Skriv ut  

Säsongsomställning ska hjälpa Norwegian att överleva

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 september 2021
Parkerade flygplan på vintern. Beredskap för att ställa in flygningar med kort varsel. Norwegian vill se en mer flexibel flygplanering för att klara framtiden.

Sommaren har hjälpt till att bättra på finanserna i Norwegian även om omsättningen under de sex första månaderna i år sjunkit betydligt jämfört med förra året. Däremot har den nya ledningen lyckats vända förlusten förra året på 5,43 miljarder till ett resultat efter skatt på 1, 59 miljarder.

Under det första halvåret i år har Norwegian haft 32 flygplan i trafik medan 19 maskiner stått på marken. Nästa sommar räknar flygbolaget med att ha 60, kanske 70 flygplan i trafik och ett flygprogram på 259 linjer från de nordiska länderna, varav 53 från Sverige. 

Men innan dess kommer en vintersäsong där flygbolaget av allt att döma måste huka sig för att överleva. Det menar Geir Karlsen, vd för Norwegian när han presenterade siffrorna för det första halvåret i år.

- Vi ska parkera flygplan under vintersäsongen och reducera de servicekostnader som är knutna till dem. Dessutom ska vi se över bemanningen i kabinen. Vi är inte tillräckligt bra på det jämfört med de som är bäst i klassen. Det är helt säkert, sa han vid presskonferensen i Oslo igår, rapporterar dn.no.
 
Den senaste tiden har bokningsläget visat positiv utvecklingen men Ger Karlsen flaggar ändå för att november och februari av tradition är de sämsta månaderna på året. Men Norwegian räknar med att krympa verksamheten med 25-30 procent under hela vintersäsongen och också med kort varsel kunna dra ner på produktionen och hela tiden arbeta på att finslipa flygprogrammet. Norwegian har ett avtal med leasingbolagen, ”power by the hour” som innebär kostnader enbart när flygplanen är i luften. Det gäller på alla flygplan i flottan så när som på tio maskiner. Det ger stor flexibilitet och kan alltså skapa möjlighet att skruva ner produktionen till enbart tio flygplan, de som kostar pengar oavsett om de flyger eller inte. De planerna inbegriper också förhandlingar med den flygande personalen om att anpassa sig till ett mer utpräglat säsongsarbete. Den tydliga anpassningen till de olika säsongerna ska hjälpa Norwegian att stoppa det negativa kassaflödet.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Men
Skrivet av Jervejint, 2021-09-02 10:58:46
Nu slutar ni med att förfasas över DY.
De har rätt inställning...Flyg när det går, kanske...
Man måste våga..
Anmäl inlägget
Kort varsel?
Skrivet av Acorn, 2021-09-02 07:45:51
Märkligt hur man i alla tider kan presentera nyheter som är 50 år gamla. Säsonganpassning har alltid gjorts med skillnad att man tog större hänsyn till kunderna än idag. Norwegian vill kunna ställa in med kort varsel om inte en linje blir tillräckligt bokad. Vad sker med dem som redan är bokade? Annan dag eller pengarna tillbaka? Inget av de alternativen är något som kunden vill ha.
Anmäl inlägget
Olika AoC
Skrivet av AB, 2021-09-01 23:43:56
Ungefär som tidigare upplägg med olika företag och AoC i diverse länder.
Bara lägga de man känner för i konkurs och låta staten ta hand om personalens lönegarantier.
Skulder till leverantörer skrivs av.
SAS vandrar samma väg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev