Arlanda Express, snabbtåget mellan Stockholm och Arlanda har länge kritiserats, främst för de dyra biljettpriserna men också för avtalet som ger de australiensiska ägarna rätt att köra tåget fram till 2050.
Nu höjs rösterna för att köpa loss Arlanda Express och skapa möjlighet till fler stationer. En första sådan skulle kunna vara Arlanda Syd, i höjd med Eurostop, ute vid E4:an. Där kan på sikt ett helt nytt mässområde byggas upp. Över huvud taget växer byggandet inom ramen för Arlanda Stad som enligt planerna ska innehålla kontor och affärslokaler för upp till 50 000 människor.
Det finns 11 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
På tiden minst sagt!!!
Skrivet av Lars Johansson, 2020-11-15 09:14:58
Den svindyra Arlanda Express motverkar att folk åker miljövänligt till Arlanda. Bra om banan införlivades helt i banverkets nät. Prisrekordet har sträckan Knivsta - Arlanda (8 minuter) och 185:- i pris. Tacka för att man tar bilen eller i andra hand bussen. Sedan så ägs Arlanda Express numera delvis av Kinesiska ägare i tillägg till dom Australiska ägarna.
|
|
Snart konkursmässigt
Skrivet av RDG, 2020-11-13 20:15:35
Fråga gärna Ebba Busch varför kollegan i KD Mats Odell f.d. infrastrukturminister var så ivrig med en OPP (Offentligt Privat Partnership) lösning (lika som NKS) i nyliberal anda. Regionen bör vänta ett par år med att köpa ut banan eftersom bolaget inom ett par år lär vara konkursmässigt. Nuvarande beläggning är mellan 5-10 % över dygnet. Det är en skandal att resande med SJ och SL betalar en avgift på 120 kr till Arlanda Express vid varje resa. Välkommen till bananmonarkin Sverige.
|
|
Vem som vill att staten köper arlanda express
Skrivet av Joakim, 2020-11-13 10:51:40
Det är Per Taube som vill att staten köper arlanda express ocg bygger en station vid gamla Eurostop. Han har köpt hela alltet och öppnat en stor mässa som han anser borde ersätta Stockholmsmässan i Älvsjö. Så han vill ha gratis infrastruktur till som investering https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/ny-strategi-for-att-ta-over-stockholmsmassan/ https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/taubes-miljardsatsning-det-finns-de-som-drabbats-varre/
|
|
Äntligen!
Skrivet av Flax, 2020-11-13 01:26:27
Nu framgår det inte av artikeln vem som föreslår detta. Men absolut, Arlanda Express skulle inte ha finansierats av privata aktörer från början. Borde vara en del av regionens kollektivtrafik. @SL Det är inte Swedavia som tar ut avgift av pendeltågsresenärer. Det är ägarna av Arlanda Express eftersom de finansierat bana och stationer.
|
|
Inte Swedavia
Skrivet av ABC, 2020-11-12 23:41:38
Vad jag vet är det inte Swedavia som tar ut den extra passageavgiften samt de hutlösa priserna på ARN Express utan bolaget som äger tågbanan till och från stambanan samt de tre stationerna på Arlanda. Hade Swedavia på allvar velat sätta hårt mot hårt hade de gjort gemensam sak med SL och UL för vanliga bussar till Stockholm och Uppsala.
|
|
Stationsavgiften
Skrivet av Annan Pendlare, 2020-11-12 19:00:06
@Pendlare: Det är inte Swedavia som tar ut den extra avgiften, det är bolaget som äger Arlandabanan.
|
|
SL
Skrivet av Pendlare, 2020-11-12 16:33:57
Öppna möjligheten att åka pendeltåg till Arlanda utan extrakostnader. Att Swedavia tar en extra avgift är så dumt och bakåtsträvande.
|
|
Vem föreslår
Skrivet av Henrik, 2020-11-12 16:29:49
Vem föreslår detta, framgår inte av artikeln. Är det redaktionen som föreslår?
|
|
Arlanda
Skrivet av thomas, 2020-11-12 15:12:42
Arlanda stad hotellen där stället som Gud glömde
|
|
Fastighetsfrossa
Skrivet av Arkanda für alle, 2020-11-12 09:28:38
Det råder väl fortfarande en närmast hysterisk uppslutning kring "Arlanda Stad" och viljan att klämma in så många kåkar som möjligt vid flygplatsen. Vänta bara till de första klagomålen på buller dyker upp bland kontoren...
|
|
Va?
Skrivet av ABC, 2020-11-12 08:32:44
Jag föreslog att de skulle passa på att köpa loss banan redan i början av pandemin helt utan respons.
Men extra stop fungerar dåligt på ett expresståg och sedan ”Kontor och affärslokaler”. Någon som har uppmärksammat samhällsutvecklingen för dessa typer av lokaler?
|
|