Inte alla flygningar kvar på marken om det blir SAS-strejk
Publicerad den 25 april 2019
Kommentarer
Har man så höga löner som SAS cockpit crew har är detta bara en ren och skär -Lyxstrejk-!
Tjäna över 1 miljon per år före skatt.
Dom borde skämmas.
En SAS lastare får väl inte ens jobba 100%
Skulle hen göra den är väl radian lönen 25.000 minus skatt ngt.
Nej ett hån mot anställda med lägre löner inom SAS är detta vad det är!
Hoppas ni är eniga det är bara det jag önskar er ! Stå på er
Hur kommer det sig att det råder sådana olika uppgifter om vad piloterna på SAS tjänar?
Går väl att ta lite random namn och kolla med skattemyndigheten..?
Vilka är bolagen (i norden & Europa) som pilot föreningen säger att de jämför sig med och där SAS ligger långt ner på listan?
Och varför säger de att 93.000/mån inte kan stämma och vägrar själva räkna på snitt?
“vi ser inget värde i det” säger man.
Jag förstår att kaptenerna på sas som har 1.2-1.4miljni lön innan skatt, att dom har det knapert.
Eller har priset på oxfile gått upp så mkt?
SAS viser rekordoverskudd, samtidig som de underbetaler sine piloter. Sjeldent har det vært en mer åpenbar grunn for å streike, enn nå!
@Inte bortskämda, vi på CityJet har samma schema och vi klagar då inte. Visst, inte alltid så lätt med familjeliv med 2 veckors framförhållning, men vi kämpar på, har betydligt lägre lön och gör vårt jobb.
Först går media ut och säger att 1 500 piloter varslas om strejk vilket representerar 95 procent av SAS alla piloter i Skandinavien. Sedan går man ut dagen innan och meddelar att 30 procent av flygningar kommer att genomföras ändå eftersom en stor andel av verksamheten sköts av bolag i andra länder med sämre villkor.
Varför redovisades inte detta i början på april? Varför smutskastar arbetsgivaren sina piloter och påstår att de har 93 000 i månaden? Har man det redan från dag 1 som styrman?
Detta må vara det sämsta sättet att motverka SAS irland!
Resultatet av dessa aktioner kommer bara att stärka bolagets vilja att utveckla SAS irland!
“…ett direkt hot….”
Vilken värld lever du i ? Vi lever i en fri marknad, och kan inte SK flyga på marknadsmässiga villkor, så kanske SAS IRE kan göra det. Det avgör rimligen företagsledningen och inte en enskild yrkeskår.
Hoppas ni inte viker ner er ! Sas Irland o den modellen är inget att sträva efter! Stå på er Aviatörer!
Synnerligen illa timad utgång av pilotavtal precis i tid för piloternas motorbåtar som ska fixas och läggas i sjön. Hade avtalet gått ut sista veckan i Oktober hade strejkviljan varit annan. Frågan är om SAS slot’ar kan överföras till tex Easyjet eller Ryanair under strejken.
Då vet du nog också hur deras schema ser ut jämfört med SAS SK, eftersom att du yttrar dig så.
Mycket av det SAS SKs piloter kämpar mot är 5/4 schema för de som vill. Där det variabla schemat som utnyttjas av cirka 66% av piloterna i nuläget inte ger mer än två veckors förutsägbarhet, vilket är väldigt svårt att kombinera med ett familjeliv. Utöver det så kämpar de för att stoppa utvecklingen av SAS Ireland, vilket är ett direkt hot mot deras egna tjänster i framtiden.
Underleverantörerna är inte så bortskämda som de i SAS kostymen
Det är våra fina kollegor i våra dotterbolag och wet lease som stöttar upp produktionen.
Det är tur att vi har dessa då det krånglar med piloterna.
De erbjuder samma härliga service i kabinen och gratis kaffe och te.
Välkommen ombord
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten