Skriv ut  

SAS långlinjer: Frakt, inga passagerare

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 februari 2021
Renodlade fraktflygningar till Brasilien och utvalda avgångar till Chicago utan passagerare ombord. Frakt är just nu en av de ekonomiska ljuspunkterna för SAS.

SAS Cargo
SAS Cargo
 
I dagsläget är det inte ovanligt att SAS flygningar till USA bara har en handfull passagerare ombord. Det ger å andra sida utrymme till att maximera frakten ombord. Faktum är att SAS just nu räknar med att låta några av de ordinarie flygningarna mellan Köpenhamn och Chicago gå utan passagerare. Enligt planerna ska SK943/944 flyga tomma kabiner på två avgångar i veckan och sammanlagt tio rotationer vilket ger möjlighet att istället ta med cirka 53 ton frakt ombord på en A350.

Det är den höga efterfrågan på fraktkapacitet som ligger bakom utvecklingen. Normalt transporteras stora mängder frakt ombord på ordinarie passagerarflygningar och är en viktig del för att få lönsamhet i en linje, särskilt längre sträckor. En av faktorerna bakom Qatars linje mellan Göteborg och Doha var möjligheten att fånga upp fraktbehovet, dels i södra Sverige, dels från delar av Norge. Men trots att pandemin näst intill slagit ut passagerartrafiken på vissa marknader kvarstår behovet av godstransporter. 

Det gör i sin tur att SAS just nu är mitt inne i en serie på sex renodlade fraktflygningar till Sao Paolo i Brasilien. Det är flera decennier sedan SAS flög kontinuerligt till Sydamerika, istället har det varit udda flygningar liknande den förra året till Peru för att hämta hem strandade svenskar. Hittills är tre avverkade och ytterligare tre återstår under februari. Det kan sedan bli tal om att förläng trafiken dit som flygs med en av de nya A350-maskinerna. 

Trots en stor efterfrågan från olika speditörer är det ovanligt med längre serier, det mesta är ad hoc men öppnar å andra sidan för oprövade linjer, likt den mellan Birmingham och Bryssel som SAS flög i början av januari, den gången med en A330 utan passagerare ombord. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Frakt
Skrivet av Saltkammargutten, 2021-02-09 09:46:57
Frakt är väl en gyllene platform att bygga yield på en linje. Kanske ett underlag att starta upp GRU på igen.
Anmäl inlägget
Toppen
Skrivet av Gullan Purser&FraktExpert, 2021-02-09 09:08:54
Detta öppnar en helt ny marknad för oss, Frakt, det är bra intjäning och vi håller personal och flygplan igång.

Ser fram emot fulla kabiner med kunder och service på våra långlinjer igen. kaffepannorna skramlar och vill ut!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn