Skriv ut  

Regeringen drog bort stöd till Norwegian

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 mars 2020
Inga pengar till Norwegian. Det blev resultatet när svenska regeringen i sista stund skrev om reglerna för stödet till flygbranschen.

Det var för fjorton dagar sedan som den svenska regeringen presenterade ett krispaket direkt riktat till den svenska flygbranschen. Fem miljarder kronor ska hjälpa flygbolagen att övervintra i de bistra tiderna och av dem var 1,5 miljarder öronmärkta för SAS.

Det visar sig nu att ursprungligen omfattades även Norwegian av det svenska stödet – men föll bort sedan regeringen, efter att paketet godkänts av riksdagen, skrivit om reglerna för. Det rapporterar norska dn.no.
Att Norwegian inte fanns med fick det norska flygbolaget att reagera.

- Nu har svenska och danska myndigheter lagt fram ett omfattande räddningspaket till SAS i form av likviditet vilket gör det betydligt lättare för Norwegians största konkurrent att ta sig igenom krisen, sa Norwegians koncernchef Jacob Schram då och pekade på dem omfattande svenska verksamheten: Ett svenskt AOG, cirka 14 flygplan baserade i Sverige med ett omfattande linjenät både inrikes och internationellt och närmare 1 000 medarbetare. 

Men i den ändring i villkoren för paketet som regeringen införde, krävdes att flygbolagets huvudkontor måste ligga i Sverige – något som diskvalificerade Norwegian.

Analytiker som DN.no talat med menar att den genomförda villkorsändringen kan vara ett brott mot likabehandlingsprincipen i offentliga åtaganden. 

- Det är självklart att vi önskar att behandlas lika och därmed bli en del av den svenska ordningen, på samma sätt som SAS får ta del av den norska. Båda flygbolagen är fundamentala för luftfarten i Skandinavien och säkrar infrastruktur och sund konkurrens, säger Sissel Skånvik, kommunikationsdirektör i Norwegian till sajten. 

Ett par dagar efter att Sverige och Danmark lagt fram respektive stödinsatser för flyget, presenterade också den norska regeringen ett krispaket på sex miljarder kronor. Av de pengarna var tre miljarder riktade direkt mot Norwegian, en tydlig kompensation för det uteblivna svenska stödet.

I går meddelade så Norwegian att flygbolaget ställer in all inrikestrafik i Sverige under april månad. Redan innan coronakrisen lades linjen mellan Arlanda och Malmö ner. Nu pausas även linjerna till Kiruna, Luleå, Umeå, Östersund och Göteborg.



Kommentera artikeln
Det finns 39 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vem ska stötta vem
Skrivet av thomas, 2020-04-02 10:06:41
Sverige har en statsskuld på miljarder.
Norge har efter fallet ca 9.000 miljarder kvar på + oljefonds kontot, så vad är problemet för Norska staten att sponsra sitt eget flygbolag?
Norska staten har även sålt sina andelar i SAS.
SAS är en Dansk Svensk Wallenberg angelägenhet.
Anmäl inlägget
Det hjälper
Skrivet av Mats, 2020-04-01 21:12:51
Inte med havre till en död häst.
Anmäl inlägget
Struktur SAS AB
Skrivet av Linkan, 2020-04-01 12:04:11
Gå till nedanstående får ni se SAS struktur uppbyggnad.

https://www.sasgroup.net/files/en/wp-content/uploads/sites/2/2014/09/sas-groups-legal-structure-december-2019-se.png
Anmäl inlägget
Jadå!
Skrivet av @Göran, 2020-03-31 22:32:37
Låt oss förstatliga SAS, Norwegian, SKF, Volvo och alla andra verksamheter! Det har ju varit en enorm succes i Sovjet, Kuba, Venezuela m. fl.
Anmäl inlägget
SAS har ETT Skandinaviskt AOC
Skrivet av Bertil, 2020-03-31 11:50:33
SAS har ett AOC utfärdat av alla tre länder, mig veterligen världens enda AOC utfärdat av tre olika luftfartsmyndigheter.

