I tisdags invigdes Arlandas nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplats på terminal 5 tillsammans med flygplatsens nya, snabbare säkerhetskontroll. Tillsammans är det den största satsningen någonsin på Arlanda.
- Sveriges behov av utbyte med omvärlden kommer alltid att vara stort och då behövs ett starkt Arlanda. Ett stärkt kommersiellt utbud är inte bara viktigt för resenärernas upplevelse – det bidrar också starkt till vår förmåga att bibehålla konkurrenskraftiga flygplatsavgifter, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef i en kommentar.
Under invigningen deltog bland andra Sveriges infrastrukturminister, Andreas Carlson, tillsammans med ledande representanter från flygbranschen och regionalt näringsliv.
- Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats med ett omfattande nationellt och internationellt linjeutbud. Flygplatsen knyter ihop landet och har en stor nationell betydelse. Den har både en mycket viktig roll i det svenska transportsystemet och är en tillväxtmotor för den svenska ekonomin. Satsningarna på den nya marknadsplatsen och säkerhetskontrollen är framtidsinriktade och bidrar till att utveckla Arlanda som flygplats, konstaterade ministern.
Med den nya Marknadsplatsen får Arlandas resenärer ett helt nytt kommersiellt utbud, både restauranger och butiker. Sammanlagt kommer 40 nya koncept att öppnas från i höst och fram till 2025, i flera steg. Sammantaget har 120 nya upphandlingar gjorts för Swedavias flygplatser till ett upphandlingsvärde på 10 miljarder svenska kronor.