Skriv ut  

SAS: Boka plats på vår första flygning med elflyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 juni 2023
Boka nu, flyg den 2 juni 2028. SAS öppnar biljettförsäljningen till en av de 30 stolarna ombord på den första flygningen med el-hybriden ES-30.

SAS tillhör de flygbolag som valt att satsa på Heart Aerospace och den nya större regionalmaskinen ES-30. I höstas tecknades en option på 30 flygplan och har samtidigt tagit steget in som medlem i flygplanstillverkarens advisory-board. Engagemanget är en del i 

hållbarhetsarbetet inom SAS med ambitionen att ha netto-noll utsläpp senast 2050. 
- En viktig faktor för att nå det målet är att utveckla och använda tekniska innovationer, som exempelvis elflygplan för kortare resor. Bland våra framtida hållbarhetsmål märks 50 % bullerreduktion 2030 jämfört med 2010 och hållbart flygbränsle motsvarande SAS inrikesflyg senast 2030, skriver SAS i ett pressmeddelande.

Enligt de planer som Heart Aerospace arbetar efter ska ES-30 vara i kommersiell trafik under 2028 och det har nu inspirerat SAS till att planera in den första egna flygningen med maskinen till kl 12.00 den 2 juni 2028. I och med det öppnar också biljettförsäljningen till det som alltså blir SAS första flygning med ett elflygplan. 
Var i Skandinavien den första flygningen ska ske, vilken linje maskinen ska sättas in på och liknande detaljer är av förklarliga skäl inte klara än. Heart ES-30 ska ha kapacitet att flyga 200 kilometer uteslutande på el och 400 kilometer med hybriddrift. Minskas antalet passagerare ombord till 25 ökar räckvidden till 800 kilometer. Det troligaste är alltså att premiärflygningen blir en kortare inrikesflight i någon av de skandinaviska länderna. 

Priset på de första biljetterna är satt till 1946 kronor, en inte helt okänd sifferkombination i SAS.

- Sedan starten 1946 har SAS varit en av pionjärerna i flygbranschen. SAS var exempelvis det första kommersiella flygbolaget som flög över Nordpolen, något som avsevärt reducerade flygtiden mellan kontinenterna. För den banbrytande aktiviteten tilldelades SAS Columbus-priset. 

- Att vi nu kan bjuda in våra passagerare till nästa stora milstolpe för det framtida flyget är en naturlig fortsättning på den pionjärandan och ett betydande steg på vår resa mot mer hållbart flyg, säger Anko van der Werff, President & CEO för SAS.  



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Hybrid
Skrivet av Johnny P, 2023-06-05 17:48:05
flygplan är helt idiotiska, man släpar runt på tunga ineffektiva batterier som används ibland…
Mycket mer miljövänligt med bio fuel eller väte.
Anmäl inlägget
Det spennende er
Skrivet av pf, 2023-06-02 04:59:55
om typen blir godkjent for pax flyging så tidlig, samt om Sas finnes i år 2028. Gullan driver nok kaffebaren Gullbucks i et drabantby senter i utkanten av 08-staden.
Anmäl inlägget
Heart
Skrivet av Hakaol, 2023-06-01 16:19:45
Ytterst tveksam till hela projektet ska bli väldigt intressant att följa snart är det mitten av 2023 så ungefär 4,5 år kvar. Finns det någon form av tillverkning igång?
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Daniel, 2023-06-01 12:55:58
@ Dsniel - tag en chance, hvis du ikke kan undvære 1946 SEK burde du overveje om du overhovedet havde råd til at starte med.
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&ElektikerExpert, 2023-06-01 11:15:50
Men så spännande,har biddat den turen, och kommer att koka på min lilla portabla kokplatta för rostningen å vattnet. Kommer att bli magiskt
Anmäl inlägget
SAS konkurs
Skrivet av Dsniel, 2023-06-01 11:06:14
Skulle vilja, men SAS kanske självdör. Måste jag än en gång kämpa för att få inbetalt belopp tillbaka?
Anmäl inlägget
Inget elflyg i luften 2028
Skrivet av Bertil1, 2023-06-01 09:27:19
För det första är det inte längre något elflyg utan ett hybridflyg. Det rena elflyget ES19 har redan lats ner eftersom räckvidden var helt usel, endast 20 mil.
Eftersom hybridflygplanet ES30 skall hinna konstrueras och byggas och certifieras tror jag att Heart Aerospace grovt underskattar den tid och kostnaderna för detta. Jag tror inte det finns något ES30 i luften före 2030 om inte hela projektet lagts ner innan dess.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev