Skriv ut  

Kastrup: Gräl om vem som är skyldig till kaoset

Flygnyheter, Redaktionen, den 8 juni 2023
Förseningarna på Kastrup fortsätter. Under maj månad var cirka 40 procent av alla flygningar försenade. Ännu syns ingen lösning på konflikten och nu grälar Navair och Kastrup om vem som bär skulden för kaoset.

Kastrup
Kastrup
 
SAS överväger att flytta en del av trafiken till Sturup. Norwegian ser ”betydande utfordringar” när det gäller flygledningen på Kastrup. Men SAS och Norwegian är inte de enda flygbolagen som drabbats av konflikten mellan de danska flygledarna och statliga Navair. Faktum är att under maj månad var cirka 41 procent av alla flygningar till och från Kastrup försenade. Det som nu utspelar sig och som påverkar trafiken är efterdyningar av pandemin, då Navair tvingades permittera stora skaror flygledare när trafiken under en period i princip upphörde. Det har nu visats sig vara svårt att återställa bemanningen i den takt som flygningarna återhämtat sig, vilket i sin tur gått ut över de flygledare som arbetar tvingas till övertid och tuffa arbetsvillkor. Bland annat har Navair varit tvungen att hämta in flygledare från andra flygplatser i Danmark för att kunna hålla Kastrup igång. Från flygledarhåll kommer krav på bättre arbetsvillkor och högre lön , dels för att kompensera för det stora uttaget av extraarbete, dels locka fler att bli flygledare för att återställa full bemanning.

Nu visar det sig också att den nödplan som sjösatts av allt att döma inte kommer att klara den stora trafikökningen under sommaren. Allt fler förutspår därför en sommar fylld av samma sorts köer, trängsel, inställda- och försenade flyg och kaos som präglade förra semesterperioden. 

Ledningen för respektive Kastrup och Navair har dessutom hamnat i öppet gräl om vem som bär ansvaret för kaoset. Navair skyller på flygplatsen som blankt avisar alla försök att skuldbelägga verksamheten där. Det bråket handlar om att flygplatsen just nu och fram till den 7 juli har en av banorna stängd för underhåll och reparationer. Det gör att Kastrup just nu klarar max 24 starter och landningar i timmen, en tredjedel mot normal kapacitet. Men att det skulle vara den främsta orsaken till alla förseningar avvisar alltså ledningen för Kastrup som menar att det tidigare gått att stänga och reparera banorna utan att trafiken drabbats av några större förseningar. Alltså är det Navair och bristen på flygledare som är problemet.

Där står det idag och nu ökar oron för att problemen och därmed förseningarna kommer att fortsätta en bra bit in under semesterperioden när trafiken ökar än mer. 



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stand by
Skrivet av Johnny P, 2023-06-10 17:42:17
öhh, skojar du, Hur i hela fridens namn ska OSL kunna ersätta CPH, ganska långt til Oslo om man bor i syd Sverige..
Det finns bara en riktig ttransfer flygplats i Skandinavien, och det är CPH, det blir aldrig varken OSL eller ARN.
Anmäl inlägget
Fritz Klyka
Skrivet av Johnny P, 2023-06-10 17:37:41
På vilket sätt har det här med pk att göra..
Vilka andra utmärkta alternativ finns för oss som vanligtvis nyttjar CPH, det kan väl inte vara eländet ARN du menar..
Anmäl inlägget
Det råder brist på logik
Skrivet av Henrik, 2023-06-09 19:02:19
Trots år av regelbundna problem på Kastrup så drabbas Kastrup marginellt. Det är inte marknaden som styr i första hand, det är politiken…
Anmäl inlägget
CPH kaos
Skrivet av Saltkammargutten, 2023-06-09 10:44:30
Har själv upplevt detta vid flertalet tillfällen under senare tid. CPH har enorma problem. Och skapar enorma problem för resenärer.
Anmäl inlägget
Hmm..
Skrivet av Fritz Klyka, 2023-06-08 22:40:37
Som jag har nämnt tidigare. Det finns andra utmärkta alternativ än detta CPH som med PK-febrig iver ska dopas av övriga skandinaviska länder.
Anmäl inlägget
Naviair skal erstatte flyselskaberne
Skrivet av Carsten, 2023-06-08 13:13:42
Det eneste rigtige og ville lægge et hårdt pres på statslige aktörer, som aldrig vil tage deres ansvar. Flygselskaber skal begynde at kræve effektivitet i de lufthavne, de opererer i. Det er sindssygt, hvad der sker i Kastrup, og når statslige flyvekontrolselskaber ikke tager ansvar. Det koster flyselskaber, passagerer og samfundet mange penge.
Anmäl inlägget
Låt mer ansvarsfulla bolag driva flygledningen
Skrivet av Johan, 2023-06-08 12:55:55
Byt ut de statliga flygledningsbolagen mot privata företag som är kundorienterade och effektiva. Där privata aktörer opererar har det visat sig fungera väldigt bra. Privata företag skulle aldrig hamna i en situation där man inte kan leverera sina åtaganden. Det hade blivit oerhört kostsamt. I ett sådant fall skulle Kastrup bli kompenserade för den leverans som inte kan levereras pga dyra beslut.
Anmäl inlägget
OSL
Skrivet av Standby, 2023-06-08 11:37:27
OSL Airport är redo att ta hand om dessa flighter, varför flytta till mmx, det går knappt tåg dit utan en buss! Vi på OSL står redo att ta hand om alla longhuel flighter! Singapore Airlines ni är varmt välkomna till OSL vi garanterar att ni kommer gå på tid.
Anmäl inlägget
Konkurens
Skrivet av F, 2023-06-08 10:07:14
Detta borde ju gynna konkurenterna på sikt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev