I dagarna presenterade Norwegian trafiksiffrorna för januari. De visade en svindlande nedgång på 96 procent jämfört med samma månad förra året. Nu har även SAS räknat fram januari och det är bistert men inte fullt så illa som för Norwegian, 85 procents nedgång jämfört med januari 2019.
Det är i sig en orättvis jämförelse eftersom det var innan pandemin börjat slå mot branschen, även om den visar på hur oerhört allvarlig situationen är för flygbolagen. Tyvärr visar SAS siffror också en nedgång ”inom pandemin” eftersom de 280 000 passagerare som flög med SAS i januari är 28 procent färre än under december.
I övrigt minskade SAS kapaciteten med 15 %, vilket motsvarar en minskning med nästan 78 % i jämförelse med föregående år. Kabinfaktorn uppgick till 30 %, en minskning med cirka 3 procentenheter mot december och hela 37 procentenheter jämfört med föregående år.
Fortsatt är det inrikestrafiken som är ljusglimten, den backade ”bara” 72,6 procent medan Europa och Interkont ligger på över 90 procents minskning.
- Under januari månad har nya reserestriktioner införts med kort varsel i Skandinavien och inom övriga EU-regionen. Det gör att från den 1 februari har alla SAS utrikesdestinationer antingen krav på karantän, krav på negativt PCR-test eller ett generellt inreseförbud för de som inte är medborgare i landet. Återinförda och utökade restriktioner har kraftigt minskat efterfrågan på flygresor vilket föranlett att SAS tvingats anpassa såväl erbjudna destinationer som avgångar efter rådande förutsättningar. De utökade begränsningarna gör att vi bedömer att efterfrågan och därmed vår kapacitet kommer ligga kvar på fortsatt låga nivåer under resten av vintersäsongen, säger Rickard Gustafson, vd SAS.
Det finns 7 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
@RDG
Skrivet av sailA, 2021-02-07 17:42:26
Att börsen och företagen är på all time high är för att riksbankerna har pumpat ut pengar i systemet, inte för att företagen går bra. Men ja, lock down livet ut låter ju lockande..
|
|
Varma fakta för Gullan
Skrivet av Ali, 2021-02-06 10:14:23
Det enklaste sättet nu att flyga fler passagerare än SAS är att hyra in några groundade B747 och börja sälja biljetter till mycket låga priser. 10 000 pax per dag? Det får vi ihop på några leggar bara. Bra för kunderna? Perfekt. Bra för ekonomin? Katastrof.
|
|
Sv.Gullan
Skrivet av Gunnar Purser&Trafikexpert, 2021-02-05 21:33:25
Kanske kan SAS lite högre passagerarantal bero på att dom flyger mer än bara norsk inrikes som Norwegian! Otroligt korkad kommentar fröken Gullan.
|
|
Så tråkigt
Skrivet av Tina , 2021-02-05 19:36:31
Air Leap måste flyga tomma?
|
|
Efterfrågan på flygresor borta
Skrivet av RDG, 2021-02-05 17:06:29
Kan bli kritiskt för många flygbolag när antalet resande sjunker så dramatiskt samtidigt som företagen och näringslivet (förutom hotell/restauranger) verkar gå bättre än någonsin. Börsen är på all-time-high. Vem kan nu säga att flyget på 2019 års nivåer var samhällskritiskt? Tufft för SAS (och för Norwegian) som knappast kan genomföra sitt ambitiösa trafikprogram från april (sommarsäsongen) och nu kommer att tvingas in i en andra återbetalningsvåg som kan bli förödande för cash-flow.
|
|
Kalla fakta
Skrivet av Gullan Purser&TrafikExpert, 2021-02-05 13:13:39
Vi har flugit fler kunder än Norwegian, det är så roligt att de kunder som flyger väljer SAS.
Nu har vi vänt siffrorna uppåt och nu kommer kunderna sakta tillbaka till SAS.
|
|
Ny VD?
Skrivet av PF, 2021-02-05 11:53:24
Man undrar vem som blir ny VD på SAS?
|
|