IAG beställer 50 Boeing 737 MAX

Publicerad den 20 maj 2022
Kommentarer
British Airways ägare IAG meddelade på torsdagen att de har beställt 50 Boeing 737 MAX för leverans mellan 2023 och 2027.
Flygbolagsgruppen IAG (International Airlines Group) äger British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling och LEVEL. Beställningarna gäller 25 MAX 10, som fortfarande genomgår certifiering, och 25 Boeing 737 MAX 8–200 – en större version av MAX 8 som kan ta fler passagerare tack vare en extra nödutgång.
Ordern är värd 6,25 miljarder dollar, men IAG meddelar att de har förhandlat fram en betydande rabatt.
– Nya Boeing 737 är en viktig del av IAG:s förnyelse av kortdistansflottan, säger IAG:s vd Luis Gallego i ett uttalande. Den senaste generationens flygplan är mer bränsleeffektiva och blir en väg mot nettonollutsläpp av koldioxid till 2050.
737 MAX 10-ordern från en toppkund är en viktig signal till marknaden i en tid då Boeing försöker få den största MAX-varianten certifierad. 737–10 är den största modellen i MAX-familjen, med plats för upp till 230 passagerare.   
– IAG har investerat i en hållbar och lönsam framtid, eftersom båda varianterna kommer att sänka driftskostnader och CO2-utsläpp avsevärt, säger Stan Deal, vd för Boeing Commercial.
Boeing beskriver också att den nya 737-familjen är 14 % mer bränslesnål än dagens mest effektiva Next-Generation 737 och 20 % effektivare än den ursprungliga Next-Generation 737 när den togs i drift.
IAG:s beställning, även om den för närvarande bara gäller 50 flygplan, kommer ändå att bli en enorm vinst för Boeing. Den senaste tiden har flera stora kunder flyttat från Boeing till Airbus, inklusive Jet2, som gjorde sin första Airbus-order någonsin förra året. IAG går åt andra hållet. Just nu består dess narrowbody-flotta av Airbus A320.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Boeing
2022-05-24 14:25

Tråkigt när “folk” inte förstår bättre. Tror du att IAG inte vet vad de gör?

ABC
2022-05-23 15:29

Kanske hamnar de hos Iberia Express eller hos Vueling? Båda bolagen har så dåligt rykte att det knappast kan bli sämre med 737Max. Funkar inte det får de dumpa dem på sin partner i Sydafrika.

Kalle
2022-05-22 11:39

Spännande! Undrar. Var dessa ska hamna. Max 10 lämpar sig väl för transatlantisk trafik så en gissning är att de hamnar i Storbritannien. Level eller BAs nya lågprisbolag kanske?
Eller är det så att IAG fortfarande sneglar på Norwegian…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten