Flygbolagsgruppen IAG (International Airlines Group) äger British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling och LEVEL. Beställningarna gäller 25 MAX 10, som fortfarande genomgår certifiering, och 25 Boeing 737 MAX 8–200 – en större version av MAX 8 som kan ta fler passagerare tack vare en extra nödutgång.
Ordern är värd 6,25 miljarder dollar, men IAG meddelar att de har förhandlat fram en betydande rabatt.
- Nya Boeing 737 är en viktig del av IAG:s förnyelse av kortdistansflottan, säger IAG:s vd Luis Gallego i ett uttalande. Den senaste generationens flygplan är mer bränsleeffektiva och blir en väg mot nettonollutsläpp av koldioxid till 2050.
737 MAX 10-ordern från en toppkund är en viktig signal till marknaden i en tid då Boeing försöker få den största MAX-varianten certifierad. 737–10 är den största modellen i MAX-familjen, med plats för upp till 230 passagerare.
- IAG har investerat i en hållbar och lönsam framtid, eftersom båda varianterna kommer att sänka driftskostnader och CO2-utsläpp avsevärt, säger Stan Deal, vd för Boeing Commercial.
Boeing beskriver också att den nya 737-familjen är 14 % mer bränslesnål än dagens mest effektiva Next-Generation 737 och 20 % effektivare än den ursprungliga Next-Generation 737 när den togs i drift.
IAG:s beställning, även om den för närvarande bara gäller 50 flygplan, kommer ändå att bli en enorm vinst för Boeing. Den senaste tiden har flera stora kunder flyttat från Boeing till Airbus, inklusive Jet2, som gjorde sin första Airbus-order någonsin förra året. IAG går åt andra hållet. Just nu består dess narrowbody-flotta av Airbus A320.