trollhättan/Vänersborg 1 710
Sveg 1 702
Stockholm Bromma 1 668
Torsby 1 590
Hagfors 1 509
Oskarshamn 1 504
Vilhelmina 1 502
Hemavan/Tärnaby 1 444



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re. Wakeup call
Skrivet av En som vet, 2014-03-17 15:57:31
Dom största fullastad fraktflygplanen kommer inte ner eller för den delen inte upp i luften annat än på RWY 01L/19R på ARN som är 3301 M/10827 FT.
Dom två övriga banorna kan t ex inte ta emot flygplan som t ex den 6-motoriga AN-226.
Vill man ta emot flygplan minst i den storleksklassen fullastad krävs en förlängning på Örebro.
Det har som alltid att göra med prestanda och vikt .
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Adde, 2014-03-17 01:50:18
Behövs inga längre banor på arlanda
Anmäl inlägget
Wakeup call
Skrivet av TODA, 2014-03-16 11:00:08
Örebro har redan idag längre bana än två av Arlandas tre banor. Nu förlängning.
Hur tänker man på Arlanda?
Anmäl inlägget
Kul!!
Skrivet av Knut, 2014-03-15 14:26:16
Kul läsning att ORB får en längre bana!
De har ju alltid varit duktiga på frakt och udda lastningar, samt verkar ha en väldigt duktig personal inom detta område.
Hoppas det kan ge en dem en fraktlånglinje på sikt.
Dessutom genererar det jobb......

Knut
Anmäl inlägget
Bygg då ihop Norrköping och Linköping
Skrivet av Bertil, 2014-03-14 13:54:55
En utmärkt ide, då kan vi bygga ihop Norrköping och Linköping med en bana och slippa sandlådedebatten om vilken stad som skall vara regionflygplats i länet. Himla synd att banorna i nuläget ligger parallellt i ost-västlig riktning. Men det går ju att ansluta dom med nord-sydlig bana.
Anmäl inlägget
RE:Banförlängning per meter
Skrivet av En som vet, 2014-03-14 13:20:38
Avser specifikt Örebro Flygplats
Anmäl inlägget
Banförlängning per meter
Skrivet av En som vet, 2014-03-14 13:18:05
140'000 kr SEK per meter
Anmäl inlägget
Vad kostar banförlängning per meter?
Skrivet av Lars Ras, 2014-03-14 08:40:26
Ella!

Vad kostar banförlängning per meter - någon som vet?

Reg
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn