Skriv ut  

Inrikesflyget växer – Amapola startar ny linje

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 oktober 2020
Sex månader utan flyg till Stockholm är över. Amapola startar flygningar mellaan Stockholm och Växjö Smålands Airport.

I mars blev det stopp för flygtrafiken mellan Växjö Smålands Airport och Stockholm och den har legat nere sedan dess. Samtidigt är det en klassisk linje som genom åren flugits av bland andra SAS och Nextjet och förra året hade flygplatsen närmare 280 000 passagerare, de allra flesta på inrikes. 

Nu har Amapola beslutat sig för att ta upp trafiken efter drygt ett halvårs stiltje, trots att återhämtningen inte tagit fart ännu.

-  Vi tror på en normalisering efter pandemin och vill på det här sättet möjliggöra för resenärerna att åtminstone vissa dagar åka till Stockholm över dagen. Nu startar vi upp trafiken under hösten och förhoppningsvis så finns resebehov som möjliggör både fler avgångar och så småningom större flygplan, säger VD för Amapola Flyg AB Erik Salén till Flygtorget.

Ett första steg, för att känna av marknaden, är att sätta in en Jetstream 32 med 19 stolar på sträckan. Det är en maskin från AIS Airlines och går i vanliga fall på linjen Arlanda – Hagfors – Torsby som Amapola har på uppdrag av Trafikverket. Den trafiken har legat nere men återstartas nu några dagar i veckan och kombineras med flygningarna på Växjö.

-  Vi har fått till en överenskommelse med Trafikverket som ger den här lösningen som är bra för båda flygplatserna, fortsätter Erik Salén.

Trafiken på Växjö gör Amapola på eget kommersiellt ansvar. 

-  I grunden tror vi på Växjö och att passageraantalet kommer att växa nu när vi väl får igång trafiken igen. Samtidigt ska vi vara medvetna om att gamla sanningar om flyg inte längre fungerar sedan pandemin bröt ut.

Ulf Axelsson, vd på flygplatsen är glad över beskedet.
-  Det är en fantastisk nyhet för Växjö och Kronoberg. Att välkomna Amapola till vår region och Växjö Småland Airport är extremt viktigt för näringslivet såväl besöksnäringen, säger han.

Trafikstart är den 26 oktober och det blir fyra rundturer i veckan till Arlanda. Däremellan flyger maskinen rutten till Torsby med mellanlandning i Hagfors.

Avgångarna från Växjö Småland Airport kommer att ske tisdagar till fredagar kl 0625 med ankomst kl 0730 till Stockholm Arlanda.

Avgångarna från Stockholm Arlanda kommer att ske måndagar till torsdag kl 1810 med ankomst kl 1915 till Växjö Småland Airport.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

10??
Skrivet av @Tim, 2020-10-10 11:32:33
Hur får du det till 10?
Säkerhetskontroll behövs inte på 19 pax,
5 borde räcka.
Brandstyrka/lastning. 3
Torn. 1
Incheckning. 1
Har för mig att AVIES checkade in själva på Arlanda dessutom,när det begav sig.
Anmäl inlägget
Går aldrig
Skrivet av Aspås, 2020-10-10 11:22:52
Det där blir inte långvarigt,OM det ens kommer igång.
Anmäl inlägget
Behöver inte gå med vinst..
Skrivet av Skattebetalare , 2020-10-10 11:12:41
Det behöver inte gå med vinst eftersom Växjö kommun går in med "skattebetalarnas" pengar och subventionerar hela kalaset......
Anmäl inlägget
19pax
Skrivet av Tim, 2020-10-09 22:16:05
Kan aldrig vara lönsamt, 19pax per flight. Då ska det finnas en som är i check-in/säkerhetskontroll, lastare, flygledare,räddningstjänst. Således minst 10pers för ett flygplan och 19pax
Anmäl inlägget
@Statistikern
Skrivet av EDDT, 2020-10-09 17:40:36
Berlin är definitivt inte bättre än CPH sett hur ett navperspektiv
Anmäl inlägget
Tåg
Skrivet av flax, 2020-10-09 14:43:13
Växjö - Kastrup med tåg 2h15min, avgång varje timme.
Växjö - Sthlm med tåg 3h25min, avgång varje timme.
De största tidsvinsterna lär väl Växjöborna som ska till Norrland göra. Därför känns väl Arlanda som ett bättre alternativ än CPH kan jag tycka.
Anmäl inlägget
VXO söderut
Skrivet av Statistikern, 2020-10-09 11:43:55
Växjö har idag 11-12 tåg per dag direkt till Kastrup CPH på drygt 2tim restid. Den flyglinjen är sedan Öresundsbrons tillkomst överspelad.
Annan flyghub i Europa viktigare, ex Amsterdam och Berlin. Och det hade Växjö före Corona. Tillbaks till dem så fort Corona stillar sig.
Anmäl inlägget
AIS
Skrivet av Pnf, 2020-10-09 11:24:44
Fler inhyrda utlänska underleverantörer utan kollektivavtal.
Vad händer med Svenskt flyg?
Antar att BRA ligger bakom Amapolas planer för att kunna göra sin återkomst enklare...
Anmäl inlägget
Flyg söderut
Skrivet av thomas, 2020-10-09 09:55:20
Är det inte bättre köra på CPH och kunna connecta till världen?
Anmäl inlägget
Antal inrikes VXO
Skrivet av Statistikern, 2020-10-09 09:37:02
Av de 285000 resenärerna på Växjö Småland Airport under 2019 var inte majoriteten inrikes. Knappt 80000 reste på Stockholm och över 200000 resenärer reste på Europa.
Men 80000 på Stockholm är bra många fler än många andra svenska regionflygplatser.
Bra att inte inväntar BRA och mycket bra att välja Arlanda då det idag ger bättre flexibilitet vid byten till andra svenska flygplatser.
Anmäl inlägget
Gott mos
Skrivet av Goopen, 2020-10-08 13:35:51
Då gäller det bara att ha koll på bulan på golvet så att man inte snubblar igen...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev