Norge kan återta ägande i SAS

Publicerad den 13 september 2021
Kommentarer
Två statliga delägare eller tre? Nu finns signaler om att Norge kan vara på väg att åter bli delägare i SAS. I alla fall om de norska socialdemokraterna vinner valet i Norge idag.
SAS

SAS
 
Den norska staten sålde sina sista aktier i SAS sommaren 2018. I och med att Norge då släppte 37,8 miljoner aktier, motsvarande 9,88 procent av ägandet, så övergick SAS från att vara ett helskandinaviskt flygbolag till att vara ett flygbolag i huvudsak ägt av två länder, Sverige och Danmark. 
Sedan dess har Norge hållit sig på armlängds avstånd från SAS och sa bland annat blankt nej till att vara med och stötta ekonomiskt förra året när pandemin kopplade järngreppet om flygbranschen. En liten hand sträcktes trots allt ut i och med att norska staten utfärdade lånegarantier till SAS, samtidigt som Norwegian fick ett konkret kassatillskott för att bibehålla konkurrensen på den norska flygmarknaden. 
Men nu kan en omsvängning i inställning till det skandinaviska flygbolaget vara på gång. I dag är det val till Stortinget i Norge och mycket pekar på att det blir ett regimskifte, där Arbeiderpartiet, de norska socialdemokraterna, tar över makten. De har av allt att döma en annan syn på SAS än den borgerliga koalition som styrt Norge de senaste åren. Redan innan valet har Sverre Myrli, företrädare för Arbeiderpartiet, i sken av de senaste dystra siffrorna som presenterades i veckan, gått ut och sagt att det är ”mycket, mycket viktigt att SAS klarar sig” och pekat på att SAS är det enda nätverksbolag som finns i landet. Vilket trots allt är en förskönande omskrivning för hur branschen i Norge ser ut med Norwegian på väg upp på fötter och nystartade Flyr som bygger vidare på att växande linjenät.
Det är åsikter som i och för sig har fått en del mothugg i Norge men visar ändå på en vilja att åter se över relationerna till SAS. Framför allt pekar Sverre Myrli på vad han menar har varit en passiv norsk hållning, trots intensiva påstötningar från de svenska och danska regeringarna.
– Jag tycker absolut att den norska staten ska undersöka om Norge ska ha ett starkare engagemang i SAS. Om det är tal om ägarskap eller ekonomiskt stöd är lite för tidigt att säga. Men vi borde ha varit öppna för att diskutera med svenskarna och danskarna när påstötningarna kom i fjol. Det viktigaste är att ha ett starkt SAS, säger han till dn.no.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2021-09-16 16:49

SAS ville, privatisert, ha vært historie under den store krisen i 2013. De ble reddet fordi de var statlig eiet.

Om de hadde overlevd da, tror du SAS ville ha overlevd første delen av pandemien ? Jeg tror neppe statene ville ha spyttet ut penger til et privat selskap, og de private eiere ville neppe hatt kapitalen tilgjengelig.

Jasså
2021-09-15 08:37

är aldrig något positivt. Om SAS hade privatiserats helt på 90 talet som JC ville, då hade bolaget varit betydligt mer välmående idag. Finnair som finska staten är majotitetsägare i. Klarar sig inte utan konstgjort andning från staten. Bolaget behövs inte, måste konklusionen vara.
SAS har många nöjda norska kunder och många norska anställda. Om Norska staten köper SAS aktier, bör danska och svenska staten sälja motsvarande antal aktier. SAS behöver inte en större andel statligt ägande, tvärtom

Harry
2021-09-14 18:04

Kul att Finnair nämns apropå statligt ägande. Finnair är betydligt mera statsägt än SAS. Men då är det bra, eller?

sv thomas
2021-09-14 17:29

du ändrats i grunden, med tanke på dina tidigare inlägg om statligt ägande?

pf
2021-09-14 14:04

det er klart etter valget.

Så får vi se om det blir flertall for igjen å kjøpe seg inn i SAS. Mulig at da vil vår regjering kreve noe i gjengjeld tilbake fra SAS.

Marvin Caglar
2021-09-14 12:00

Nej jag tror inte SAS klarar sig utan Norge.

pf
2021-09-14 11:01

du må se dette den andre veien, klarer SAS seg uten Norge ?
Norge er SAS’s største marked !

Marvin Caglar
2021-09-14 09:59

Inte tror jag att norrmännen längre är så intresserade av SK. De visar att de kan mycket väl på egna ben. SAS är historia.

thomas
2021-09-14 03:06

Statligt ägande behöver inte vara negativt
Se bara på LKAB, ägandet och vem är egalt
det är kapital uthållningskapaciteten från ägarna på kort och lång sikt som är avgörande och naturligtvis att Gullans kaffe serveras på alla flighter och över tid.

pf
2021-09-13 19:41

det er valg i Norge i dag, en annen regjering, et annet parlament kan ha andre meninger. Norge har aldri jaget WIZZ, de la ned innenriks og flyr fremdeles fra utenriks destinasjoner til norske flyplasser, og tilbake.

FO
2021-09-13 16:00

Norge har precis “sparkat” ut Wizzair från landet, så frågan är hur Norrmännen nu ställer sig till SAIL/Midsize och olika underleverantörer med baser i lågkostnadsländer utan kollektivavtal.

Jens
2021-09-13 15:02

Det kommer aldri til å skje. Den norske stat, er ferdige med SAS.

Sv thomas
2021-09-13 13:44

Wallenberg Investments 3.42% av SAS aktier 2021-08-31

sv thomas
2021-09-13 10:38

Lite svårt att hänga med i ditt tänk. Ena stunden är statligt ägande av ondo. Nu är det utmärkt med statligt ägande. Vad är det du vill?

Att blanda in ett sunt Finnair med SAS, är galenskap.
De kommer att klara sig galant.

Gullan Purser&AktieExpert
2021-09-13 09:35

Bra start på veckan, vilken drömsatsning… ett stabilt företag som satsar framåt, ser över och sänker sina kostnader kontinuerligt, bra priser , generöst nätverk och gratis nybryggt K.

thomas
2021-09-13 08:57

Det verkar som Wallenbergarna har lämnat SAS Norska staten skulle vara en utmärkt ersättare, bara oljefonds resurserna, hela Scandinavien ligger off.
Det är helt nödvändigt med ett stabilt nätverksbolag som opererar över hela den marknaden, Gullan får ta fram sitt sur-pulverkaffe och konkurrera.

SAS SAIL
2021-09-13 08:39

Jag tycker förslaget är mycket bra! Då är det hög tid att Norge, Sverige och Danmark ser över det som håller på att hända i SAS, att nya skatteflykter i form av nybygget av plattformar som SAIL, Midsize mm. Att staterna omedelbart tar kontroll säkrar skandinaviska arbetstillfällen så som det har varit. Att all uppsagd personal får tillbaka sina jobb enligt dom avtal som gäller kollektivt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten