Skriv ut  

Nystartat flygbolag satsar på Airbus A380

Flygnyheter, Redaktionen, den 31 maj 2023
Global Airlines är ännu ett flygbolag i raden som vill starta trafik över Atlanten. I motsats till andra satsar de stort direkt och har köpt in en första A380. Ambitionen är att det ska bli minst fyra stora maskiner i flottan.

Airbus bjässe A380 har genom årens lopp räknats ut som en maskin utan framtid. Sammanlagt tolv flygbolag har tagit flygplanet i flottan och även om den fått en comeback efter pandemin, är frågan hur länge till de blir kvar i trafik hos en del av dem. Inte heller har det skapats någon andrahandsmarknad och det korta försök som HiFly gjorde med att hyra ut maskinen som wet-lease, är avslutat sedan länge. 

Men nu har A380 plötsligt hamnat i fokus igen. Det nystartade brittiska flygbolaget Global Airlines räknar med att dra igång flygningar till USA nästa vår – med en A380. Och inte bara en, på sikt ska flottan bestå av fyra exemplar av flygplanstypen. Ambitionen och viljan att lyckas är alltså hög hos personerna bakom det nya flygbolaget, så hög att den första A380:n är köpt och betald, inte leasad. En åtgärd som de menar visar på en ”finansiell styrka och säkerhet” redan innan verksamheten är igång. 

Global Airlines ska alltså ge sig in i den hårda konkurrensen som råder över Atlanten, en marknad där de traditionella flygbolagen trängs med lågkostnadskonkurrenter som Norse Atlantic och Jet Blue. Dessutom är det en trafik som allt mer litar till flygplan i den mindre skalan, till exempel A320-familjen. Kanske är det just det som ligger bakom satsningen på A380 och viljan att från nästa år erbjuda ”den bästa servicen i luften”. Bland annat ska de vanliga tre klasserna business, economy plus och economy kompletteras med Game Class, där passagerarna har fri tillgång till spelmaskinerna Xbox och PlayStation. 

Den första maskinen som nu är på väg till Global Airlines är för övrigt 9H-MIP, den som tidigare flög hos HiFly och som varit till salu under en längre tid hos ägarna, tyska flygfinansieringsföretaget Doric Aviation. Av allt att döma har det gått att föra tuffa diskussioner om priset, även om köpeskillingen inte är offentliggjord. Nästa steg är att under hösten göra nödvändig service och underhåll och inredan maskinen enligt de planer som Global Airlines har för servicen ombord. Enligt den egna hemsidan ska maskinen vara utrustad med cirka 470 stolar ombord. 

När premiärflygningen sker, vilka linjer som är aktuella och om det rör sig om en lågkostnadssatsning är ännu inte offentliggjort. Däremot är alltså tilltron till möjligheten att lyckas stor, inte bara hos flygbolaget utan även hos Doric Aviation, som passar på att ge en känga till alla de bolag som flyger single-aisle över Atlanten:

- Tvärtemot en del åsikter är A380 det erkänt bästa sättet att flyga, med den ojämförligt bästa komforten och en känsla som skapar en unik upplevelse. Vi är stolta över att ha placerat detta vackra, moderna flygplan hos ett nytt flygbolag som snart ska börja flyga. Vi är också övertygade om att Global Airlines kommer att köpa in fler A380 inom en snar framtid.  



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

billigare att köpa upp ett redan etablerat bolag
Skrivet av thomas, 2023-06-01 07:51:50
Att inte global köper Bransons Virgin Atlantic de går med jätteförlust så säkert billigt, alla andra kommer lögga sig på deta flygbolags priser, sen får de köra en 380 halvtomt. Till miljonförluster varje flight.
Anmäl inlägget
Funkar inte
Skrivet av Johnny P, 2023-05-31 16:07:12
för små lowcost longhaul bolag att konkurrera direkt med etablerade bolagen.
Norse Atlantic har förlustmånad påförlust månad.
Kanske har dom insett att enda sättet att bli lönsamma är att satsa på udda lh destinationer låg frekvent.
Global borde göra det samma. Detta marknad finns och ökar, tyskaCondor tjänar pengar på det.
Anmäl inlägget
A380 o pax
Skrivet av Mr €, 2023-05-31 10:20:07
Krävs nog ca: 700-750 pax o LHR slot'ar och flyga hyfsat långt till SFO/LAX för att det ska gå ihop samt ha en flotta på 4 plan + en reserv.
Anmäl inlägget
Perspektiv...
Skrivet av Oskar , 2023-05-31 09:17:01
Det blir ett "Hej då" inom ett år.
Anmäl inlägget
komfort på flyget men...
Skrivet av thomas, 2023-05-31 09:08:57
Jo men vid ankomst till storflygplatserna i US köa på hårda stengolv i timmar,
Hur kul som helst, att ingen ser hela resans aspekter
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev