- Gotland är en perfekt första destination för elflyg. Vi behöver ett hållbart sätt att flyga till och från ön. Från regionens sida kommer vi att lägga i alla växlar för att gotlänningar och besökare ska kunna resa snabbt, säkert och hållbart med elflyg till och från ön så snart tekniken finns framme, säger regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C).
Gotland har satt upp ett mål att vara fossilfria inom en generation. I samband med detta blir givetvis elflyg en viktig komponent. Utmaningen för Visby flygplats ligger främst i att säkerställa möjligheten att ladda flygplanen. Det handlar bland annat om säkrad elförsörjning och laddeffekt på flygplatsen. I vintras satsade Naturvårdsverket genom Klimatklivet 100 000 kronor för att finansiera laddstolpar för småskaligt elflyg på Visby Airport.
Flygbolaget BRA har höga ambitioner när det gäller hållbart flygande och har som mål att göra inrikesflyget fossilfritt till år 2030. BRA har tagit fram ett förslag på ett linjenät med två elflygplan med bas på Gotland.
- År 2026, eller så fort tekniken tillåter det, ska vi vara först med elflyg i kommersiell trafik, då på Gotland, säger Per G. Braathen, Ägare BRA.
Redan idag finns det elflygplan som klarar att ta ett mindre antal passagerare, och flera utvecklingsprojekt pågår runt om i världen mot större elflygplan. Flygplanen som kan komma att bli aktuella från 2026 har 19 säten med en räckvidd om ca 40 mil.
Den statliga myndigheten Trafikanalys har tidigare uttalat att elflyget har bäst förutsättningar när resan går över hav eller ödemark, där det är svårare för den konkurrerande trafiken. På vissa sträckor som Gotland kan vinsten därför vara stor, anser myndighetenTrafikanalys.
Region Gotland ser positivt på ett framtida samarbete med BRA:
- BRAs planer är precis i linje med vad vi behöver på Gotland. I övriga landet satsar staten miljarder på järnväg men här finns inte de möjligheterna till hållbart resande. Att en operatör nu går ut tidigt och säger att man vill satsa på Gotland är oerhört positivt. Vi välkomnar givetvis alla som vill flyga på Gotland och hoppas att fler operatörer kommer följa i BRAs fotspår, säger Peter Lindvall, regiondirektör.
- Gotland är en av våra viktigaste marknader där flyget utgör en betydande del för tillgängligheten. Med elflygets möjligheter kommer vi kunna öka tillgängligheten inte bara till Stockholm, utan till flera orter på fastlandet som inte har några effektiva förbindelser idag, säger Ulrika Matsgård, VD BRA.
Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
verkningsgrad
Skrivet av Nisse , 2021-07-09 09:14:36
Jag jobbar med utveckling av elmotor styrningar för industrin. Tekniken för elflyg kommer tas från beprövad teknik från industrin. Verkningsgraden är mycket hög på borstlösa elmotorer med switchad PWM drivning 95% eller bättre, vridmonentet är mycket högre vilket gör att varvtalet kan minska till några 1000rpm. En modern turbofläkt jet motor ligger på 50-60% resten försvinner i värme, friktion osv. Kan man bara lösa energikälla ombord så är el-flyg överlägset, rent tekniskt.
|
|
Trams
Skrivet av Arne Trams, 2021-07-08 20:02:50
Fanns många förståsigpåare för 15 år sedan som med "bevisande" beräkningar kunde förklara hur omöjligt det var med elbilar. Man kan inte ta det på allvar.
|
|
Re: El
Skrivet av Charles Chef&HRExpert, 2021-07-08 19:59:36
Jag tror det fanns rätt mång "Arne" som på tidigt 2000 tal sa att det där med elbilar det är helt orimligt. Så nej, någon Arne på Luftfartsverket lägger jag inte någon större vikt vid.
|
|
Npa
Skrivet av EASA, 2021-07-08 18:30:42
I vanliga fall tar ett NPA från EASA 5 år. Att man skulle godkänna elflyg till 2026 när ingen information från tillverkare finns i dagsläget.. jaja, bra att någon är villig att förlora miljoner.
|
|
Elen
Skrivet av El, 2021-07-08 17:20:15
Kolla följande länk så förstår ni varför detta med elflyg är totalt vansinnigt.
https://www.gp.se/debatt/elektriska-flygplan-en-v%C3%A4xande-vandringsmyt-1.9686544
|
|
Det kommer
Skrivet av Matte, 2021-07-08 09:55:15
För tio år sen tyckte jag tanken på elbil var enbart löjlig. Nu har jag en. Kommersiellt elflyg lär nog vara en realitet inom tio år. Varför så negativa reaktioner?
|
|
Kraftkälla ?
Skrivet av Nisse, 2021-07-07 22:29:07
Blir det med batterier eller bränsleceller? Hur har man tänkt sig att i framtiden få upp en kärra i size med 777 i luften med el? Det kommer krävas typ en kärnreaktor om bord :) hur många MW går det åt upp till crusing alt?
|
|
Nrk
Skrivet av Ahmed, 2021-07-07 13:59:51
Norrköping gar redan aviserat att de står bakom en elfyg linje till gotland
|
|
Nonsens
Skrivet av Kapten Bo, 2021-07-07 13:23:00
Att driva flygplan med el är lika dumt som att driva en ubåt med en luftkyld motor!
|
|
El-flyg?
Skrivet av Jungman janssson, 2021-07-07 12:16:21
Då blir det svårt för BRA att sälja flygbiljetter för 400sek, kommer snarare att ligga mellan 5-8000:-. Man måste vara mycket MP för att välja det alternativet. Rent ut sagt tramsigt, kommer inte att hända. Det här är bara ett marknadssätt att vilseleda kunderna.
|
|
Kul
Skrivet av Charles Chef&HRExpert, 2021-07-07 11:31:20
Nu kommer "elförståsigpåarna" säga att det är omöjligt. Samma förståsigpåare som för 10 år sedan sa att en elbil med 50-60 mils räckvidd och 0-100 på 2 sek var HELT OMÖJLIGT! På kortare sträckor med 25-50 pax (typ nästan alla inrikesflyg) borde detta vara fullt möjligt och flygets framtid.
|
|
Kul
Skrivet av zeke, 2021-07-07 11:06:13
Hur ska man få detta KOMMERSIELLT lönsamt med 19-sätes plan ? Vad gör Region Gotland åt färjornas utsläpp ?
|
|
Elflyg med en pilot
Skrivet av Clara, 2021-07-07 10:27:39
Elflyg med 5 passagerare och en pilot blir säkert mycket lönsamt. Skall vi gissa på ett biljettpris på 5000 enkel resa? Med 2 piloter och 4 passagerare blir enkelpriset 8000 kr. Säger allt om BRA och Centerpartiet. Jag föredrar el-färja.
|
|