Norge kan återta ägande i SAS
Publicerad den 13 september 2021
Kommentarer
SAS ville, privatisert, ha vært historie under den store krisen i 2013. De ble reddet fordi de var statlig eiet.
Om de hadde overlevd da, tror du SAS ville ha overlevd første delen av pandemien ? Jeg tror neppe statene ville ha spyttet ut penger til et privat selskap, og de private eiere ville neppe hatt kapitalen tilgjengelig.
är aldrig något positivt. Om SAS hade privatiserats helt på 90 talet som JC ville, då hade bolaget varit betydligt mer välmående idag. Finnair som finska staten är majotitetsägare i. Klarar sig inte utan konstgjort andning från staten. Bolaget behövs inte, måste konklusionen vara.
SAS har många nöjda norska kunder och många norska anställda. Om Norska staten köper SAS aktier, bör danska och svenska staten sälja motsvarande antal aktier. SAS behöver inte en större andel statligt ägande, tvärtom
Kul att Finnair nämns apropå statligt ägande. Finnair är betydligt mera statsägt än SAS. Men då är det bra, eller?
du ändrats i grunden, med tanke på dina tidigare inlägg om statligt ägande?
det er klart etter valget.
Så får vi se om det blir flertall for igjen å kjøpe seg inn i SAS. Mulig at da vil vår regjering kreve noe i gjengjeld tilbake fra SAS.
Nej jag tror inte SAS klarar sig utan Norge.
du må se dette den andre veien, klarer SAS seg uten Norge ?
Norge er SAS’s største marked !
Inte tror jag att norrmännen längre är så intresserade av SK. De visar att de kan mycket väl på egna ben. SAS är historia.
Statligt ägande behöver inte vara negativt
Se bara på LKAB, ägandet och vem är egalt
det är kapital uthållningskapaciteten från ägarna på kort och lång sikt som är avgörande och naturligtvis att Gullans kaffe serveras på alla flighter och över tid.
det er valg i Norge i dag, en annen regjering, et annet parlament kan ha andre meninger. Norge har aldri jaget WIZZ, de la ned innenriks og flyr fremdeles fra utenriks destinasjoner til norske flyplasser, og tilbake.
Norge har precis “sparkat” ut Wizzair från landet, så frågan är hur Norrmännen nu ställer sig till SAIL/Midsize och olika underleverantörer med baser i lågkostnadsländer utan kollektivavtal.
Det kommer aldri til å skje. Den norske stat, er ferdige med SAS.
Wallenberg Investments 3.42% av SAS aktier 2021-08-31
Lite svårt att hänga med i ditt tänk. Ena stunden är statligt ägande av ondo. Nu är det utmärkt med statligt ägande. Vad är det du vill?
Att blanda in ett sunt Finnair med SAS, är galenskap.
De kommer att klara sig galant.
Bra start på veckan, vilken drömsatsning… ett stabilt företag som satsar framåt, ser över och sänker sina kostnader kontinuerligt, bra priser , generöst nätverk och gratis nybryggt K.
Det verkar som Wallenbergarna har lämnat SAS Norska staten skulle vara en utmärkt ersättare, bara oljefonds resurserna, hela Scandinavien ligger off.
Det är helt nödvändigt med ett stabilt nätverksbolag som opererar över hela den marknaden, Gullan får ta fram sitt sur-pulverkaffe och konkurrera.
Jag tycker förslaget är mycket bra! Då är det hög tid att Norge, Sverige och Danmark ser över det som håller på att hända i SAS, att nya skatteflykter i form av nybygget av plattformar som SAIL, Midsize mm. Att staterna omedelbart tar kontroll säkrar skandinaviska arbetstillfällen så som det har varit. Att all uppsagd personal får tillbaka sina jobb enligt dom avtal som gäller kollektivt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten