Skriv ut  

Flygexpert: Räkna inte ut Flyr ännu

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 november 2022
Fallande intäkter, rasande aktiekurs och behov av en blixtsnabb nyemission. Det ser mörkt ut för Flyr. Men det är för tidigt att räkna ut flygbolaget menar flyganalytikern Jan Ohlsson ”Betänk att det handlar om ett norskt flygbolag”.

Den senaste kvartalsrapporten från norska nykomlingen Flyr, flygbolaget har bara 15 månader på nacken, var bister läsning. Omsättningen stannade på 610 miljoner norska kronor vilket i sin tur drog med sig en förlust på 430 miljoner. Att Flyr har det tufft och tagit till drastiska medel för att övervintra under den kommande vintersäsongen har Flygtorget rapporterat om tidigare. Bland annat ska verksamheten halveras, flygplan ställs på marken och anställda permitteras. Vissa delar av kommande säsong ska bara två flygplan vara igång och det till största delen i utrikestrafik. Därmed stoppas satsningen på inrikes där konkurrens från SAS och Norwegian uppenbarligen varit för hård: i september var kabinfaktorn på de norska linjerna blott 54 procent. 

De tuffa siffrorna för tredje kvartalet som redovisades i slutet av förra veckan innebär dessutom att det nu måste till en snabb räddningsaktion i form av nyemission av aktier. I ett första akut skede behöver flygbolaget 430 miljoner nya pengar för att täcka upp förlusterna. Frågan är om marknaden, som redan stöttat Flyr med sammantaget 1,1 miljard sedan börsintroduktionen i februari 2021 är villiga att än en gång öppna plånböckerna.

- Jag tror det. Visst är det ett kritiskt läge just nu men betänk att det rör sig om ett norskt flygbolag. I andra länder hade det ropats på konkurs men i Norge är viljan att stötta en egen verksamhet betydligt större.
Det säger flyganalytikern Jan Ohlsson till Flygtorget och pekar på tre faktorer som satt Flyr i dagens situation: 
• Flyr valde inledningsvis att satsa hårt på de tunga norska inrikeslinjerna och gick därmed head-on på både SAS och Norwegian och skapade en överkapacitet på inrikes.
• Avsaknaden av en egen nisch med linjer till destinationer som är underserved, alltså har en efterfrågan men liten eller ingen konkurrens
• Flyr sitter fast i ett lågpriskoncept som är svårt att komma ur när kampanjerna hela tiden talar om låga priser.

- Det gäller att hålla perspektivet klart för sig. Flyr behöver hämta in 430 miljoner, i flygsammanhang är det inte särskilt mycket pengar. Norwegian lyckades komma på fötter igen trots att deras rekapitalisering krävde betydligt större belopp. Och som sagt, det här är Norge och jag är övertygad om att det finns pengar även till den här räddningsaktionen.

I den räddningsemission som nu riktar sig till redan befintliga aktieägare är kursen satt till ett (1) öre, vilket i mångas ögon är att betrakta som en skräpaktie. Jan Ohlsson igen:
- Det handlar om nu och de närmaste veckorna fram mot jul. Klarar de sig till vårtidtabellen så kan de klara sig vidare. Det kanske är lite för tidigt att helt räkna ut dem ännu. Men vi får snart svart på vitt.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Helt fel
Skrivet av ABC@Jon, 2022-11-08 10:42:36
Jag vet inte hur det är i Danmark men i Sverige är det folket som är staten. För folket är det viktigt med en fungerande infrastruktur och man kan inte lägga den helt i händerna på nyckfulla och opålitliga aktörer.
Anmäl inlägget
Privat kapital
Skrivet av Jon, 2022-11-07 20:56:48
Svar ABC, men i Norge er det ikke staten som misbruker folkets penger på å redde flygbolag, slik det er i Danmark og Sverige. Her er det eventuelt private investorer, som taper pengene.
Anmäl inlägget
Realism finns inte i Norge
Skrivet av ABC, 2022-11-07 12:12:18
"Flygexperten" har helt rätt i att något tecken på realism ser vi sällan från Norge. Tur att de har olja, gas och golfströmmen när deras flygbolag är så duktiga på att förbruka pengar...
Anmäl inlägget
Inte särskilt trovärdig
Skrivet av Kalle, 2022-11-07 09:59:50
Arga vara flyganalytiker, det är en titel man hittar på själv bara antar jag. Verkar ju flott, kanske man skulle bli.
Det flesta uttalanden han kommer med kräver ju ingen större kunskap om branschen direkt.
Minns ett program under pandemin som enheter Ekonomibyrån. Där sa han inte ett rätt, och inte heller i den här artikeln tror jag på honom.

Självklart är Flyr rökta!
Frågan är väl bara om det tar en eller flera månader.
Anmäl inlägget
Ekonomi....
Skrivet av Åke B, 2022-11-07 09:48:46
Samtliga dom 3 skälen till varför Flyr är där dom är idag, gäller även varför man inte kommer å bli lönsam framgent heller. Lägg ner. Även ett flygbolag drivs av ekonomiska fundamenta till slut.
(detta gäller dock icke SAS, som skattesubventioneras.....)
Anmäl inlägget
Jantelagen regerar i Sverige
Skrivet av Gh, 2022-11-07 08:55:45
I Sverige regerar Jantelagen det är skillnaden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
Pilotshop
Air-BP
HDI
Flygtorgets nyhetsbrev