Så alla OY, LN och SE flygplan är på samma AOC.
Anmäl inlägget
...
Skrivet av 123, 2020-03-31 08:51:06
Kan ingen skriva något argt över att danska staten inte heller gick in med ett stödlån till DY? Det skulle verkligen lyfta den här diskussionen till nya höjder...
Anmäl inlägget
SAS AOC
Skrivet av Sune, 2020-03-31 07:43:44
Bertil skriver att SAS har AOC i Danmark och Norge. Vilket AOC nummer har de i respektive land. Enligt danska transportstyrelsen har SAS ingen AOC i Danmark.
Anmäl inlägget
DY SE
Skrivet av Ole, 2020-03-30 23:42:56
Norwegian har även ett Svenskt bolag där all personal i sverige är anställda.
Angående EU så betalar Norge samma avgifter som Sverige till EU, för att få tillgång till EUs marknad.
Anmäl inlägget
Samhällskritiskt bolag?
Skrivet av DY2020, 2020-03-30 22:37:37
Varför skulle SAS vara med samhällskritiskt än DY? Skulle SAS lägga ner tar det typ max två dagar, sedan är någon annan operatör igång och flyger samma linjer. Tror inte något bolag kan sägas vara samhällskritiskt idag... SAS har sitt trafiknav i Danmark och satsar inte nämnvärt på Sverige, till skillnad från DY som vuxit mycket på den svenska marknaden de senaste åren. Medan Norwegian flaggar in flygplan till sitt svenska AOC flaggar SAS ut till Irland och Estland.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Göran, 2020-03-30 22:34:58
Istället för att slösa pengar på "extra-pris-flyg" skapa ett statligt ägt flygbolag med pondus och trygghet, istället för att gynna vinstk...kapitalister.
Anmäl inlägget
Ordentlig kalkyl
Skrivet av Intheair, 2020-03-30 22:11:49
Om regeringen gjorde en ordentlig kalkyl skulle man snabbt se att det gick att räkna hem investeringen att rädda Norwegian också. Bara på den svenska personalen med skatterättslig hemvist i Sverige får man tillbaka 150 msek årligen. Till det kommer statlig skatt och arbetsgivaravgifter som minst uppgår till minst lika mycket. Då är fortfarande inte statliga Swedavias avgifter medräknade. Sedan tillkommer alla externa arbetstillfällen de skapar.
Anmäl inlägget
Olja
Skrivet av Tobbe, 2020-03-30 21:13:59
Norge har väl miljarder i oljepengar är bara att stötta sitt bolag då har ju enorma tillgångar i oljefonden vad är problemet
Anmäl inlägget
Angående EU
Skrivet av J-o, 2020-03-30 19:25:04
Norge är inte ett EU-land men svenska dotterbolaget med sina anställda i Sverige går under svenska lagar och alltså EU-regelverk. För övrigt har Ryan Air har inget svenskt AOC, dessutom betalar inte anställda skatt i Sverige.
Anmäl inlägget
Norwegian saknar förutsättning
Skrivet av Linkan, 2020-03-30 19:15:12
Norwegian saknar förutsättning att klara större skulder. De erbjuds dubbelt så mycket av Norska staten. Deras lånebild blir därmed redan utnyttjad till bristningsgränsen. Sverige måste väl i första hand satsa på Svenska bolag som har en chans att överleva. SAS har ett stort linjenät även i Norge. DY är mycket marginellt i Sverige.


Anmäl inlägget
sv@murveln
Skrivet av Murveln, 2020-03-30 19:09:46
Norge är ett EOS land som förpliktat sig att följa de flesta EU direktiven och därigenom få tillgång till den inre marknaden. Därav blir regelverket för konkurrens och statsstöd i slutändan en EU fråga
Anmäl inlägget
EU domstol!
Skrivet av En annan Murvel, 2020-03-30 18:35:40
Hört talas om EES?
Anmäl inlägget
Inrikeslinjer som SAS håller igång...
Skrivet av ABC@min älskling ”sv.ABC”, 2020-03-30 18:32:17
KRN, LLA, SFT, UME, OSD, SDL, ARN, VBY, KLR, RNB, GOT, AGH och MMX. Tycker hälften borde räcka...

Sedan flyger de till HEL, OSL, CPH, LHR, EWR, ALC och AGP. Allt senaste dygnet...
Anmäl inlägget
Orimligt
Skrivet av Daniel A, 2020-03-30 17:40:26
Vore absurt av Sverige att låna ut pengar till Norwegian. Vore mer rimligt att exempelvis Storbritannien lånar dem pengar om man ska utgå från vart de har störst verksamhet. Att Norwegian nu ställt in allt inrikesflyg visar även att de inte är intresserad att upprätthålla någon samhällsinfrastruktur.

Sen kommer marknaden antagligen vara så liten när allt kommer igång att ett flygbolag i Norden är tillräckligt.
Anmäl inlägget
EU domstol?
Skrivet av @ Murveln, 2020-03-30 16:56:32
Är Norge ett EU land?
Anmäl inlägget
Självklart
Skrivet av Kenneth, 2020-03-30 15:57:47
Det är ett Norskt bolag så vad är probelmet, sen att det finns många svenskar som jobbar det är ju därför många skriker skandal. hade det inte varit en enda svensk anställd hade 100% klappat händerna.
Finns inte en anledning till att Sverige skall sponsra Norwegian.
Anmäl inlägget
No brain No pain
Skrivet av sv Linkan, 2020-03-30 15:56:30
Inrikestrafiken stängdes ned, efter Kalle Anka regeringens beslut, om att skriva om reglerna.
Dessutom gjordes det efter riksdagsbeslutet.
Typiskt sosse taktik.
Anmäl inlägget
Hur?
Skrivet av ABC@Murveln, 2020-03-30 15:55:42
Vad jag vet är inte Norge en del av EU.
Tycker otroligt synd om Norwegians personal men har ingen sympati alls för bolaget, precis lika lite som jag någonsin skulle tycka synd om Ryanair, Vueling eller Wizzairs ägare och ledning.
Anmäl inlägget
Likabehandling
Skrivet av LV, 2020-03-30 15:50:21
Då får vi se om den norska staten, resonerar på samma sätt. Med tanke på att SAS huvudkontor ligger i Sverige.
Anmäl inlägget
"ett dussin inrikeslinjer"
Skrivet av sv ABC, 2020-03-30 15:48:52
Var vänlig och redovisa de. Tack!
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av sv Linkan, 2020-03-30 15:43:46
Återigen stannade min klocka. När jag läste ditt inlägg.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av NB, 2020-03-30 15:41:56
Detta visar att SAS fortfarande är i monopolsituation. De har inte en chans att klara sig själva. Med eller utan Corona!

@ Bertil: Norwegian har AOC i Sverige, med ca 1000 anställda.De är uppenbarligen inget värda, enligt dig och alla andra SAS kramare.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Bertil, 2020-03-30 13:24:19
SAS har AOC i Sverige, Norge, Danmark.
Anmäl inlägget
Mer skulder?
Skrivet av Ekonomi, 2020-03-30 12:57:08
Det är väl förståeligt att man inte vill låna ut pengar till ett bolag som redan har 30 miljarder i skulder?
Anmäl inlägget
Staten och Kapitalet
Skrivet av Murveln, 2020-03-30 12:32:22
Märkligt att Regeringen ändrar Riksdagens plan för stöd så det passar SAS och missgynnar Norwegian. Undrar om inte detta kommer att sluta i EU domstolen..
Anmäl inlägget
Inte lika
Skrivet av Sune, 2020-03-30 12:06:13
Det innebär att Danmark/Norge gör en annan bedömning än Sverige. De ger bolaget SAS lån utan att de har AOC i sina länder
Anmäl inlägget
Ett riktigt beslut
Skrivet av Linkan, 2020-03-30 11:50:29
Svenska staten har beslutat ge en lånegaranti på 3 miljarder till Svenska flygbolag. Av dessa är 1,5 miljarder riktade till SAS övrigt kapital till andra Svenska flygbolag därvid har inget förändrats. Nu har DY stängt ner all inrikestrafik i Sverige då finns ingen anledning att ge dem stöd. Det finns många bolag som flyger till/från Sverige som inte får stöd. SAS har en hel del trafik internt i Norge.
Anmäl inlägget
Lånegarantier
Skrivet av PF, 2020-03-30 11:42:48
Enbart tal om lånegarantier.
Krav att bolag som lånar pengar ska ha en sund ekonomi och kan betala tillbaka lånen.
Så frågan är om Norwegian har det?
Anmäl inlägget
Haha Va? Till SAS?
Skrivet av sv Bertil, 2020-03-30 11:40:09
Låter helt absurt faktiskt, att norska skattebetalare ska ge stöd till ett utländskt bolag.
Anmäl inlägget
Bara en funktion.
Skrivet av ABC, 2020-03-30 11:39:35
Ett helt riktigt beslut. Norwegian har haft en enda funktion i Sverige, att hålla priserna nere. Det är inte samhällsviktigt.
Att som SAS upprätthålla trafiken på ett dussin inrikeslinjer, och sju viktiga utrikeslinjer även i dessa kristider visar att SAS är samhällsviktiga.
Norwegian har visat på raka motsatsen. Därför blir de med rätta utan stöd.
Anmäl inlägget
Ryan
Skrivet av ZFW, 2020-03-30 11:16:39
Hoppas Ryanairs svenska verksamhet får någon miljard också.
Anmäl inlägget
SL Airways
Skrivet av Nisse, 2020-03-30 10:59:25
På tiden att Sverige får ett eget flygbolag!
Anmäl inlägget
Haha Va? Till Norwegian?
Skrivet av Bertil, 2020-03-30 08:47:45
Låter helt absurt faktiskt att Svenska skattebetalare skulle ge stöd till utländska bolag som bara har en liten del av sin trafik i Sverige. 14 plan så vi pratar om mindre än 10% av Norwegians verksamhet.
Anmäl inlägget
Konkurrens på lika villkor
Skrivet av AOG = AOC, 2020-03-30 08:42:10
Redaktionen kanske ska tillägga att norska regeringen även kompenserar SAS med 1.5 miljarder i Norge, detta trots att huvudkontoret inte ligger i Norge eller att SAS på någotvis är ett renodlat norskt bolag. Att skulle handla om en kompensation får ses som redaktionens antagande.
Det luktar dock lobbyism och särintressen när villkoren för stödet i Sverige plötsligt ändrades till en aktörs stora favör vilket mycket vaksamt uppmärksammats av Flygtorget.
Anmäl inlägget
Likabehandling
Skrivet av Jurist, 2020-03-30 08:34:16
Det är likabehandling, alla som har huvudkontor i Sverige omfattas
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev