Skriv ut  

Norska trafiken ljuspunkt för Air Leap

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 september 2021
Ny tidtabell gav effekt direkt. Medan Air Leap brottas med vikande efterfrågan i Sverige, ökar den stort på inrikeslinjerna i Norge.

Air Leap
Air Leap
 
Air Leap meddelade i dagarna att två av linjerna läggs på is, från Malmö och Ängelholm till Bromma. Det är dotterbolaget Air Skåne som tidigare i år tog över flygningarna som flugit trafiken med en Saab 2000. Men den 11 oktober pausar Air Skåne Ängelholm- Bromma och från måndag 25 oktober Malmö- Bromma. Det är ett strikt kommersiellt beslut som ligger bakom beslutet.

- Att den lokala närvaron applåderats i marknaden är vi glada för, däremot har inte passagerarantalet nått upp i den nivå som behövs för att trafikera destinationerna för en långsiktig och hållbar affär. Vi kan konstatera att resor i jobbet inte kommit i gång riktigt och nått den nivå som vi förväntat. Det finns för närvarande en överkapacitet på flygstolar från de båda skånska flygplatserna till och från Stockholm, vilket innebär att vi beslutat att pausa de båda flyglinjerna, säger Jens Harrysson, Air Leap.
I sin tur beror det på att Air Skåne har gått från att vara i princip ensamma på sträckorna till att nu ha både SAS och BRA som konkurrenter, två etablerade varumärken som det är svårt att konkurrera mot. När det gäller Malmö tar dessutom Ryanair snart ett steg in i konkurrensen när det irländska flygbolaget i oktober drar igång trafiken mellan Arlanda och Sturup. 

Med en time-out på de två linjerna krymper flygprogrammet hos Air Leap: Bromma – Visby, Bromma – Halmstad och Göteborg – Visby. Dessutom är nu den upphandlade trafiken mellan Arlanda – Örnsköldsvik igång. I tillägg till det flyger Air Leap även mellan Bromma och Oslo och från Arlanda till Mariehamn och Åbo. Och det är trafiken inrikes i Norge som i dagsläget är en tydlig ljuspunkt för flygbolaget. Oslo – Örland och framför allt Oslo – Röros har kommit upp i beläggning som påminner den innan pandemin. Det beror i sin tur på en förändring i tidtabellen där en Saab 340 övernattar i Röros för tekniskt underhåll och i och med det kan flyga en tidig morgontur ner till huvudstaden. Den kombineras sedan med en returresa på eftermiddagen vilket öppnar för möjligheten att flyga till Oslo över dagen, vilket inte varit möjligt tidigare.

- Responsen på den nya tidtabellen har varit god och på sex veckor har beläggningen ökat med 75 procent. Vi ser också att allt fler verksamheter har bokat flyget under hösten, säger marknadschefen Lars-Hjorth-Hansen i en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ekonomin för Sverige
Skrivet av thomas, 2021-10-01 14:20:01
Pf vi skulle aldrig gått ur den Svenk Norska unionen, det var dumt, då hade vi delat på oljefonden, inte haft statsskuld alls, haft världes absolut främsta skidlandslag på både herrar och damer och i flera dicipliner.
Anmäl inlägget
Kan det sies så enkelt
Skrivet av pf, 2021-09-30 10:16:42
som at Norge også redder Air Leap, som det norske markedet gjør med andre (eller et annet) svensk registrert selskap ?
Anmäl inlägget
Nyx
Skrivet av Av. S2ooo, 2021-09-29 10:13:15
Sveaflyg kommer fortsätta flyga till Halmstad bland annat.
Anmäl inlägget
S2ooo
Skrivet av Ed, 2021-09-29 09:11:39
Avslutar de kontrakt med Sveaflyg eller Nyxair?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn