Skriv ut  

Uppgifter: SAS intresserade av Embraer E195

Flygnyheter, Redaktionen, den 24 september 2021
SAS arbetar sedan en tid med att komplettera flottan med en maskin i storleken under A320. Enligt vissa uppgifter är Embraer E195 just nu det hetaste alternativet.

SAS behöver ett flygplan i storleksordningen under A320-familjen. Det är ingen nyhet och har blivit än mer aktuellt i och med pandemins påverkan på marknaden. Det finns också en pågående planering inom flygbolaget för att komplettera flottan med en midsize-maskin, särskilt som Boeing 737 ska vara utfasad kanske redan i slutet av 2022. När det väl är gjort uppstår ett glapp mellan 88 stolar ombord på de CRJ-900 som flyger tunnare sträckor och 174 stolar på SAS egna A320neo. Kommentarer från analytiker som tittat närmare på frågan, har i de flesta fall handlat om Airbus A220 som en logisk utveckling och förstärkning av SAS arbete på att bygga en enhetsflotta. Vid sidan av den finns CRJ som de två underleverantörerna Nordica/Xfly och Cityjet flyger på SAS uppdrag och slutligen är även Embraer-familjen ett alternativ.

Enligt uppgifter i utländska media är det just Embraer 195 E1 som seglat upp som den starkaste kandidaten. Detta bland annat eftersom SAS just nu söker en Team Fleet Manager till den tekniska avdelningen på Arlanda och där erfarenhet av Embraer 195 E1 är ett krav. Storleksmässigt ligger den också bra till, 124 stolar i en enhetlig economy-kabin. En kapacitet som även Airbus A220, den mindre versionen har. Ytterligare en del i det som – trots allt – fortfarande är spekulationer är att just Nordica/Xfly tidigare hade sju Embraer 195 på väg in till flottan innan pandemin satte stopp för den infasningen. Sedan tidigare har också en ospecificerad order på 30 maskiner som fortsatt ligger hos Embraer, orsakat en del rykten om att de kan vara en beställning med sikte på den skandinaviska marknaden. Ytterligare en faktor som kan tala för ett avtal är det faktum att Sverige genom Saab har ett mycket nära samarbete med Embraer sedab Brasilien köpt Gripen. Det har bland annat varit tal om att Flygvapnets åldrande Hercules ska ersättas med Embraers transportmaskin C-390. Embraer arbetar just nu också på en helt ny regional turbopropmaskin som kan komma att ta upp konkurrensen med den dominerande leverantören ATR.

Flygexperten Jan Ohlsson ställer sig dock tveksam till att SAS verkligen fastnar för en helt ny flygplanstyp i flottan, särskilt som utfasningen av Boeing 737 nu äntligen är på väg att bli klar.

- SAS behöver ett flygplan i den storleken, den saken är helt klar. I dagsläget kan också priset ha betydelse, det finns gott om maskiner ute som antagligen går att leasa till mycket förmånliga villkor. Den stora och svåra frågan är förstås vem som ska flyga dem, knappast SAS ordinarie besättningar för då håller inte ekonomin. Särskilt inte när konkurrensen på svensk och norsk inrikesmarknad har blivit stenhård med Ryanair i Sverige och Flyr och Norwegian i Norge, säger han.
Flygtorget har sökt SAS för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Personalen för dyr?
Skrivet av Tim, 2021-09-28 10:03:44
Wideröe flyger Embraer idag med högre löner och mindre flexibla scheman än SAS. Varför måste SAS försämra villkoren ytterligare?
Anmäl inlägget
Gullan
Skrivet av pf, 2021-09-25 20:35:32
skal vi tror at både planet och kaffen vil komme från Brasilien ?
Anmäl inlägget
Intressant
Skrivet av Gullan Purser&FlottExpert, 2021-09-25 11:26:14
Men jag hoppas vi stannar vid Airbus familjen.
Möjligen en maskin för våra fina underleverantörer att att ha.
Det viktiga är att ha ett optimerat utbud av kapacitet och kaffe för våra kunder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn